Het model van Joyce Epstein (School, Family, and
Community Partnerships - 2010) biedt de mogelijkheid ouderbetrokkenheid,
oftewel partnerschappen tussen school en ouders, te bevorderen voor alle typen
gezinnen (Huss -Keeler, 1997). Het is heel belangrijk dat leerkrachten ouders
betrekken bij de school (Balli et al., 1998; Conley, 1993; Dauber &
Epstein, 1993; Seitsinger et al., 2008). In het model wordt, net als in dit onderzoek,
vooral uitgegaan van wat de school kan doen om voor meer ouderbetrokkenheid te
zorgen (Fan & Chen, 2001; Kohl et al., 2000). Zoals eerder bleek, hangt de
definitie van ouderbetrokkenheid van Epstein (1995, 2010) sterk samen met veel
andere bestaande definities. Ook is eerder weergegeven dat het model een groot
en veelgebruikt model is. Gezien al deze redenen zal het model van Epstein (School,
Family, and Community Partnerships - 2010) in dit gehele onderzoek terug te
vinden zijn.
Volgens Epstein (School, Family, and Community
Partnerships - 2010) spelen leerkrachten een belangrijke rol in het bepalen van
de mate van ouderbetrokkenheid bij de school. Ze kunnen ouderbetrokkenheid
verhogen middels het implementeren van zes typen activiteiten voor de
betrokkenheid van het gezin. Binnen activiteiten omtrent ouderbetrokkenheid,
die door scholen worden ingezet, is sprake van overlap tussen de verschillende
typen van ouderbetrokkenheid. Ieder van deze zes typen bevat specifieke
uitdagingen en scholen dienen, middels de zes typen en hun uitdagingen, ouderbetrokkenheid
af te stemmen op de behoeften van de leerlingen en hun ouders (Epstein, School,
Family, and Community Partnerships - 2010).
Epstein onderscheidt zes verschillende vormen die scholen kunnen
inzetten om de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs te bevorderen:
|
|||||
Ouders bijstaan
in opvoedingsactiviteiten
|
Ouders informeren over school
|
Ouders betrekken bij vrijwilligerswerk op school
|
Ouders betrekken bij huiswerkopdrachten
|
Ouders betrekken bij beslissingen op schoolniveau
|
Ouders een rol geven bij de samenwerking tussen school en de
samenleving
|
Opvoeding:
ondersteuning ouders
Het eerste type is ouderschap, oftewel alle ouders helpen
een leerrijke thuisomgeving te creëren. Uitdagingen hierbij zijn: het verschaffen
van informatie aan alle ouders die dat willen of nodig hebben en dus niet
alleen aan de weinige ouders die bijeenkomsten op school bijwonen; gezinnen in
staat stellen informatie te delen met school over cultuur, achtergrond en de
talenten en behoeften van kinderen; ervoor zorgen dat alle informatie voor en
van gezinnen duidelijk en bruikbaar is en dat het in verband wordt gebracht met
het schoolsucces van kinderen.
Communicatie:
school en ouders
Het tweede type is communiceren, wat inhoudt dat
effectieve manieren ontworpen worden voor de communicatie tussen school en
ouders. De bijbehorende uitdagingen zijn: de leesbaarheid, duidelijkheid, vorm
en frequentie van alle memo's, aankondigingen en andere verbale en non-verbale
communicatie waarborgen; rekening houden met ouders die niet goed Nederlands
spreken/lezen of grotere afgedrukte letters nodig hebben; waarborgen van de
kwaliteit van de grote manieren van communicatie (nieuwsbrieven,
schoolrapporten, enzovoort); zorgen voor een duidelijke tweeweg - communicatie
van huis naar school en van school naar huis.
Vrijwilligerswerk:
klusjes
Het derde type betreft vrijwilligerswerk, oftewel het
werven en organiseren van ouders om de school te helpen en leerlingen te
ondersteunen. Uitdagingen bij dit type zijn: het werven van vrijwilligers op
grote schaal, zodat alle gezinnen weten dat hun tijd en talenten welkom zijn;
en flexibele schema’s maken voor vrijwilligers, bijeenkomsten, en evenementen
om het voor ouders die werken mogelijk te maken deel te nemen.
Thuis leren
/huiswerk: ondersteuning leeractiviteiten
Als vierde type kan de school zich bezighouden met thuis
leren, wat het helpen van ouders met informatie en ideeën voor
huiswerkbegeleiding thuis inhoudt. Uitdagingen hierbij zijn: het ontwerpen en
organiseren van een regelmatig schema voor interactief huiswerk; het
coördineren van gezinsgerelateerde huiswerkactiviteiten, met name wanneer
leerlingen verschillende leerkrachten hebben; en het betrekken van gezinnen en
hun kinderen in alle belangrijke curriculum -gerelateerde beslissingen.
Nemen van
beslissingen: medezeggenschapsraad, ouderraad, bestuur
Het vijfde type is het nemen van beslissingen, oftewel
ouders in de school betrekken bij het nemen van beslissingen en de ontwikkeling
van ouders als leiders binnen de school. De bijbehorende uitdagingen zijn:
ouderleiders betrekken uit alle raciale, etnische, sociaaleconomische en andere
groepen in de school; trainingen aanbieden om het voor leiders mogelijk te
maken te dienen als vertegenwoordigers van andere gezinnen, met inbreng en terugkeer
van informatie aan alle ouders; en leerlingen betrekken (samen met hun ouders)
in de groepen die besluiten nemen.
Samenwerken met de
gemeenschap: buurt
Het zesde type betreft samenwerking binnen de
gemeenschap, oftewel het identificeren en integreren van middelen en diensten
van de gemeenschap om de relatie tussen school, leerlingen en ouders te
vergroten. Uitdagingen bij dit type zijn: het bespreken van de verdeling van
verantwoordelijkheden, middelen, personeel en locaties voor gezamenlijke
activiteiten; gezinnen informeren over programma’s van de gemeenschap voor
leerlingen, zoals bijles; het zorgen voor gelijke kansen voor leerlingen en
gezinnen wat betreft het meedoen in programma’s van de gemeenschap en het
verkrijgen van diensten; en diensten integreren voor kind en gezin in het onderwijs.