dinsdag 28 mei 2019
Optimisme vs pessimisme
Origineel: A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty.
Winston Churchill
maandag 27 mei 2019
Onderwijskundige uitdagingen in kaart brengen
Nederlandse scholen krijgen in toenemende mate te maken met de onderstaande onderwijskundige uitdagingen:
Dalende motivatie
|
In toenemende mate
hebben scholen te maken met een afname van de motivatie van leerlingen om te
leren naarmate leerlingen ouder worden. Een van de oorzaken voor de dalende
motivatie is dat er onvoldoende aansluiting is tussen de onderwijsbehoeften
van leerlingen en het leeraanbod op school.
Vanuit onderzoek naar de
self-determination theory blijkt dat demotivatie afneemt wanneer er een
leeromgeving wordt gecreëerd die recht doet aan de drie psychologische
basisbehoeften:
1 - autonomie / keuzevrijheid.
2 - relatie / het uiten
van waardering voor de leerling.
3 - competentie / de structuur
waarbij er heldere doelen en verwachtingen worden gesteld aan leerlingen
waardoor zij beter in staat zijn een leeractiviteit uit te voeren.
|
Onvoldoende tijd voor begeleiding
|
Te weinig tijd en
toerusting voor het mentoraat, begeleiding en coaching.
De mentor fungeert
binnen de school als eerste aanspreekpunt voor de leerling en houdt zicht op
de
ontwikkeling van de
leerling. Voor een optimale begeleiding van leerlingen dienen mentoren en (leer)coaches
meer begeleidingstijd toegewezen te krijgen binnen de jaartaak.
|
Onvoldoende maatwerk
|
We bieden onvoldoende
maatwerk in de les/klas. Meer maatwerk in onderwijs moet derhalve zorgen voor
meer kansen van onze leerling. Maatwerk zijn die activiteiten van docenten
die aansluiten op de leerbehoefte van individuele leerling gericht op het
positief beïnvloeden van het leren van de leerling.
Hoe kunnen we docenten
beter te laten inspelen op de onderwijsbehoefte van hun leerlingen.
Eerst met zijn allen het
begrip maatwerk definiëren. Iedereen kijkt op een andere manier naar dingen.
Door die gegevens over
leerlingen systematisch te ontsluiten en te analyseren, kunnen docenten beter
inspelen op de onderwijsbehoefte van hun leerlingen.
Het doel is dat alle
docenten hun lessen voorbereiden op basis van de onderwijsbehoefte van de
leerlingen.
Kijk voor meer
informatie op de volgende link: https://robsegers.blogspot.com/2014/01/maatwerkgericht-werken.html
|
Het lesboek is leidend
|
Binnen het hedendaagse
onderwijs is het lesboek of de lesmethode te leidend. Kiezen we voor een eigen
aanpak binnen ons onderwijssysteem. Hebben de docenten controle over het leerproces
of bepaalt het lesboek of lesmethode het proces?
|
Geen samenhang tussen vakken
|
In het voortgezet onderwijs
is er nauwelijks verbinding, samenhang en samenwerking tussen de verschillende
vakken. Samenwerken tussen vakken staat in de belangstelling, maar de
praktijk blijkt weerbarstig. Het vergt immers meer overleg en meer afstemming
tussen docenten. Zoek daarvoor de connectie tussen de verschillende vakken.
|
Focus op korte termijn resultaten
|
Leerlingen focussen zich
te veel op korte termijn resultaten. Met andere woorden focussen leerlingen zich
te veel op cijfers en toetsen.
Welke alternatieven zijn er:
1 - Focus derhalve meer
op het proces.
Maak punten en
resultaten minder belangrijk en richt je op het proces dat de leerling
doormaakt. Prijs doorzettingsvermogen, de aanpak van de leerling en zijn
inzet. ‘Jammer dat je niet tevreden bent met die 6 voor dat vak op je
rapport. Want kijk eens: je hebt een “goed” voor inzet! Ik ben hartstikke
trots op je!’ Vraag de leerling regelmatig wat hij/zij geleerd heeft en laat
hem/haar vertellen hoe hij/zij dat voor elkaar heeft gekregen.
2 - Focus op inspanning
Maak de leerling
duidelijk dat het er niet om gaat de beste, de snelste of de slimste te zijn,
maar dat het gaat om de inspanning die je levert om iets te bereiken. Richt
je complimenten op hard werken en
oefenen: ‘Als je net zo hard blijft oefenen als vandaag, dan zul je
zien dat je dit muziekstuk steeds beter gaat spelen!’ Zorg ervoor dat de
leerling op school lesstof krijgt die is afgestemd op zijn niveau, zodat hij
dagelijks kan ervaren dat het leveren van inspanningen noodzakelijk is om
verder te komen. Vertel waar jijzelf moeite voor hebt moeten doen en wat je
daarmee hebt bereikt.
