woensdag 17 februari 2021

Indiaanse spiritualiteitswetten - dat er niets gebeurt zonder reden in het leven

Er zijn vier Indiaanse spiritualiteitswetten die zeggen dat er niets gebeurt zonder reden in het leven!

Als je dat doet, is het heel gemakkelijk te hanteren en kijk je vol vertrouwen naar wat er gebeurt, dankbaar voor wat er was en blij voor wat er gaat gebeuren.

 

De eerste wet zegt:

"De persoon die je ontmoet is de juiste"

 

Dat wil zeggen, niemand komt per ongeluk in ons leven, alle mensen om ons heen die met ons omgaan, staan ​​voor iets, hetzij om ons te onderwijzen of om ons in onze situatie te helpen.

 

De 2e wet zegt:

"Wat er gebeurt is het enige dat kan gebeuren"

 

Niets, maar absoluut niets van wat er met ons gebeurt, had anders kunnen zijn. Zelfs niet het meest onbeduidende detail. Er is gewoon niet: "Als ik het anders had gedaan ... zou het anders zijn geweest ..." Nee, wat er gebeurt is het enige dat kan gebeuren en moet gebeuren, zodat we onze lessen kunnen leren om vooruit te komen. Alles, ja, elke situatie die ons in het leven overkomt, is absoluut perfect, zelfs als onze geest ons ego weerstaat en het niet wil accepteren.

 

De derde wet zegt:

"Elk moment waarop iets begint is het juiste moment"

 

Alles begint op het juiste moment, niet vroeg of laat. Wanneer we klaar zijn voor iets nieuws in ons leven, is het er al om te beginnen.

 

De 4e wet zegt:

"Wat voorbij is, is voorbij"

 

Zo eenvoudig is het. Wanneer iets in ons leven eindigt, dient het onze ontwikkeling. Daarom is het beter om los te laten en vooruit te gaan, geschonken aan de ervaringen die nu zijn opgedaan.

 

 

Ik denk dat het geen toeval is dat je dit hier leest. Als deze tekst vandaag aan u voldoet, komt dat omdat u aan de voorwaarden voldoet en begrijpt dat geen enkele regendruppel ergens ter wereld per ongeluk op een verkeerde plaats valt.

maandag 8 februari 2021

Productiviteit en positiviteit van het team - veertien onmisbare teamfactoren

Teams bestaan om resultaten te bereiken. Maar hoe staat je team ervoor? Ontdek je hoe het team ervoor staat ten aanzien van veertien onmisbare teamfactoren. We gaan eerst deze teamfactoren verdelen in een functionele en relationele kant. In een productieve en een positieve kant. Dit levert ons eerste schema op...


De eerste versie van het schema tussen PRODUCTIVITEIT en POSITIVITEIT.

 

Lage productiviteit

 

Hoge productiviteit

 

Hoge positiviteit

 

hoge positiviteit/lage productiviteit

 

 

hoge positiviteit/hoge productiviteit

 

 

Lage positiviteit

 

lage positiviteit/lage productiviteit

 

 

lage positiviteit/hoge productiviteit

 


Verdere uitwerking van het schema tussen PRODUCTIVITEIT en POSITIVITEIT.

 

Lage productiviteit

 

Hoge productiviteit

 

Hoge positiviteit

hoge positiviteit / lage productiviteit

 

-collegiaal, gebaseerd op vriendschap

-gebrek aan effectieve concentratie

-gevoel van verbondenheid en plezier

-niet gericht op resultaat

-onvoldoende besef van noodzaak

-onwillig ten opzichte van veranderingen

-tolerant ten opzicht van incompetentie

 

hoge positiviteit / hoge productiviteit

 

-goed teamwerk: “hoe kunnen we ons blijven verbeteren?”

