vrijdag 5 april 2019

Keuzes maken voor een beter onderwijs

Scholen willen leerlingen onderwijs bieden dat kansen biedt voor hun toekomst. Scholen maken daarbij verschillende onderwijskundige keuzes.

Scholen maken nationaal en internationaal steeds dezelfde onderwijskeuzes. 
Deze keuzes zijn te groeperen in een viertal domeinen:

Authentiek leren:
Leerlingen leren beter in situaties dichtbij de werkelijkheid, omdat de leerinhoud relevant is.

Flexibel leren:
Het onderwijsaanbod past beter bij wat een specifieke leerling op een specifiek moment nodig heeft.

Inzicht in leren:
Leraren, leerlingen en ouders volgen beter hoe en wat leerlingen leren, in plaats van alleen naar resultaten te kijken.

Inzet op vaardigheden:
Leerlingen zijn beter voorbereid op het leren, leven en werken van de toekomst, rekening houdend met de balans tussen kennis, houding en vaardigheden.


Bij het uitvoeren van onderwijsvernieuwing loopt men tegen diverse vraagstukken aan:
- Innoveren op basis van wetenschappelijke inzichten of durven ze te experimenteren?
- Hoe intensief willen scholen leerlingen volgen? Weinig of veel monitoren?
- Hoe moet de verhouding zijn tussen digitaal en niet-digitaal?
- Centraal of decentraal?

Die tegenstellingen maken gesprekken op scholen vaak ingewikkeld. In realiteit gaat het echter niet om contrasten, maar juist om een spectrum waarop elke school, in zijn eigen perspectief, zijn eigen positie bepaalt.