maandag 1 april 2019

Verander je taal van een fixed mindset naar een growth mindset

Een growth mindset is het mooiste dat je leerlingen kunt meegeven. Dat vergroot de kansen van de leerlingen op succes. Als leerlingen leren belangrijk vinden, meer inzet tonen en verantwoordelijkheid nemen om zichzelf te ontwikkelen tot wie ze willen zijn, komt dat de leerlingen als hun docent ten goede. Niets zo fijn voor een docent als gemotiveerde leerlingen.

Fixed mindset

Growth mindset

Personen met een fixed mindset hebben het idee dat intelligentie onveranderlijk is. Vinden het belangrijk om te laten zien dat ze slim zijn en willen ook graag zo overkomen. Vermijden daarom uitdagingen en willen graag alleen dat doen waarvan ze zeker weten dat ze het kunnen. Als iets moeilijk is, worden zij erg onzeker en angstig.


Personen met een growth mindset gaan ervan uit dat je je eigen intelligentie kunt ontwikkelen door bij te leren. Willen graag bijleren en vinden het niet erg om te laten merken dat ze iets nog niet weten. Uitdagingen maken dat zij hard gaan werken en blijven doorzetten. Hierdoor voelen zij zich slim.


De growth mindset kan ook in de taal van de leerlingen en de docent terugkeren. Vaak gebruik je bijna onbewust een fixed mindset of een growth mindset in je spreekwoorden, gezegden en uitspraken.
Verander je taal en je feedback dus van een fixed mindset naar een growth mindset.

Naar een growth mindset in spreekwoorden, gezegden en uitspraken. Hoe doe je dat? Ben je jezelf bewust van de verschillende mindsets. Let maar eens op de onderstaande uitspraken.

Fixed mindset

Growth mindset
Ik heb een domme fout gemaakt.
Fouten helpen me verbeteren.
Het gaat me nooit lukken.
Ik ben op de goed weg.
Ik kan er toch niks aan doen.
Wat zie ik nu niet?
Het is wel mooi zo.
Is dit echt het beste dat ik kan?
Ik ben hier niet zo goed in.
Ik pas geleerde strategieën toe.
Ik geeft het op.
Ik blijf het proberen.
Ik zal nooit zo goed zijn als …
Ik wil net zo goed worden als …


De fixed mindset en de growth mindset zijn sterk verweven in onze cultuur. Kijk maar naar de lijst van de volgende spreekwoorden en gezegden:

Fixed mindset

Growth mindset

Dat is de aard van het beestje
Al doende leert men
De kop in het zand steken
Bergen kunnen verzetten
Aan mijn lijf geen polonaise
De dood of de gladiolen
De kous op de kop krijgen
De koe bij de horens pakken
De handdoek in de ring gooien
De kroon spannen
Je ergens met een jantje-van-leiden van afmaken
De laatste loodjes wegen het zwaarst
Met de Franse slag
De puntjes op de i zetten
Ergens als een berg tegen opzien
Door de zure appel heen bijten
Een zware dobber aan iets hebben
Driemaal is scheepsrecht
Er de kantjes vanaf lopen
Ergens een mouw aan passen
Nattevingerwerk
Ergens een puntje aan kunnen zuigen
Je gedeisd houden
Het koste wat het kost
Voor spek en bonen meedoen
In de roos schieten
Eieren voor zijn geld kiezen
Je moet het ijzer smeden als het heet is
De kruik gaat zo lang te water tot hij barst
Niet bij de pakken neerzitten
Dat gaat me boven de pet
Oefening baart kunst
Met kunst- en vliegwerk
Pal staan voor iets
Ergens met de pet naar gooien
Waar een wil is, is een weg