-open communicatie

-pro-actief bij veranderingen

-succesvol en plezierig

-synchroniciteit, vloeiend

-uitdagende doelstellingen, inspirerende visie

 

Lage positiviteit

lage positiviteit / lage productiviteit

 

-angst voor baanverlies en/of faillissement

-brandjes blussen, korte-termijndenken

-een sfeer van kritiek, beschuldiging en cynisme

-eén stap vooruit en twee stappen terug

-geen plezier

-slecht teamwerk

-territoriumdrift

-verlammend

 

lage positiviteit / hoge productiviteit

 

-binnenhouden van problemen, hoog verloop, burn-out

-competitief

-duidelijke doelstellingen

-focus betekent effectiviteit

-gedreven

-ingehouden, behoedzaam

-resultaatgericht


 

De functionele kant

 

De relationele kant

 

 

Zeven productiviteitsfactoren

Onmisbare eigenschappen voor teams om hoge prestaties neer te zetten.

 

 

Zeven positiviteitsfactoren

Onmisbare eigenschappen op gebied van positiviteit

 

 

Op koers blijven en resultaten boeken:

- Productiviteitsfactoren helpen het team om resultaten te boeken, taken te volbrengen.

- Productiviteitsfactoren helpen het team om op koers te blijven om doelstellingen te halen.

 

 

De sfeer en relaties binnen een team

- Bij positiviteitsfactoren gaat het om de onderlinge relaties tussen de teamleden.

- De positiviteitsfactoren schilderen het karakter en de sfeer van het team als systeem.

 

De zeven onmisbare eigenschappen voor teams om hoge prestaties neer te zetten:

 

1. Doelstellingen en strategie

 

2. Overeenstemming

 

3. Verantwoordelijkheid

 

4. Pro-actief

 

5. Besluitvorming

 

6. Middelen

 

7. Teamleiderschap

 

 

De zeven essentiële eigenschappen op gebied van positiviteit:

 

1. Vertrouwen

 

2. Respect

 

3. Kameraadschap

 

4. Communicatie

 

5. Constructieve interactie

 

6. Waarderen onderlinge verschillen

 

7. Optimisme

 

 


PRODUCTIVITEIT en POSITIVITEIT

Deze teamfactoren zijn opgesplitst in:

- zeven productiviteitsfactoren (de functionele kant) en

- zeven positiviteitsfactoren (de relationele kant).


DE FUNCTIONELE KANT - zeven productiviteit kenmerken van krachtige teams

Zoals reeds benoemd bestaan teams om resultaten te bereiken. Productiviteitsfactoren helpen het team om resultaten te boeken, taken te volbrengen en om op koers te blijven om doelstellingen te halen.

1. Doelstellingen & Strategie

 

-Het team heeft duidelijke en uitdagende doelstellingen.

-Teamleden zitten op één lijn wat betreft de te volgen strategieën en prioriteiten.

-Doelstellingen zijn gekoppeld aan erkenning, beloning en compensatie.

-Het team is erg veerkrachtig en niet snel verslagen bij het niet behalen van doelstellingen.

 

2. Overeenstemming

 

-Er is sprake van een gezamenlijk doel en een gezamenlijke missie.

-Teamleden vinden samenwerking, samenhang en onderlinge afhankelijkheid belangrijk.

-Het team beschouwt de resultaten als gemeenschappelijk.

 

3. Verantwoordelijkheid

 

-Er bestaat duidelijkheid over functies en eindverantwoordelijkheid.

-Als er problemen ontstaan handelt het team meteen.

-Teamleden houden elkaar aansprakelijk voor gemaakte afspraken binnen het team.

 

4. Pro-actief

 

-Veranderingen worden ervaren en gezien als onmisbaar voor het team en de organisatie als geheel.

-Het team is behendig en flexibel in het grijpen van kansen.

-Bij verandering reageren de teamleden op een positieve en creatieve manier.

 

5. Besluitvorming

 

-De besluitvorming van het team is duidelijk en efficiënt.

-De besluitvorming heeft in de loop van de tijd bewezen effectief te zijn.

 

6. Middelen

 

-Het team vraagt, krijgt en beheert voldoende middelen en trainingen om zijn doelstellingen te halen.

