woensdag 3 april 2019

Praktijkprincipes bij het motiveren van leerlingen





Vanuit wetenschappelijk onderzoek naar het motiveren van leerlingen met verschillende achtergronden zijn een negental praktijkprincipes geformuleerd.

Autonomie ondersteunend lesgeven
Geef betekenisvolle uitleg en sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen.

Geef betekenisvolle uitleg over het belang van het uitvoeren van gegeven opdrachten. Sluit aan bij belangrijke thema’s in hun leven nu en in de toekomst.

Gebruik informatieve taal in plaats van dwingende taal.

Instrueer de leerlingen door informatieve, niet-dwingende taal te gebruiken, in plaats van woorden als “moeten” of bevelen.

Bied betekenisvolle keuzes.

Geef leerlingen de mogelijkheid om te kiezen, bijvoorbeeld om deel te nemen aan de instructie, keuzes in opdrachten, partner, volgorde, tijdstip, werkplek, methode van aanpak of manier van uitwerken.

Verplaats je in de leerlingen en erken weerstanden.

Vraag naar de wensen en meningen van leerlingen. Erken weerstanden en probeer je in te leven in het perspectief van leerlingen.

Leergerichte aanpak

Leg geen nadruk op cijfers. Gebruik toetsen en cijfers als middel om te reflecteren.

Laat het cijfer niet het doel op zich zijn, maar gebruik toetsen als middel om te reflecteren.

Richt je op de individuele vooruitgang en inzet van leerlingen.

Breng de werkhouding/inzet van leerlingen aan de orde in plaats van hun prestaties en refereer aan individuele vooruitgang.

Structuur en vertrouwen bieden

Bied structuur op autonomie-ondersteunende wijze.

Communiceer duidelijke verwachtingen, hanteer deze consequent en bied inhoudelijke ondersteuning. Door tegelijkertijd keuzes te bieden en de relevantie uit te leggen wordt structuur autonomie-ondersteunend.

Ga er vanuit dat elke leerling, ongeacht zijn of haar achtergrond, gemotiveerd is.

Benader leerlingen vanuit het idee dat iedereen van nature nieuwsgierig is en nieuwe dingen wil leren.

Differentieer in de mate van structuur die je biedt.

Iedere leerling heeft baat bij autonomie-ondersteuning, maar de ene leerling heeft meer houvast nodig dan de andere leerling. Varieer daarom in de mate van structuur.


Lees ook het interessante document "Motiverend lesgeven - Handleiding voor docenten": 
https://www.uu.nl/sites/default/files/motiverend_lesgeven_handleiding.pdf