In het boek ‘Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ beschreven de auteurs twaalf bouwstenen voor een effectieve didactiek. De kernvraag was: ‘Wat zijn effectieve lessen en hoe maak je die?’.
In 2015 heeft de ‘American Psychological Association’ het document ‘top 20 principles from psychology for pre k–12 teaching and learning coalition for psychology in schools and education’ uitgegeven. Met daarin een twintigtal bouwstenen voor effectieve lessen, gebaseerd op de psychologische inzichten op het gebied van leren en onderwijs.
Met daarin de volgende vragen:
- Hoe denken en leren leerlingen?
- Wat motiveert leerlingen?
- Waarom zijn sociale context, interpersoonlijke relaties
en emotionele welzijn belangrijk voor het leren van de leerling?
- Hoe omgaan met het klassenmanagement?
- Hoe beoordeel je de voortgang van leerlingen?
Voor meer informatie:
https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty-principles.pdf
Hoe denken en leren leerlingen? Bouwstenen 1–8 |
Bouwsteen 1 De overtuigingen of percepties van leerlingen
over intelligentie en vermogen beïnvloeden hun cognitief functioneren en
leren. |
Bouwsteen 2 Wat de leerlingen al weten, heeft invloed
op hun leerproces. |
|
Bouwsteen 3 De cognitieve ontwikkeling en het leren van
leerlingen worden niet beperkt door algemene stadia van ontwikkeling. |
|
Bouwsteen 4 Leren is gebaseerd op context, dus het
generaliseren van leren naar nieuwe contexten is niet spontaan, maar moet
worden gefaciliteerd. |
|
Bouwsteen 5 Het verwerven van kennis en vaardigheden op
lange termijn is grotendeels afhankelijk van de praktijk. |
|
Bouwsteen 6 Duidelijke, verklarende en tijdige feedback
aan de leerlingen is belangrijk om te leren. |
|
Bouwsteen 7 De zelfregulering van leerlingen helpt bij
het leren en zelfregulerende vaardigheden kunnen worden onderwezen. |
|
Bouwsteen 8 De creativiteit van leerlingen kan worden
bevorderd. |
|
Wat motiveert leerlingen? Bouwstenen 9–12 |
Bouwsteen 9 Leerlingen hebben de neiging om te genieten
van leren en beter te presteren als ze meer intrinsiek dan extrinsiek
gemotiveerd om te bereiken. |
Bouwsteen 10 Leerlingen blijven in het gezicht van
uitdagende taken en verwerken informatie dieper wanneer ze meesterschap
doelen in plaats van prestatiedoelen. |
|
Bouwsteen 11 De verwachtingen van leerkrachten over hun
leerlingen beïnvloeden de leermogelijkheden van de cursisten, hun motivatie
en hun leerresultaten. |
|
Bouwsteen 12 Het stellen van doelen die op korte termijn
(proximale), specifiek en matig uitdagend zijn, verhoogt de motivatie meer
dan het vaststellen van doelen die op lange termijn (distaal), algemeen en
overdreven uitdagend zijn. |
|
Waarom zijn sociale context,
interpersoonlijke relaties en emotionele welzijn belangrijk voor het leren
van de leerling? Bouwstenen 13–15 |
Bouwsteen 13 Leren is gesitueerd binnen meerdere sociale
contexten. |
Bouwsteen 14 Interpersoonlijke relaties en communicatie
zijn cruciaal voor zowel het onderwijs- leerproces als de sociaal-emotionele
ontwikkeling van leerlingen. |
|
Bouwsteen 15 Emotioneel welzijn beïnvloedt
onderwijsprestaties, leren en ontwikkeling. |
|
Hoe omgaan met het klassenmanagement? Bouwstenen 16–17 |
Bouwsteen 16 Verwachtingen voor het gedrag van de klas
en sociale interactie worden geleerd en kunnen worden onderwezen aan de hand
van bewezen Bouwsteens van gedrag en effectieve klassikale instructie. |
Bouwsteen 17 Effectief klassikaal beheer is gebaseerd op (a) het stellen en communiceren van hoge verwachtingen, (b) consequent voeden
van positieve relaties en (c) het bieden van een hoog niveau van
ondersteuning van leerlingen. |
|
Hoe beoordeel je de voortgang van leerlingen?
Bouwstenen 18–20 |
Bouwsteen 18 Formatieve en summatieve beoordelingen zijn
zowel belangrijk als nuttig, maar vereisen verschillende benaderingen en
interpretaties. |
Bouwsteen 19 De vaardigheden, kennis en vaardigheden van
leerlingen worden het best gemeten met beoordelingsprocessen die zijn
gebaseerd op psychologische wetenschap met welomschreven normen voor
kwaliteit en eerlijkheid. |
|
Bouwsteen 20 Het begrijpen van beoordelingsgegevens is
afhankelijk van een duidelijke, passende en eerlijke interpretatie. |