donderdag 14 maart 2019

Hoogbegaafdheid volgens het model van Duran - de hart- en hoofd-kenmerken

Hoogbegaafdheid volgens het model van Duran is gebaseerd op twee uitgangspunten:

1 - De persoonskenmerken, oftewel de hart-kenmerken
2 - De cognitieve kenmerken, oftewel de hoofd-kenmerken

Anders dan wat veelal gedacht wordt is hoogbegaafdheid dus veel meer dan enkel een hoog IQ.





Persoonskenmerken / de hart-kenmerken
Deze specifieke karaktereigenschappen, voortkomend uit de intensiteiten, worden bij alle hoogbegaafden terug gezien, maar bij iedere persoon natuurlijk in meer of mindere mate. De Engelse term voor intensiteiten (overexcitabillities) verwoordt vele malen beter de grote prikkelgevoeligheid van hoogbegaafden dan hoog-sensitiviteit, de term die hier eerder aan verbonden werd. Deze laatste term wordt nog steeds meestal in verband gebracht met hoogbegaafdheid maar is helaas niet toereikend. Een grote prikkelgevoeligheid betekent dat de hersencellen extra alert kunnen reageren op diverse prikkels met vijf eigenschappen als gevolg.

Er zijn vijf vormen van overexcitabilities: psychomotorisch (fysieke energieniveau), sensueel (zintuiglijke waarneming en beleving), intellectueel (activiteit van de geest), verbeelding (voorstellingsvermogen) en emotioneel (intensiteit van de emoties, hoog gevoeligheid).

Vijf vormen van overexcitabilities
Psychomotorisch / lichamelijk
Fysieke energieniveau vermogen om zeer energiek te zijn
De hulp aan deze leerlingen bestaat uit:
-Ruimte geven voor fysieke en verbale activiteiten, voor, gedurende en na de schooltijd.
-Ze hebben het nodig om te mogen bewegen, dus plan beweging in voor en na periodes van stilzitten.
-Voor sommige kinderen is het fijn om een sport te beoefenen, maar niet voor elk kind.
-Vertel ze regelmatig over de positieve aspecten van hun hoog gevoeligheid.

Sensueel
Zintuiglijke waarneming en beleving, zintuigelijke gevoeligheid
De hulp aan deze leerlingen bestaat uit:
-Zorg waar mogelijk voor een omgeving met beperkte storing, die comfortabel en plezierig is en accepteer dat ze dat nodig hebben.
-Leer ze om zelf keuzes te maken zodat ze verantwoordelijk worden voor het aanpassen van hun omgeving (binnen redelijke grenzen).
-Geef ze voldoende tijd om te genieten van hun zintuigen.
-Schep een omgeving waar genoeglijkheid en genieten is toegestaan.
-Zorg voor geschikte gelegenheid om ze in het middelpunt van de belangstelling te plaatsen, door onverwacht aandacht te geven, of help ze aan een podium door een creatieve of dramatische productie met publiek. Zij voelen erkenning door het staan in de schijnwerpers
-Vertel ze regelmatig over de positieve aspecten van hun hoog gevoeligheid.

Intellectueel
Activiteit van de geest, beeldende krachten, grote fantasie
De hulp aan deze leerlingen bestaat uit:
-Laat zien hoe je antwoorden kunt vinden op vragen. Dit moedigt het kind aan om te voldoen aan zijn verlangen om te analyseren, synthetiseren en inzicht te verwerven.
-Suggereer manieren om ethisch en maatschappelijke bezig te zijn vanuit morele en ethische kwesties. Dit geeft hen gelegenheid te tonen dat ze iets kunnen doen om te helpen, zelfs al is het op een beperkte manier, om problemen van de samenleving en de wereld aan te pakken.
-Laat het kind duidelijk merken dat je liefde niet afhankelijk is van zijn prestaties.

Verbeelding
Voorstellingsvermogen, behoefte aan informatie
De hulp aan deze leerlingen bestaat uit:
-Help hen om hun voorstellingsvermogen op een goede manier te gebruiken zodat ze hun vermogen tot leren en hun productiviteit kunnen verhogen. Mindmaps maken in plaats van gewone aantekeningen, gebruik van kleuren, plaatjes en dergelijke om organisatie aan te brengen in hun leerwerk.
-Help ze om zich te realiseren dat ze de eigen fantasie kunnen reguleren. Ze hoeven zich niet mee te laten slepen door hun verbeeldingskracht als ze kunnen evalueren welke fantasieën voor of tegen henzelf werken.
-Maak tijd en ruimte vrij voor fantasiespel met het kind, doe mee en heb plezier.
-Help kinderen om hun ideeën vast te leggen, door het opschrijven van verhalen van het kind dat nog niet kan schrijven of door het samen bijhouden van een dagboek.

Emotioneel
Intensiteit van de emoties, hoog gevoeligheid, bijzonder sterke emoties, in alle vormen
De hulp aan deze leerlingen bestaat uit:
-Accepteer alle gevoelens, ongeacht de intensiteit. Voor mensen die niet erg emotioneel zijn, klinkt dit nogal vreemd. Zij beschouwen deze uitingen als melodramatisch, lastig of kinderachtig. Maar als we de emotionele intensiteit accepteren en hen helpen met de problemen die daarmee kunnen ontstaan, bevorderen we een juist een gezonde groei.
-Help ze om te anticiperen op fysieke en emotionele reacties en leer ze ermee om gaan. Soms weten ze niet wanneer ze zo overstuur raken dat ze hun controle verliezen. Als ze op hun eigen waarschuwingssignalen leren letten, zoals hoofdpijn, zweethanden of buikpijn, kunnen ze hun emoties beter in de gaten houden en worden ze er niet door overvallen.
-Bereid kinderen voor op veranderingen in omgeving en op wisselingen bij verzorgers of leerkrachten, zodat het de ruimte heeft om aan die dingen te wennen. Door hun grotere gehechtheid aan verzorgers, leerkrachten en omgeving kost het moeite om die gehechtheid los te laten en een nieuwe verbinding aan te gaan.
-Help ze onderscheid aanbrengen tussen emoties van anderen, die ze meevoelen, en authentieke emoties van zichzelf. Het verdriet van de ander hoeven ze niet helemaal mee te doorleven, medeleven is behulpzamer voor de ander en henzelf.



De cognitieve kenmerken / hoofd-kenmerken
Naast de hart-kenmerken zien we bij hoogbegaafden ook altijd een hoge intelligentie (hoog IQ). Het tweede onderdeel wordt echter ook weer vaak vergeten; het creatief denkvermogen. Dat betekent niet dat je in staat bent om goed te knutselen, maar dat je vooral sterk bent in creatief denken. Dus:

- veel vragen bedenken bij een onderwerp
- oplossingen verzinnen op een probleem
- associaties maken
- analyseren van situaties, problemen, dingen


Hoogbegaafdheid niet altijd zichtbaar
Daarmee is hoogbegaafdheid veel complexer in diagnostiek en in begeleiding dan je zou verwachten. Als er een aanleg is voor hoogbegaafdheid betekent dat nog niet dat die ook naar buiten zichtbaar is.

Er zijn allerlei factoren die van invloed kunnen zijn op deze aanleg, namelijk:

- interne factoren
- externe factoren


Interne factoren
Deze factoren zitten in de hoogbegaafde zelf en zorgen ervoor dat de talenten niet tot uiting komen:

Interne factoren
Intrinsieke motivatie

Dit is als je vanuit jezelf gemotiveerd bent om iets voor elkaar te krijgen of om iets nieuws te leren.

Faalangst (vanuit mindset)

Faalangst is de angst om moeilijke dingen aan te gaan. Dit kan namelijk leiden tot fouten en dit geeft een bijzonder naar gevoel. Faalangst raakt bij hoogbegaafden direct aan het zelfbeeld.

Taakgerichtheid/Concentratie

Moeite met concentratie werkt belemmerend op diverse gebieden. Bijvoorbeeld bij het volbrengen van een taak. Deze factor kan tevens verward worden met sterk associatief zijn.

Doorzettingsvermogen

Het is van belang door te zetten bij uitdagingen, omdat je anders de taak niet zal volbrengen. Doorzettingsvermogen kost echter ook veel tijd en moeite, waardoor ene hoogbegaafde vooral bij oninteressante taken makkelijk afhaakt.

Stressgevoeligheid

Stress is bij iedereen in meer of mindere mate aanwezig. Je kan het ook juist nodig hebben om te kunnen presteren, in de vorm van tijdsdruk. Sommige hoogbegaafden zijn echter extreem gevoelig voor stress waardoor ze erg snel belemmerd worden in hun functioneren. Denk hierbij aan werken onder tijdsdruk.

Werk- en leerstrategieën

Taken aanpakken en volbrengen gaat het beste en snelste als je het volgens een handige strategie doet. Strategieën leer je door moeilijke taken aan te nemen en deze proberen te volbrengen. Het is dus van belang om échte uitdagingen te krijgen om strategieën aan te kunnen leren.

Zelfbeeld
Een zelfbeeld is een beeld dat je over jezelf hebt gevormd in de loop van je leven. Het omschrijft hoe je over jezelf denkt, voelt, of wat je van jezelf verwacht. Net zo kan het gaan over hoe je denkt dat de wereld en de mensen om je heen jou zien en ervaren.



Externe factoren

Externe factoren
School

Een school die meedenkt, hoogbegaafdheid begrijpt of in ieder geval zijn uiterste best doet om Passend Onderwijs te bieden. Dat is alles wat een hoogbegaafde nodig heeft in de vroege ontwikkeling.

Ouders

De steunende factor van ouders zit in het erkennen van de hoogbegaafdheid. Noem het beestje bij de naam en zoek samen naar de krachten in plaats van de belemmeringen.

Vrienden

Peers, oftewel ontwikkelingsgelijken, kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het zelfbeeld en de sociale omgang van hoogbegaafden.

Mate van uitdagingen

De hoogbegaafde die uitgedaagd wordt op het meest passende niveau is in staat om zich zowel op het hoofd-gebied als op het hart-gebied zo compleet mogelijk te ontwikkelen. Dit mag nooit onderschat worden!

Kritische levenservaringen

Een echtscheiding, een verhuizing, ziekte van een naaste, etc.. Al deze ontwikkelingen vormen een hoogbegaafde nog meer dan anderen. Vooral de grote gevoeligheid in combinatie met de hoge intelligentiezorgen ervoor dat de kritische levenservaringen een grote rol kunnen spelen.


De rol van de interne en externe factoren is erg groot. Tijdens diagnostiek, begeleiding en ondersteuning is het belangrijk om te kijken naar de invloed van de interne en externe factoren, voordat er verdere stappen genomen kunnen worden.