3 - Focus op groei
Laat de leerling zien
dat je gelooft in de groeimogelijkheden van talenten en intelligentie en laat
de leerling zijn eigen groei ervaren: ‘Jammer dat je de toets niet hebt
gehaald, maar kijk eens: vorige keer had je er 8 goed en nu 15! Zie je hoe je
vooruit bent gegaan door extra hard te oefenen?’ Zorg dat de leerling zich
niet vergelijkt met anderen, maar zich richt op het verbeteren van zichzelf
en het behalen van zijn eigen doelen. En natuurlijk: ‘vier’ iedere
vooruitgang die het kind boekt door hard te werken.
4 - Focus op leren
Sta model voor ‘een
leven lang leren’ en vertel de leerling hoe je jezelf steeds bent blijven
ontwikkelen.
Geef de leerling
mogelijkheden om nieuwe dingen te leren, zonder dat hij/zij het gevoel heeft
direct de beste te moeten zijn. Geef de leerling inzicht in de vaardigheden
die hij/zij nog moet ontwikkelen (bijvoorbeeld zich concentreren of hulp
durven vragen) en help hem/haar bij het aanleren hiervan.
5 - Focus op het leren
van fouten
Maak van fouten
leermomenten. Laat de leerling zien dat ook jij geregeld fouten maakt en
vertel wat je ervan hebt geleerd. Geef de leerling de kans om fouten te
maken, dus ruim niet alle obstakels voor hem uit de weg. Help de leerling van
een fout een leermoment te maken. Zoek samen op welke fouten de held
(sporter, popster e.d.) van de leerling heeft gemaakt in zijn of haar
carrière en ontdek hoe hij of zij daar beter van geworden is.
|
Te weinig rust en regelmaat
|
Docenten en leerlingen
ervaren te weinig rust en regelmaat. Zorg bijvoorbeeld voor rust en regelmaat
in het lesrooster. Voorkom afleidingen. Doe de deur eens dicht, zet de
smartphone uit en zorg voor opgeruimde werkplekken. Dit brengt genoeg rust om
te kunnen focussen. Leerlingen willen niet alleen maar stilzitten en
luisteren, ze willen graag dingen doen. Dat wil niet zeggen dat alles druk
moet zijn, want activiteiten, rust en regelmaat kunnen best samengaan.
|
Onvoldoende vaardigheden om (leer)gedrag (bij) te
sturen
|
Leerlingen beschikken
over te weinig vaardigheden om hun (leer)gedrag (bij) te sturen.
Leg hierbij de nadruk op
diverse volgende vaardigheden. Zoals de hogere-orde denkvaardigheden (analyseren,
evalueren en creëren), de creatieve denkvaardigheden (ideeën kunnen genereren,
hoeveelheid verschillende ideeën en originaliteit van ideeën), onderzoeksvaardigheden
(vaardigheden om door stappen van onderzoekscyclus heen te gaan).
Leg ook eens de nadruk
op metacognitie en zelfregulatie. Metacognitie is de kennis en vaardigheden
die een leerling nodig heeft om zijn eigen leergedrag te controleren en aan
te sturen. Het gaat om vaardigheden als het oriënteren op een taak, doelen
stellen, plannen, jezelf monitoren, het resultaat evalueren, en reflecteren
op het eigen handelen.
Bij metacognitieve
vaardigheden en zelfregulatie is het van belang om de leerling te het belang
van leren te laten inzien. Leerlingen moeten weten hoe je effectief kunt
leren, hoe zij kunnen reflecteren op het eigen leren en hoe zij hun eigen
leerproces kunnen sturen.
Kijk voor meer
informatie op de volgende link:
|
vrijdag 24 mei 2019
Activerende werkvormen
donderdag 23 mei 2019
ErvaringsGericht Onderwijs (EGO)
1
|
Vrije initiatief
|
Het vrije initiatief beantwoordt aan de behoefte van leerlingen
om de wereld om hen heen te verkennen.
Leerlingen werken gemotiveerder aan een opdracht als
zij daar zelf voor gekozen hebben en als het hun interesse heeft.
|
2
|
Milieuverrijking
|
Milieuverrijking duidt op een rijke leeromgeving met
uitdagende activiteiten en materialen, die overzichtelijk ingericht is.
Dit vraagt een goede voorbereiding. De docent is
hierbij begeleider en observator.
|
3
|
Ervaringsgerichte
dialoog
|
Hierbij is het van groot belang dat de docent een goede
band opbouwt met de leerlingen.
De ervaringsgerichte dialoog is gebaseerd op
aanvaarding, echtheid en empathie. Door een empathische houding van de docent
voelen leerlingen zich begrepen en kan de docent hen beter begeleiden.
|
1
|
Een goede sfeer
en relatie.
|
Leerlingen moeten zich veilig en geaccepteerd voelen.
