Formatieve evaluatie is een vorm waarbij toetsing veel meer wordt benut als een onderdeel van het leerproces: leerlingen mogen fouten maken en krijgen feedback om hun leren te verbeteren.
https://www.toetsmagazine.nl/uploads/downloads/Toets06/Toets!%20Magazine%206.pdf
In tegenstelling tot summatief toetsen, heeft formatief toetsen als primair doel leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en hun onderwijs op maat te geven.
Toetsen met een formatieve functie zorgen ervoor dat de docent:
- helder heeft waar de leerling naartoe werkt (feed up);
- een goed beeld krijgt waar de leerling staat (feedback);
- weet de docent hoe hij de leerling naar de gewenste situatie kan leiden (feed forward).
Doordat de docent aan het einde van zijn les vragen stelt over de behandelde stof en over de te behandelen lesstof, krijgt de docent inzicht waar zijn leerlingen staan in hun leerproces:
- Hebben ze de behandelde stof voldoende begrepen?
- Kan hij de volgende les inderdaad aan nieuwe lesstof beginnen?
- Of blijkt dat leerlingen ook die stof beheersen?
- Hebben slechts enkele leerlingen extra instructie nodig?
Op basis van de uitkomst is het voor de docent mogelijk om in te spelen op wat zijn leerlingen nodig hebben en om eventueel zijn lesinstructies en leeractiviteiten de volgende les bij te stellen.
zaterdag 28 oktober 2017
vrijdag 27 oktober 2017
Een Veilige School
Uitgangspunten rondom het thema 'veilige school':
- Verdraagzaamheid (geen geweld)
- Een gezonde (school)omgeving (geen drugs)
- Respect en integriteit (geen discriminatie)
- Zorgzaam, iedereen doet mee (niemand wordt in de steek gelaten)
- Een open gebouw
- Kledingvoorschriften / dresscode
- Geen wapens
- Ondersteuning (interne en externe zorg en ondersteuning)
- Code m.b.t. Social Media
- Een zuiver systeem (geen corruptie, voortrekken, nepotisme etc.)
- Een schone (school)omgeving
- Privacy
- Correct gedrag belonen / waarderen en aanspreken op negatief gedrag
- 'Aandacht' is ons motto
woensdag 4 oktober 2017
The future of learning
The future of learning models must be:
1- personalised: to fit each learner
2- learner-driven: let kids earn own their learning
3- applied: to let kids learn by doing
4- cost-effective: to be feasible at scale
5- tech-enabled: to leverage technologies that work
1- personalised: to fit each learner
2- learner-driven: let kids earn own their learning
3- applied: to let kids learn by doing
4- cost-effective: to be feasible at scale
5- tech-enabled: to leverage technologies that work
dinsdag 3 oktober 2017
positieve feedback
Kinderen leren vooral van positieve feedback. je bent wellicht veel vertrouwder met negatieve feedback, hoewel positieve feedback ook voor volwassenen motiverender werkt.
Uit hersenonderzoek is gebleken dat leren het effectiefst verloopt als je:
- nieuwsgierig bent en zin hebt om te leren. Dan maak je immers dopamine aan, een chemische stof in je hersenen die ervoor zorgt dat informatie beter wordt doorgegeven.
- niet al te zeer onder spanning staat. Een overdaad aan stress verlamt de hersenen, waardoor je geen nieuwe informatie kunt opslaan. Eerst ontspannen, al dan niet met behulp van anderen, is de boodschap in dergelijke situatie.
Uit hersenonderzoek is gebleken dat leren het effectiefst verloopt als je:
- nieuwsgierig bent en zin hebt om te leren. Dan maak je immers dopamine aan, een chemische stof in je hersenen die ervoor zorgt dat informatie beter wordt doorgegeven.
- iets gaat leren dat nieuw is, maar vooral ook net iets moeilijker dan het gekende. Een beetje zoals bij het volgende niveau van een game.
- niet al te zeer onder spanning staat. Een overdaad aan stress verlamt de hersenen, waardoor je geen nieuwe informatie kunt opslaan. Eerst ontspannen, al dan niet met behulp van anderen, is de boodschap in dergelijke situatie.