-Er is voldoende deskundigheid om de doelstellingen van het team te behalen.

-Er is eerder sprake van een ‘win-win situatie’ dan van een ‘no-win-no-lose situatie.’

 

7. Teamleiderschap

 

-De teamleider past, afhankelijk van de situatie, de juiste stijl van leidinggeven toe.

-De teamleider pakt incompetentie binnen het team op een effectieve manier aan.

 



DE RELATIONELE KANT - zeven positiviteit kenmerken van krachtige teams

Bij positiviteitsfactoren gaat het om de wederkerige relaties tussen de teamleden en het karakter en de sfeer van het team als systeem. 

1. Vertrouwen

 

-In dit team kan iedereen veilig z’n mening uiten.

-Teamleden kunnen op elkaar rekenen, we zijn betrouwbaar.

-Het team werkt niet in een door angst geregeerde omgeving.

 

2. Respect

 

-Er heerst een sfeer van wederzijds respect en oprechte waardering.

-Minachting en vijandigheid worden niet getolereerd.

-Teamleden stellen de andere teamgenoten in staat om hun bijdrage te leveren.

 

3. Kameraadschap

 

-Het gevoel erbij te horen is sterk aanwezig binnen het team.

-Prestaties worden erkend en gevierd door het team.

-Er is sprake van inlevingsvermogen, vrolijkheid en humor.

 

4. Communicatie

 

-Er is een voorkeur voor duidelijke en efficiënte communicatie in plaats van indirectere wegen zoals politisering, roddelen of tegenwerking.

 

5. Constructieve interactie

 

-Conflicten worden gezien als een uitgelezen kans voor nieuwe ontdekkingen, groei en creativiteit.

-Bekritisering, tegenstand en verwijten worden vermeden.

-We geven elkaar feedback en ontvangen het ook graag van anderen.

 

6. Waarderen onderlinge verschillen

 

-Het team is ruimdenkend.

-Het team weet de onderlinge verschillen in ideeën, achtergrond, standpunten, persoonlijkheid, aanpak en levenswijze op waarde te schatten.

-Het team vindt diversiteit van essentieel belang.

 

7. Optimisme

 

-Teamleden delen eenzelfde geïnspireerde visie.

-Teamleden zijn enthousiast, kijken vooruit en waarderen elkaar.

-Er is weinig cynisme, pessimisme, hulpeloosheid, hopeloosheid.

-Men blijft niet hangen in het verleden.

 


Meer info op team_coaching_international.com

maandag 1 februari 2021

Hoogbegaafde onderpresteerders

Onderpresteren wil zeggen dat de prestaties lager liggen dan op grond van de capaciteiten van de leerling verwacht wordt. Er is dus sprake van een discrepantie tussen aanleg en prestatie. Onderpresteren komt voor op alle niveaus. Een leerling die erg zwak presteert is dus ook een onderpresteerder. In onderstaande tabellen staan externe kenmerken waarmee men een hoogbegaafde onderpresteerder kan herkennen.


Kenmerken van hoogbegaafde onderpresteerders

Gebrek aan inzet en initiatief

Een gebrek aan inzet en het nemen van initiatief, zowel voor schoolse zaken, maar ook voor alledaagse bezigheden zoals bv. het ledigen van de afwasmachine, tafel zetten, kleren opruimen,…

 

Niet afgemaakt werk

Werk wordt veelal niet afgemaakt wegens het slecht ontwikkelde doorzettingsvermogen, waardoor overal half afgewerkte tekeningen, breiwerkjes, ongelezen boeken,… te vinden zijn.

 

Geen focus

Tijdens het werken zijn ze niet gefocust en letten ze niet goed op. Ze zijn ook snel afgeleid en hun concentratie vermindert.

 

Slechte werk- en studiegewoonten

Ze hebben slechte werk- en studiegewoonten, hebben een hekel aan memoriseren en automatiseren, gaan deze zaken vooral uitstellen of andere afleiding zoeken.

