Morssinkhof (2003) is van mening dat dit beeld niet langer past in een school die ernaar streeft om leerlingen zoveel mogelijk zélf kennis te laten verwerven. De rol van de leraar als kennisoverdrager lijkt hiermee naar de achtergrond te treden. In plaats daarvan is de leraar meer een coach die probeert het leerproces van de leerling uit te dagen en te begeleiden. De achterliggende gedachte hierbij is dat leerresultaten stijgen als leerlingen zelf weten hoe ze moeten leren en dat ze beseffen dat ze hun vermogen tot leren zelf kunnen beïnvloeden, aldus Droste en Den Boogert (1999).
Naast de rol van begeleider, kan de leraar nog een aantal andere rollen vervullen (Gerrits, 2004):
opvoeder
|
inlevingsvermogen in leerlingen,
omgaan met verschillen, feedback geven;
|
innovator
|
lerende houding, veranderingen
invoeren, flexibel zijn;
|
ontwikkelaar
|
taken ontwerpen, aanpassen
leeromgeving;
|
instructeur
|
doelgericht en effectief
instrueren;
|
leerprocesbegeleider
|
leerlingen helpen hun eigen
leerproces te sturen;
|
toezichthouder
|
toezien, observeren en
controleren;
|
teamwerker
|
delen van verantwoordelijkheid,
collegiale ondersteuning, samenwerken;
|
organisator
|
plannen, regelen, taken
toedelen;
|
aanstuurder
|
teambuilding, effectief delegeren
|