Marzano beschrijft in zijn instructiestrategie vijf
dimensies van leren/denken.
Marzano heeft deze strategie ontwikkeld op basis van een
grote hoeveelheid onderzoek over leren en beschouwt de vijf dimensies als de
noodzakelijke ingrediënten voor actief en authentiek leren van leerlingen.
De vijf dimensies kunnen als volgt omschreven worden:
Dimensie 1:
Het ontwikkelen van een positieve houding en opvatting
over het eigen leren
[ een positieve houding over het eigen leren ]
Vragen:
|
In deze dimensie staan die aspecten centraal die
voorwaarde zijn voor het leren van de leerlingen. Te denken valt aan het zich
veilig voelen in de klas, zich geaccepteerd voelen door medeleerlingen en
vertrouwen hebben in eigen kunnen.
|
Dimensie 2:
Het leren/denken noodzakelijk voor het verwerven en
integreren van nieuwe kennis.
[ het verwerven en integreren van nieuwe kennis ]
Vragen:
Ligt de klemtoon op de vragen van dimensie
2, dan staat beheersing van kennis centraal.
|
In deze dimensie staat het aanleren van twee vormen van
kennis namelijk declaratieve kennis en procedurele kennis.
Declaratieve kennis betreft informatie die leerlingen
moeten kennen: woorden, regels, principes, etc.
Procedurele kennis is kennis over wat leerlingen moeten
doen: handelingen. Dat betreft bijvoorbeeld kennis van het doen van een
staartdeling, het lezen van een kaart of het gebruik maken van
grammaticaregels.
Marzano beschrijft hoe beide vormen van kennis een
andere didactiek vragen.
|
Dimensie 3:
Het leren/denken noodzakelijk voor het uitbreiden en
verfijnen van kennis van vaardigheden
[ het verfijnen en bijstellen van de geleerde kennis ]
Vragen:
|
In deze dimensie worden een achttal vaardigheden
aangeboden waarmee leerlingen hun kennis kunnen uitbreiden en verfijnen.
Dat
zijn de vaardigheden
Wanneer leerlingen deze vaardigheden actief inzetten bij de in
de tweede dimensie geleerde kennis, verfijnen ze die kennis en breiden ze die
uit.
|
Dimensie 4:
Leren/denken nodig voor het betekenisvol gebruiken van
kennis
[ het creatief toepassen van het geleerde ]
Vragen:
Ligt de klemtoon op de vragen van dimensie
4, dan staat betekenisvol gebruik van kennis, onderzoek centraal.
|
In deze dimensie gaat het om betekenisvol gebruik van
kennis.
Het gaat om het ontwikkelen van kennis die in te zetten is in
realistische contexten.
Marzano onderscheidt vijf soorten betekenisvolle
leertaken:
|
Dimensie 5:
Productieve leer- en denkgewoontes
[ het ontwikkelen/leren van productieve leergewoontes ]
Vragen:
|
Leren is vooral effectief wanneer leerlingen in staat
zijn hun eigen leergedrag vorm te geven.
In deze dimensie beschrijft Marzano
hoe leerlingen dat zouden kunnen doen.
Hij besteedt daarbij aandacht aan
zelfregulerend denken/leren, aan kritisch denken/leren en aan creatief
denken/leren.
|
Marzano pleit ervoor om aan alle dimensies aandacht te
besteden en er niet één achterwege te laten. Hij pleit daarbij voor een
afwisseling van zowel docentgestuurde activiteiten als meer leerlinggestuurde activiteiten. Bij dat laatste pleit hij voor hogere orde leren.
Bronnen:
- A
Different Kind of Classroom, Teaching with Dimensions of Learning [ ASCD,
1992 ].
- Website van Marzano:
http://www.marzanoresearch.com/site/. Daar zijn delen van zijn boeken te
downloaden.