zaterdag 26 oktober 2019

Innoveren - flexibiliseren en anders organiseren van onderwijs

Met onze school gaat het fantastisch! 
We doen het geweldig en we hebben op dit moment geen enkele behoefte aan innovatie. Waarom zouden we veranderen als het ons zo ontzettend voor de wind gaat?


Een goede vraag. Waarom zou je risico lopen met iets anders, als de huidige aanpak prima werkt?

Je kunt allerlei redenen vinden om niet te innoveren. 
We hebben het te druk. Dit is niet het juiste moment. We hebben het niet nodig, de zaken gaan goed.


Hoe veel redenen je ook bedenkt, de feiten blijven hetzelfde. Of wij nu veranderen of niet, de hele wereld om ons heen zal uiteindelijk veranderen. Of wij het nu leuk vinden of niet. De belangrijke vraag hierbij is: zijn wij bereid om een (voor)sprong te nemen in het onbekende. Of zijn wij een organisatie, die lijdzaam zijn lotsbeschikking afwacht.

Elke school kan innoveren. Innovatie draait niet alleen om een nieuwe aanpak of (flex)model. 
Het gaat daarbij vooral om het creëren van rust en ruimte, meer keuzevrijheid voor onze leerlingen, een grotere gerichtheid op relaties en eigen competenties, en aandacht voor een feedback naar leerlingen. Het gaat vooral het om experimenteren, leren en het uitproberen van nieuwe (onderwijs)ideeën, om zo meerwaarde te creëren voor de leerlingen, ouders en organisatie.



Succesvolle innovaties
Hoe gaan we onze onderwijsorganisatie flexibiliseren en anders organiseren? Hoe kunnen we bestaande 
structuren doorbreken, zodat professionele ruimte ontstaat voor docenten en leerlingen om te werken vanuit eigen leervragen? Hierbij hangt het succes van (school)organisaties in toenemende mate af van succesvolle innovaties.


"Het zijn niet degenen die het sterkst of het snelst zijn die uiteindelijk overleven, maar degenen die zich het best aanpassen aan nieuwe omstandigheden."

Charles Darwin, 1859.