woensdag 20 januari 2021

Lockdown, nauwelijks motivatie en geen plek om thuis te leren

Tot minstens 8 februari moeten de middelbare scholen gesloten blijven. Lessen voor groepen zoals examenleerlingen en schoolexamens gaan wel door, mits op anderhalve meter afstand. Sinds de start van de coronacrisis moesten scholen geregeld omschakelen naar online onderwijs.


De scholen hebben de groeiende achterstanden tijdens de eerste lockdown echt onderschat. De lockdown raakt leerlingen hard. Er is sprake van weinig motivatie. Soms is er geen plek om thuis te leren.


Problemen …

Kwart van de middelbare scholieren kan thuis niet goed leren.

 

Ruim een kwart van de leerlingen in het voortgezet onderwijs heeft thuis te weinig ruimte of rust om te leren. Scholen gingen tot nu toe meestal uit van 10% tot 15%.

Scholen schrikken dat de groep die aangeeft thuis niet goed te kunnen leren groter is dan gedacht. Zij weten niet precies om welke leerlingen het gaat.


Leerlingen kunnen de achterstanden niet in halen

 

Scholen vrezen blijvende leerachterstanden nu scholieren thuis veel minder goed blijken te leren dan gedacht.

 

Zorgen m.b.t. de mentale gesteldheid van leerlingen en de werkbelasting van docenten.

 

Onderzoek laat zien dat vooral leerlingen in de bovenbouw zich eenzaam voelen. Zij missen hun vrienden en zijn minder gemotiveerd om te leren. Oudere leerlingen lijden het meeste onder de lockdown.

 

De kwaliteit van het lesgeven

 

Dat scholen tijdens de tweede lockdown meer kinderen naar school halen voor ondersteuning is een goede stap.

Nadruk op betere online lessen, om te voorkomen dat achterstanden verder oplopen.

Wat zeker niet moet gebeuren is een docent die een uur vol praat vanachter zijn scherm en dat dan zeven uur achter elkaar. Dat is voor leerlingen echt niet te doen.

Gelukkig zijn er steeds meer leraren die het anders doen. Zij starten met tien minuten uitleg en lopen daarna digitaal rond bij leerlingen.'

Advies aan docenten om leerlingen zo snel mogelijk aan het werk te zetten en veel interactie te organiseren, bijvoorbeeld in kleine groepen.

Ondanks de inspanningen van onze docenten is de kwaliteit van het onderwijs minder geworden. Dat raakt onze leerlingen.

Er zijn veel tips over online onderwijs, maar docenten passen die nog niet altijd toe. Het heeft echt geen zin om een uur lang te praten tegen een leerling die je niet live in de ogen kunt kijken.

 

Achterstanden

 

Of scholieren door het afstandsonderwijs ook minder presteren, is onbekend. Onderzoeken in het primair onderwijs tonen aan dat leerlingen met een moeilijkere thuissituatie grotere achterstanden oplopen dan de rest. Kunnen kinderen deze achterstand nog meer inhalen? Komende zomer hebben we waarschijnlijk op massieve schaal bijles nodig.'


Geen opmerkingen: