Vragenlijst om de mindset bij leerlingen te onderzoeken d.m.v. een aantal  stellingen: 
Stellingen
1. Als ik voor een
proefwerk van een nieuw vak een dikke onvoldoende heb gehaald, ga ik voor het volgende
proefwerk niet zo veel meer doen. 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
2. Ik ben geboren met
een bepaalde hoeveelheid intelligentie en kan er weinig aan doen om die te veranderen.
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
3. Ik vind het fijn
als ik iets voor elkaar krijg wat me eerder niet lukte. 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
4. Als mensen meer
weten of kunnen dan ik, denk ik dat ze er harder voor gewerkt hebben. 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
5. Ik kan wel nieuwe
dingen leren, maar mijn basisintelligentie kan ik niet echt veranderen. 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
6. Ik vind het fijn
(niet erg) om kritiek te krijgen. Van fouten maken kan ik veel leren. 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
7. Ik vind het fijn
als ik iets snel af heb en het is goed. 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
8. Er zijn vakken die
ik gewoon niet kan. 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
9. Als leerlingen een
hoger cijfer halen dan ik, kan ik wat van ze leren, omdat ze het waarschijnlijk
beter hebben aangepakt dan ik.  
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
10. Ik denk dat je als
je talent hebt minder hard hoeft te werken. 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
11. Ik vind het fijn
als ik lang met een lastig onderwerp bezig ben en het uiteindelijk begin te begrijpen.
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
12. Ik vind fouten
maken helemaal niet leuk.  
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
13. Ik ga graag een
uitdaging aan. 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
14. Ik stel vragen als
ik iets niet begrijp. 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
15. Ik vind het fijn
om ergens beter in te zijn dan anderen. 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
16. Ik denk dat je het
talent voor bepaalde vakken meekrijgt van je vader en/of moeder. 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
17. Ik denk
regelmatig: “Dat kan ik niet. Dat is te moeilijk.” 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
18. Ik denk dat je je
persoonlijkheid (hoe je bent) kunt veranderen.  
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
19. Als ik mag kiezen,
kies ik het liefste de gemakkelijkste opdracht.  
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
20. Er zijn vakken/ is
een vak waarin ik de beste ben. 
1 
 | 
  
2 
 | 
  
3 
 | 
  
4 
 | 
  
5 
 | 
  ||
Past helemaal niet bij mij 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
O 
 | 
  
Past helemaal bij mij 
 | 
 
Complimentenlijst
Onderstaande
aandachtspuntenlijst kunnen docenten gebruiken om leerlingen heel gericht 
complimenten te geven
op gedragsaspecten die belangrijk zijn in de motivatie.
Verantwoordelijk (responsible) 
 | 
  
Beginner 
 | 
  
Gevorderde 
 | 
  
Expert 
 | 
 
Zelfstandig werken 
 | 
  |||
Goede werkhouding en
  concentratie 
 | 
  |||
Heeft de taak af 
 | 
  |||
Helpt anderen bij
  het leren 
 | 
  |||
Leidt anderen niet
  af  
 | 
  |||
Doorzettingsvermogen (determined) 
 | 
  |||
Doet dappere poging 
 | 
  |||
Blijft positief 
 | 
  |||
Gaat uitdaging aan 
 | 
  |||
Zelf de oplossing
  gevonden 
 | 
  |||
Geeft niet op,
  blijft betrokken 
 | 
  |||
Vindingrijk (resourceful) 
 | 
  |||
Toont eigen
  initiatief 
 | 
  |||
Ziet creatieve/
  alternatieve oplossingen 
 | 
  |||
Heeft goede vragen
  gesteld 
 | 
  |||
Gebruikt hulp van
  klasgenoten 
 | 
  |||
Doordenkend (deeper thinker) 
 | 
  |||
Geeft weldoordacht
  antwoord 
 | 
  |||
Heeft goed plan van
  aanpak/ planning 
 | 
  |||
Heeft feiten/ bewijs
  verzameld 
 | 
  |||
Kan denkstappen goed
  verwoorden 
 | 
  |||
Kan nieuw probleem
  oplossen 
 | 
  |||
Zelfinzicht (reflective) 
 | 
  |||
Gaat gemotiveerd aan
  de slag 
 | 
  |||
Stelt vragen 
 | 
  |||
Leert van fouten/
  feedback 
 | 
  |||
Reflecteert op eigen
  werk(houding) 
 | 
  |||
Controleert gemaakt
  werk (volledigheid en kwaliteit) 
 |