De betekenis van het woord empathisch is inlevend. In de
psychologie betekent empathie een manier van luisteren waarbij de luisteraar
laat merken dat hij niet alleen de inhoud
van de boodschap begrijpt, maar ook de emotionele
signalen ontvangt. Hierdoor voelt de
gesprekspartner zich veilig en geborgen. Hij krijgt het gevoel dat de
luisteraar er helemaal voor hem is, zich volledig op hem richt.
Dick Rochât over empathisch luisteren = verbinding en contact maken
Empathisch luisteren gaat een stap verder dan aandachtig luisteren. Naast wat je hoort, probeer je ook de persoon achter de woorden op een breder en dieper niveau te begrijpen en aan te voelen.
Er is dus sprake van een menselijke verbinding tussen
taak en relatie. Bij empathisch of groot luisteren, luister je tussen de regels
door. Je hoort de emotie, je ziet en herkent non-verbale signalen, je neemt
behoeften en zorgen waar en je identificeert iemands voorkeuren, overtuigingen
en waarden. In feite stel jij je helemaal open om alle uitgesproken en
onuitgesproken woorden en geuite signalen waar te nemen. Om empathisch te
kunnen luisteren heb je een sterk begrip nodig van de mens achter de woorden en
is het belangrijk de mens als geheel te zien en te waarderen, in plaats van
slechts zijn acties en resultaten. Kortom, het hele verhaal van de ander;
de persoon, zijn taken/resultaten, de manier waarop hij zichzelf leidt, wat hem
drijft, zijn morele kompas, zijn gedrag en zijn context.
Stephen Covey over empathisch luisteren = eerst begrijpen dan begrepen worden
Stephen Covey schrijft in zijn boek ‘De zeven
eigenschappen van effectief leiderschap’ dat, als hij het belangrijkste in relaties
moest omschrijven in één zin, dit als volgt zou luiden: ‘eerst begrijpen dan
begrepen worden’. Volgens hem is dit het geheim van effectieve communicatie.
De beste manier tot effectieve communicatie is het
begrijpen van mensen. Hoe kun je mensen leren begrijpen? Door empathisch naar
ze te luisteren, aldus Covey. Empathie tonen is volgens hem één van de beste
manieren om een storting op de emotionele bankrekening te doen.
Eerst begrijpen dan begrepen worden. Volgens Covey denken de meeste mensen in ons eigen
gelijk. We willen begrepen worden. Onze gesprekken zijn een verzameling
monologen. We begrijpen nooit echt wat zich afspeelt in het hoofd van iemand
anders.
Er zijn maar weinig mensen die luisteren op het niveau
van empathisch luisteren. Stephen Covey schrijft dat je bij empathisch luisteren niet
alleen je oren, maar ook je ogen en vooral je hart gebruikt. Dit luisterniveau
brengt bepaalde risico’s met zich mee. Je bent kwetsbaar. Je moet de ander op
gevoelsniveau willen begrijpen. En je mag niet de eerste zijn die zijn mond
open doet: eerst begrijpen dan begrepen worden.
Actief luisteren
versus empathisch luisteren
Als je laat zien dat hij actief luistert, gebruik je een
aantal vaardigheden die ervoor zorgen dat de gesprekspartner weet dat je
begrijpt wat hij vertelt. Je laat bijvoorbeeld luistergeluidjes horen, vat
samen en stelt nieuwe vragen. Empathisch luisteren gaat een stapje verder en
zorgt voor echt contact in een gesprek. Je communicatie wordt nog effectiever.
Voordelen
empathisch luisteren
Dankzij empathisch luisteren:
Maximaal inspannen
|
Laat je zien dat je je optimaal inspant om het verhaal
te begrijpen.
|
Effectiever communiceren
|
Ontstaat er een beter contact tussen jou en je
gesprekspartner, waardoor je effectiever kunt communiceren.
|
Betrokkenheid tonen
|
Toon je je betrokkenheid bij de gesprekspartner. Je
erkent zijn ideeën en inzichten en daarmee erken je hem zelf.
|
Persoonlijke groei
|
Geef je de spreker de kans zich volledig te uiten,
waardoor hij de kans krijgt achter zaken te komen waar hij zich nog niet van
bewust was. Hierdoor komt een proces van persoonlijke groei tot stand.
|
Gevoel van
voldoening
|
Empathisch luisteren geeft je een gevoel van voldoening
als je merkt dat je je gesprekspartner hiermee geholpen hebt. Een fantastisch
gevoel.
|
Hoe bereik je het
gevoel dat je gesprekspartner zich volledig begrepen voelt?
Veiligheid
|
Allereerst is het belangrijk dat je zorgt voor een
omgeving waarin iemand zich veilig voelt en waar je niet gestoord wordt.
|
Stemming
|
Zorg ervoor dat je in de juiste stemming komt, voordat
het gesprek begint. Hou je niet meer bezig met je eigen gedachten, zoals: “
ik moet de garage nog bellen” of “ wat maakte mijn collega vanmorgen een nare
opmerking”. Maak je hoofd leeg. Neem daarom bijvoorbeeld vijf minuten voor
aanvang even de tijd om rustig te worden en te concentreren op het komende
gesprek.
|
Op gemak stellen
|
Ontvang je gesprekspartner en laat direct merken dat je
je uitsluitend met hem bezighoudt. Maak oogcontact en richt je volledig op de
persoon. Stel hem vragen om hem op zijn gemak te laten voelen, bijvoorbeeld
of hij iets wil drinken.
|
Geen waardeoordeel
|
Als je het gesprek begint, stel open en neutrale vragen
zonder waardeoordeel. Daarmee vergroot je het gevoel van veiligheid en toon
je je betrokkenheid.
|
Concentreren
|
Concentreer je helemaal op het gesprek en op wat je
gesprekspartner vertelt.
|
Open
|
Stel je open voor het verhaal zonder na te denken waar
het heengaat. Luister naar je gesprekspartner en niet naar het verhaal in je
eigen hoofd.
|
Vraag door
|
Vraag door, maar voorkom dat je, tijdens het verhaal
van je gesprekspartner, de vragen al aan het bedenken bent.
|
Niet adviseren
|
Ga niet adviseren, dat kan weerstand oproepen en
vermindert een gevoel van veiligheid. Laat mensen zelf de oplossing bedenken.
|
Emoties
|
Stel je open voor eventuele emoties en benoem ze.
|
Lichaamstaal
|
Kijk naar lichaamstaal, hoe ondersteunt dat het
verhaal? Benoem wat je ziet.
|
Doel van het
gesprek
|
Focus je op het doel van het gesprek (en niet op dat
van het verhaal, want dan ga je het verhaal invullen en dat is juist niet de
bedoeling).
|
Begrip hebben is
niet hetzelfde als dezelfde mening hebben
Overigens is het begrijpen van wat je gesprekspartner je
wil vertellen, niet hetzelfde als het met hem eens zijn. Je kunt een andere
mening hebben en toch begrip hebben voor de gevoelens en het verhaal. Empathisch
luisteren kost wellicht in het begin veel oefening en wellicht veel energie.
Maar het heeft veel voordelen.