vrijdag 29 januari 2021

Coachen - Het resultaten-model

Bereiken wat je wilt! Hoe doe je dat?

Door bewust aan je resultaat uit te werken, richt je je energie op de uitkomst. Als je weet wat je wilt, bereik je veel beter je resultaat. Wie zich doelen stelt, heeft altijd meer resultaat. Wie niet weet wat hij wil, zal genoegen moeten nemen met de restjes.

We kunnen onze doelen op verschillende manieren formuleren. De wijze van bewoording zegt iets over ons gedrag. Door middel van onze taal, kunnen we aangeven wat we willen bereiken of vermijden. We formuleren dan matchend of mismatchend taal.

 

Formuleren in matchende taal:


Formuleren in mismatchende taal:

Wat wil ik wel?

Waar wil ik naartoe?

Wat wil ik bereiken?

 

Wat wil ik niet?

Waar wil ik van af?

Wat wil ik vermijden?

 


De voorwaarden van een resultaat

Het realiseren van je resultaat bevat een aantal stappen:

I  - Vijf standaard condities bij het formuleren van een resultaat.

II - Zeven standaardvragen bij het formuleren van een resultaat.

 

Stap I - Vijf standaard condities bij het formuleren van een resultaat.

De voorwaarden waaraan een goede resultaat dient te voldoen, zijn de volgende:

Stap II - Zeven standaardvragen bij het formuleren van een resultaat.

De voorwaarden geven richting aan het realiseren van doelen. Om te komen tot de vijf condities kun je onderstaande vragen gebruiken:

 

 

A - Het resultaat is positief geformuleerd.

 

B - Het ligt binnen eigen controle van het individu, oftewel het individu heeft de mogelijkheid om het resultaat waar te maken.

 

C - Zintuiglijk specifiek waarneembaar beschreven.

 

D - De context is bepaald.

 

E - De uitkomst is ecologisch voor jezelf en de ander.

 

 

1 - Wat wil ik? (of via: Wat wil ik niet?)

 

2 - Hoe weet je dat je bereikt hebt wat je wil bereiken? Hoe weet je dat je bezig bent te bereiken wat je wil?

 

3 - Wat houdt je tegen en ben je bereid daar iets aan te doen?

 

4 - Hoe neem en hou je het initiatief en welke hulpbronnen schakel je in?

 

5 - Waar? Wanneer? Met wie? Hoe lang?

 

6 - Welke criterium of waarde wordt gerealiseerd door het bereiken van de uitkomst (resultaat)?

 

7 - Wat is het effect van het bereiken van de uitkomst op je zelfbeeld en op het beeld dat anderen van je hebben? Is het resultaat de moeite waard?

 


Geen opmerkingen: