vrijdag 17 januari 2014

Workshop 'Ouders als HuiswerkCoach'

Bijna 150 ouders deden gisteren op BC Broekhin in Roermond mee aan een workshop ‘ouders als huiswerkcoach’. Tijdens deze workshop kregen ouders allerlei handige tips over hoe ze hun zoon of dochter konden helpen leren. De betrokkenheid van de ouders bij dit onderwerp was groot, maakte de school vandaag bekend.



Ieder kind wil het graag goed doen op school, ieder kind wil graag goede cijfers halen. En ouders willen vooral dat hun kinderen slagen in het leven. Ouders voelen zich vaak verantwoordelijk als het minder goed gaat op school. Ze informeren of het huiswerk af is en of alle opdrachten gemaakt zijn. Het leidt vaak tot frustraties en een vervelende sfeer thuis. 

Tijdens deze workshop werd verteld dat de druk opvoeren in dit soort gevallen eigenlijk niet werkt. Kinderen hebben het druk tegenwoordig. Er wordt veel van hun verwacht. Deze avond was bedoeld om ouders handvatten te bieden. 

Uit belangrijke onderzoek blijkt dat vier keer een kwartier leren meer oplevert dan een uur achter elkaar. Kinderen hebben op jonge leeftijd nog niet door dat bij succes ook inspanning hoort. Dat kunnen ze niet weten, dat moeten ze ervaren en leren. 

Boeken als ‘Het puberbrein’ hebben meer inzicht verschaft in de leefwereld van jongeren. Het brein is rond het 25 jaar pas volgroeid. Op school wordt er veel aandacht besteed aan leerstrategieën (manieren van leren). Er zijn veel verschillende manieren van leren. En bij ieder kind of bij ieder vak hoort een andere manier van leren. Het ene kind leert gemakkelijk door het maken van samenvattingen, maar dan wél met het gebruik van eigen woorden. 

En hoe kun je nou het beste Franse woordjes leren? Dat kun je doen door bijvoorbeeld kaartjes te maken waarop aan de voorkant het Frans woord staat en op de achterkant het Nederlandse woord. Op deze manier kun je ook Nederlandse zinnen maken en die vervolgens vertalen naar het Frans of omgekeerd. Kinderen zijn heel goed in het maken van ezelsbruggetjes die ze kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld: Hoe Moeten We Van De Onvoldoendes Afkomen? Dit betekent bij wiskunde: eerst Haakjes wegwerken, Machten en Wortels, Vermenigvuldigen / Delen in volgorde van links naar recht, Optellen / Aftrekken in volgorde van links naar rechts. 

Ook zijn er kinderen die vooral beelden heel makkelijk kunnen onthouden. Je kunt zo’n kind stimuleren door van de lesstof een ‘denkbeeldig filmpje’ te laten maken waardoor het onthouden van de lesstof makkelijker wordt. 




Het is belangrijk dat het kind altijd complimenten krijgt op zijn of haar prestaties. Van een 5 voor Wiskunde naar een 6 voor Wiskunde gaan, is geweldig en dat moet ook erkend worden. Als ouder is het belangrijk om in gesprek te blijven met je kind. 

Het is belangrijk dat het kind leert verantwoordelijkheid te dragen. Ouders kunnen de eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid te vergroten door hun kind zelf besluiten te laten nemen. Het is immers het huiswerk van het kind. Een kind moet echter ook fouten mogen maken. Dat zijn vaak de belangrijkste leermomenten en geeft vaak aanleiding voor bijstelling van (ongewenst) gedrag. De ouders kunnen hun kind wel coachen bij het maken het huiswerk door zich op te stellen als pedagogische partner van het kind en van de school.

[Bron: http://www.dichtbij.nl/roermond/regionaal-nieuws/artikel/3141950/lessen-voor-ouders-hoe-help-ik-mijn-kind-bij-het-studeren.aspx]



Ouders als HuiswerkCoach - Als ouders stellen we ons vaak de volgende vragen:

  • Hoe kan ik mijn kind zinvol helpen met hun huiswerk (leerwerk en maakwerk)?
  • Moet ik helpen? Kan ik helpen? En hoe dan?
  • Hoe kan ik mijn kind motiveren en conflicten m.b.t. het huiswerk verminderen?
  • Hoe kan ik mijn kind er toe brengen om het huiswerk zelfstandig te maken?
  • Hoe kan ik mijn kind helpen met zijn/haar leerstrategieën?