Toetsen zijn middelen om de vorderingen van het kind te onderzoeken. Het doel van toetsen is het antwoord op de vraag: hoe staat deze leerling er op dit moment voor en hoe kan hij verder ontwikkelen?
Een goede toets is valide, betrouwbaar en geijkt. Valide wil zeggen dat de toets meet wat hij zegt te meten. Geijkt betekent dat de toets enkele malen is uitgeprobeerd op een representatieve groep.
Een nadeel van toetsen is dat het een momentopname is.
Regelmatige toetsing (met een leerlingvolgsysteem) en procesgerichte feedback zijn bevorderend voor de leerprestaties en voor eigenaarschap bij leerlingen.
Een toets moet de leerling en de docent informatie
opleveren, waardoor de leeropbrengst verhoogd kan worden.
Summatief
toetsen versus Formatief toetsen Een toets kan
een formatieve en/of een summatieve functie hebben. |
|
Summatief toetsen |
Formatief toetsen |
Bij een toets met een summatieve functie beslist de docent of
een leerling de leerdoelen in voldoende mate heeft verworven. |
Een toets met een formatieve functie heeft als doel de
leerling (en docent) inzicht te geven in zijn/haar voortgang en om de verdere
ontwikkeling bij te sturen. |
Summatief toetsen geschiedt om leerprestaties te
beoordelen. De beoordeling van een summatieve toets is meestal in de vorm van
een cijfer. |
Formatief toetsen wordt doorgaans gedurende het
schooljaar of vak ingezet om te weten wat leerlingen nog moeten leren om te
voldoen aan gestelde eisen en doelen. |
Elke toets met een summatieve functie heeft in wezen
ook een formatieve functie. De docent wil de leerling immers van informatie
voorzien over zijn/haar ontwikkeling na afname van een toets. |
Formatieve toetsen geven de leerling feedback op
zijn/haar voortgang en geven aan wat de leerling nog moet doen (feed forward)
om het einddoel (feed up) te bereiken. Op deze manier kan de docent
bijsturen op het leerproces van de leerling. |
Kijk ook even op de onderstaande links:
http://robsegers.blogspot.com/2014/12/summatieve-of-formatieve-toetsen.html
http://robsegers.blogspot.com/2017/10/formatief-evalueren.html