Een vragenlijst is een gestructureerde manier van gegevensverzameling die bestaat uit een aantal schriftelijke of mondelinge vragen aan respondenten. Hoe maak je een vragenlijst? De resultaten van een vragenlijst moeten voldoende inzicht geven om je in staat te stellen de hoofd- en deelvragen van je onderzoek te beantwoorden. Dat lukt niet alleen met goede vragen. Kijk ook of je vragenlijst geschikt is voor iedereen.
Doe de onderstaande test en zie of de vragenlijst geschikt is voor iedereen of dat er aanpassingen nodig zijn.
•groen = ja / goed
•oranje = een beetje, kan beter of meer
•rood = nee of nauwelijks
Onderwerp |
Toelichting |
Verbeteractie |
Begrijpelijkheid |
|
|
De vragenlijst is geschreven op taalniveau A2-B1. |
•groen: A2-B1 •oranje: B2 •rood: C1 |
|
De vragenlijst bevat een heldere en korte instructie. |
•groen: maximaal 10 regels of met duidelijke
tussenkopjes •oranje: tussen 10 en 20 regels •rood: meer dan 20 regels |
|
De vragenlijst bevat maximaal 20 vragen. |
•groen: ≤ 20 vragen •oranje: 21-25 vragen •rood: ≥ 26 vragen |
|
De antwoordcategorieën per vraag bevatten maximaal 3
antwoordopties. |
•groen: 3 of minder antwoordopties •oranje: 4 antwoordopties •rood: 5 of meer antwoordopties, een antwoordenmatrix
of schuifsysteem |
|
De vragenlijst is geschreven in actieve zinnen. Er zijn
geen hulpwerkwoorden gebruikt. |
•groen: geen hulpwerkwoorden •oranje: maximaal 3 vragen met hulpwerkwoorden •rood: meer dan 4 vragen met hulpwerkwoorden |
|
De vragenlijst bevat geen medische termen of
afkortingen. M.u.v. veel gebruikte afkortingen zoals bijvoorbeeld MRI,
CT-scan, MS of ziektes zoals diabetes. |
•groen: geen vaktaal of afkortingen •oranje: vaktaal en afkortingen worden uitgelegd •rood: vaktaal of afkortingen zonder uitleg |
|
De vragenlijst stelt concrete vragen i.p.v. algemene
vragen. |
•groen: vragen over alledaagse situaties met een
duidelijk voorbeeld •oranje: ‘Stel u voor dat’-vragen •rood: algemene vragen |
|
De vragenlijst bevat geen stellingen. |
•groen: zonder stellingen •oranje: stellingen met optie ja/nee of voor/tegen •rood: stellingen met antwoordschalen |
|
Toegankelijkheid
|
|
|
De vragenlijst wordt zo aangeboden dat het past bij de
wensen en vaardigheden van de respondent. Denk aan digitale vaardigheden en
in bezit zijn van een computer en internet. |
•groen: de respondent kan kiezen tussen een papieren of
digitale versie. •oranje: de respondent heeft geen keuze, maar krijgt
een duidelijke link via de mail die direct toegang geeft tot de vragenlijst. •rood: de respondent moet een account aanmaken of de
vragenlijst kan alleen geopend worden met een DigiD, inlogcode of wachtwoord. |
|
Bij een papieren versie slaat u deze vraag over. De
digitale vragenlijst bevat een voorleesfunctie. |
•groen: ja en de knop staat duidelijk bovenaan de
pagina •oranje: ja maar de knop staat niet bovenaan de pagina •rood: nee |
|
Opmaak
|
|
|
De antwoorden staan direct onder de vraag |
•groen: ja •oranje: n.v.t. •rood: nee |
|
Er wordt geen gebruik gemaakt van een antwoordenmatrix. |
•groen: geen matrix •oranje: n.v.t. •rood: matrix gebruikt |
|
Namen en afkortingen die bedoeld zijn voor de
onderzoekers zijn weggelaten voor de respondent. |
•groen: ja •oranje: ze staan er wel maar onderaan in een klein
lettertype •rood: nee |
|
De vragenlijst is getest op begrijpelijkheid en toegankelijkheid
bij de doelgroep waar de vragenlijst voor bedoeld is. Denk hierbij aan
laaggeletterden, anderstaligen, ouderen, lageropgeleiden met of zonder een
migratieachtergrond etc. In het geval dat de vragenlijst voor alle mensen bestemd is, geldt dat de moeilijkst lezende groep de vragenlijst moet kunnen
begrijpen. |
•groen: getest •oranje: n.v.t. •rood: niet getest |
|
Validatie |
|
|
De vragenlijst is gevalideerd bij de groep waar deze
vragenlijst voor bedoeld is. In het geval dat de vragenlijst voor alle
patiënten bestemd is, geldt dat de validatie heeft plaatsgevonden bij de
moeilijkst lezende groep. |
•groen: gevalideerd voor alle doelgroepen •oranje: gevalideerd voor een deel van de populatie •rood: onbekend voor welke groep(en) de vragenlijst
gevalideerd is |
|