vrijdag 15 januari 2021

Self-Efficacy en Resilience

De begrippen Self-Efficacy en Resilience zijn klassiekers in de psychologie en pedagogiek en, worden vaak ingezet ten behoeve van een toepassing in een onderwijskundige context.
 

Self-Efficacy 

(zelfeffectiviteit)

Self-Efficacy is het vertrouwen van een leerling in de eigen bekwaamheid om met succes invloed uit te oefenen op zijn of haar omgeving. Self-Efficacy is het vertrouwen van een leerling om een bepaalde taak te volbrengen of een probleem op te lossen.

Leerlingen zijn sneller gemotiveerd voor een bepaalde handeling als zij het idee hebben dat zij de bekwaamheid hebben om deze met succes te verrichten. Self-Efficacy (zelfeffectiviteit) wordt als een belangrijk element gezien van theorieën over motivatie.

 

Resilience 

(psychologische veerkracht)

Resilience (psychologische veerkracht) is het vermogen om mentaal of emotioneel met een crisis om te gaan of snel terug te keren naar de status van vóór de crisis.

 

De American Psychological Association noemt tien manieren  om de psychologische veerkracht te vergroten:

1 – een goede relaties te onderhouden met naaste familieleden, vrienden en anderen;

2 – door crises of stressvolle gebeurtenissen als ondraaglijke problemen te voorkomen;

3 - omstandigheden te aanvaarden die niet kunnen worden gewijzigd;

4 - realistische doelen te ontwikkelen en ernaar toe te gaan;

5 - beslissende maatregelen te nemen in ongunstige situaties;

6 - om te zoeken naar mogelijkheden voor zelfontdekking na een worsteling met verlies;

7 - het ontwikkelen van zelfvertrouwen;

8 - een langetermijnperspectief te houden en de stressvolle gebeurtenis in een bredere context te bekijken;

9 - om een hoopvolle kijk te behouden, goede dingen te verwachten en te visualiseren wat gewenst is;

10 - om te zorgen voor je lichaam en geest, regelmatig te oefenen, aandacht te besteden aan je eigen behoeften en gevoelens.