Prof. dr. Sietske Waslander is hoogleraar Sturing van complexe onderwijs organisaties en vanaf september 2007 als Academic Director verbonden aan TIAS. Ze is gespecialiseerd in onderwijsvraagstukken, en doet met name onderzoek naar vraagstukken omtrent de inrichting van het onderwijsbestel, de inrichting van complexe onderwijsorganisaties en duurzaam vernieuwen.
De zeven domeinen van schoolleiderschap en hun kenmerken zijn:
Domein 1: Visie en richting
Domein 2: Curriculum en instructie
Domein 3: Professionele ontwikkeling stimuleren
Domein 4: Coherente organisatie
Domein 5: Lerende organisatie
Domein 6: Strategisch omgaan met omgeving
Domein 7: Persoon van de leider
Domein
1: Visie en richting
|
Visie op leren en doceren
ontwikkelen, deze delen en tot uitgangspunt maken voor alle
beslissingen.
Kenmerken:
• Werken
vanuit een gedeelde visie die mensen inspireert en motiveert
• Visie
op leren en doceren consequent doorvertalen naar alle aspecten van de
organisatie
• De
organisatie richting geven voor de toekomst
|
Domein
2: Curriculum en instructie
|
Realiseren van optimale condities
voor leren en doceren (o.a. fysieke omgeving; leermiddelen;
tijdsbesteding).
Kenmerken:
•
Onderwijsomstandigheden creëren waarin leerlingen optimaal toekomen aan leren
en in voldoende mate effectieve instructie krijgen
•
Bijdragen aan het bepalen van leerdoelen voor alle leerlingen, en strategieën
om die doelen te behalen
•
Zorgdragen aan een coherent en ‘rijk’ curriculum
|
Domein
3: Professionele ontwikkeling stimuleren
|
Professionele ontwikkeling van
individuele medewerkers stimuleren.
Kenmerken:
•
Professionele dialoog voeren met individuele medewerkers
•
Individuele medewerkers gericht ruimte en mogelijkheden bieden om te leren en
zich verder te ontwikkelen
• Cultuur
opbouwen waarin mensen kunnen en mogen leren
• Dit
alles verbonden met visie, en aansluitend op ontwikkeling van de organisatie
als geheel
•
Stimuleren, evalueren en ontwikkelen
|
Domein
4: Coherente organisatie
|
Coherentie realiseren tussen alle
beleidsterreinen binnen de organisatie.
Kenmerken:
• Kundig
zijn op alle (relevante) beleidsterreinen binnen de organisatie (o.a.
onderwijskundig beleid, kwaliteitsbeleid, HRM, financiën, huisvesting etc.)
en in staat zijn expertise op waarde te schatten
•
Coherentie aanbrengen tussen de beleidsterreinen, gericht op het ondersteunen
en stimuleren van leren en doceren
• De
verdeling en besteding van middelen baseren op de visie en doelen van de
school
• Zorgen
dat de beheersmatige kant van de school op orde is
|
Domein
5: Lerende organisatie
|
Een proces van continue
verbetering realiseren.
Kenmerken:
•
Leerprocessen op individueel-, groeps- en organisatieniveau op elkaar
afstemmen
• Op elk
niveau doorgaande leercycli faciliteren
|
Domein
6: Strategisch omgaan met omgeving
|
De omgeving van de organisatie in
kunnen zetten om de organisatiedoelen te realiseren.
Kenmerken:
•
Productieve relaties met andere partijen realiseren en andere partijen weten
te mobiliseren (o.a. ouders, scholen, overheden)
•
Inspelen op toekomstige ontwikkelingen
• Beleid
en regelgeving kunnen benutten om organisatiedoelen te realiseren
• De organisatie
zo nodig af kunnen schermen voor invloeden van buiten; optreden als filter,
hitteschild e.d.
• Naar
buiten toe verantwoording afleggen over gevoerd beleid en gerealiseerde
uitkomsten
|
Domein
7: Persoon van de leider
|
Beschikken over persoonlijke
eigenschappen, kennis en vaardigheden om de rol van schoolleider effectief in
te kunnen vullen.
Kenmerken:
•
Integer, betrouwbaar en geloofwaardig handelen (rolmodel zijn)
•
Vermogen om wederzijds vertrouwen op te bouwen
•
Opereren vanuit sterke persoonlijke waarden en als de context daarom vraagt
daar flexibel mee om te kunnen gaan
• Open
leerhouding demonstreren
•
Complexe problemen op kunnen lossen (incl. creativiteit)
|