 

Reageren nauwelijks motivatietechnieken.

Ze reageren nauwelijks op normale motivatietechnieken. Belonen en straffen helpt dus helemaal niet, wellicht wel voor eventjes, maar snel daarna begint de miserie opnieuw.

 

Wisselende prestaties

Ze hebben wisselende prestaties en zijn meestal zelf hierover ontevreden, hoewel ze dit niet meteen zullen toegeven.

 

Geloven ook hun eigen leugens

Hierdoor gaan ze gaan liegen over school, over hun huiswerk, over gemaakte afspraken, maar vooral over hun prestaties. Ze kunnen zich soms verbazend goed uit hun eigen miserie kletsen. Ze liegen zichzelf en de anderen constant voor, geloven ook hun eigen leugens, maar raken er ten lange leste in verstrikt.

 

Leggen lat veel te hoog of veel te laag

Ze leggen hun lat ofwel veel te hoog (zie je wel, ik kan dat toch niet, dus waarom zou ik mij inspannen?) ofwel veel te laag (zelfs zonder zich in te spannen halen ze dan hun vooropgestelde doel, dus waarom moeite doen?).

 

Vertonen vermijdingsgedrag

Ze vermijden constant nieuwe uitdagingen, nieuwe leeractiviteiten. Het is dan ook zeer moeilijk om reeds onderpresterende hoogbegaafde leerlingen uitdaging in de klas te gaan geven. Meestal gaan zij vermijdingsgedrag vertonen omdat ze schrik hebben.

 

Faalangstig en perfectionistisch

Ze zijn meestal faalangstig en perfectionistisch. Deze angst kan een gevolg zijn van hun perfectionisme, maar kan evengoed een gevolg zijn van het onderpresteren zelf.

 

Op vele gebieden laten afweten, maar plots op één gebied intensief nieuwsgierig zijn

Leerkrachten kunnen ze herkennen wanneer ze het op vele gebieden laten afweten, maar plots op één gebied intensief nieuwsgierig zijn en er veel over weten en passie voor tonen.

 

Voelen zich machteloos

Ze hebben het gevoel de controle te verliezen over hun eigen leven. Ze voelen zich machteloos en worden geleefd. Sommigen gaan extreme controle houden over het weinige waar ze nog enigszins macht over hebben bv. niet meer willen eten.

 

Laag zelfbeeld

Ze hebben een laag zelfbeeld die ze verstoppen achter stoer, rebels of clownesk gedrag.

 


Karaktereigenschappen van hoogbegaafde onderpresteerders 

In de onderstaande tabel worden de interne karaktereigenschappen geschetst die dit uiterlijk gedrag veroorzaken.

Gebrek aan zelfdiscipline

Hebben een gebrek aan zelfdiscipline, nemen geen initiatief en zetten niet door.

Geen verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag

Nemen geen verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag en zijn ook bang voor gevoelens van persoonlijke verantwoordelijkheid.

Aangeleerde hulpeloosheid

Zijn afhankelijk in hun werk, vertonen karakteristieken van ‘aangeleerde hulpeloosheid’: ze hebben het gevoel dat ze geen invloed kunnen uitoefenen op de situatie waarin ze zich bevinden en gaan daardoor niets ondernemen, maar alles laten doen door een ander.

Externe locus of control

Ze hebben een externe locus of control: ze leggen alle schuld van hun falen bij een externe oorzaak i.p.v. bij zichzelf en wijten hun successen aan een gelukstreffer. Ze accepteren m.a.w. de verantwoordelijkheid voor slagen, maar niet voor falen.

Weinig zelfbeheersing

Ze hebben weinig zelfbeheersing. Hun emoties (verdriet, frustratie, pijn,…) ‘floepen’ eruit en kunnen ze niet goed onder controle houden.

Weinig reflecteren over hun leerproces.

Ze hebben weinig inzicht in zichzelf, weinig metacognitieve vaardigheden. Ze reflecteren weinig over hun leerproces.