dinsdag 29 september 2015

Betrokkenheidsmodel - Van den Berg & Vandenberghe

Het betrokkenheidsmodel van Van den Berg en Vandenberghe (1995) biedt de mogelijkheid om te begrijpen van en kennis hebben over hoe mensen zich ontwikkelen en hun betrokkenheid op veranderingen kunnen behouden.


Van den Berg en Vandenberghe beschrijven in hun betrokkenheidsmodel (CBAM) dat personen verschillende fasen doorlopen bij een verandering of vernieuwing. Het betrokkenheidsmodel van Van den Berg en Vandenberghe (1995) laat de drie stadia van betrokkenheid zien waarin het ontwikkelproces bij een individueel teamlid zich voltrekt:


Variant
Voorbeelden
1
Betrokkenheid op de eigen persoon
  • Kan ik dit wel?
  • Hoeveel tijd gaat het me kosten?
  • Wat betekent dit voor mij?

2
Betrokkenheid op de taak van het lesgeven
  • Hoe moet ik dat dan aanpakken ?
  • Hoe krijg ik alle materialen op orde?
  • Hoe werkt dat?
  • Hoe moet ik dat aanpakken?
  • Zijn er al voorbeelden?
  • Hoe krijg ik één en ander georganiseerd?

3
Betrokkenheid op het effect op leerlingen
  • Welk effect heeft het op mijn leerlingen?
  • Hoe kan ik het optimaliseren?
  • Hoe doen anderen dat?
  • Kan ik dit samen met collega’s aanpakken?
  • Moet ik niet eens elders kijken?