De docent houdt rekening met het karakter en de thuissituatie van het leerling
en speelt daar goed op in.
|
2
|
Het juiste
niveau.
|
Leerlingen moeten uitgedaagd worden voor opdrachten. De
docent houdt bij de activiteiten rekening met het leervermogen en de
ontwikkeling van het leerling.
|
3
|
Aansluiten bij
de leefwereld.
|
Leerlingen vinden activiteiten die dicht bij de
werkelijkheid liggen, veel zinvoller dan opdrachten die hen niet raken. De docent
moet zich verdiepen in de leefwereld van de leerlingen en goed luisteren naar
de onderwerpen die zij aandragen.
|
4
|
Afwisselende
activiteiten.
|
Leerlingen willen niet alleen maar stilzitten en
luisteren, ze willen graag dingen doen. Dat wil niet zeggen dat alles druk
moet zijn, want activiteiten en rust kunnen best samengaan.
|
5
|
Ruimte voor
keuzes.
|
Leerlingen krijgen veel mogelijkheden om te kiezen. De docent
geeft veel ruimte voor de initiatieven van de leerlingen.
|
1
|
Kringen en forum
|
De kring is
een ontmoetingsplek waar leerlingen gedachten en ervaringen uitwisselen. Er
zijn verschillende soorten kringen, een ervan is de evaluatiekring. Dan
worden de activiteiten geëvalueerd en wordt gecheckt of de doelen behaald
zijn.
Er is sprake van een forum als er meerdere klassen tegelijk bij elkaar komen om te
overleggen of te plannen.
|
2
|
Contractwerk
|
In het contractwerk
wordt vastgelegd wat voor activiteiten de individuele leerling gaat doen. Het
contractwerk wordt uitgevoerd in een afgesproken tijd, bijvoorbeeld binnen
een week. Elke keer krijgen de leerlingen de tijd om aan deze taken te
werken, tijdens de zogenaamde contractwerktijd. Binnen deze grenzen kan de
leerling zelf beslissen hoelang hij over een opdracht doet en welke taak hij
het eerst uitvoert.
|
3
|
Projectwerk
|
Het projectwerk
gaat over een bepaald thema of een probleem, wat de leerlingen aanspreekt.
Het projectwerk gebeurt altijd in een cyclus van onderzoeken en rapporteren.
|
4
|
Ateliers
|
Bij ateliers
ligt de nadruk op het actief bezig zijn. Voor ateliers wordt apart tijd
vrijgemaakt, bijvoorbeeld een morgen of een middag. Leerlingen kunnen dan
kiezen uit activiteiten met bijzondere materialen. Vaak worden de
activiteiten ook op een andere plek uitgevoerd en hebben de leerlingen er
speciale begeleiding bij nodig.
|
5
|
Vrije keuze
|
Bij vrije keuze
kunnen de leerlingen kiezen uit een ruim aanbod van opdrachten die op hun
niveau en interesses zijn afgestemd. Hierbij krijgen de leerlingen veel
vrijheid.
|
Welbevinden
|
Betrokkenheid
|
Welbevinden zegt iets over hoe het met je gaat.
|
Betrokkenheid zegt iets over hoe je het doet.
|
Het welbevinden van leerlingen groeit als de docent tegemoet komt aan de basisbehoeften: als de leerling zich veilig, geaccepteerd en gewaardeerd voelen.
Maar welbevinden heeft ook te maken met het leerling zelf, of de leerling een positief zelfbeeld heeft en hoe hij/zij zijn/haar gevoelens beleeft.
|
Een betrokken leerling is geconcentreerd en gemotiveerd bezig.
ls een leerling betrokken is, is dat ook te merken aan zijn houding, expressie en reactiesnelheid.
|
Klik voor meer informatie op de volgende link:
https://docplayer.nl/8549905-Wat-het-betekent-voor-de-aanpak-het-proces-en-de-output-van-onderwijs-prof-dr-ferre-laevers-expertisecentrum-ervaringsgericht-onderwijs-kuleuven.html
woensdag 8 mei 2019
Getting Things Done
De essentie van GTD
In tegenstelling tot andere methoden in tijdsbeheer focust David Allen minder op het bepalen van prioriteiten. In plaats daarvan roept hij op tot het maken van takenlijsten die specifiek zijn voor een bepaalde context. Hij stelt ook dat iedere taak die binnen twee minuten uitgevoerd kan worden, direct uitgevoerd moet worden.
De psychologie van GTD is gebaseerd op het eenvoudig opslaan, bijhouden en terugvinden van alle relevante informatie die nodig is voor de taken die je uit moet voeren. David Allen suggereert dat veel van de mentale blokkades waar we tegenaan lopen bij het uitvoeren van bepaalde taken worden veroorzaakt door onvoldoende 'front-end'-planning (met andere woorden, voor ieder project moeten we duidelijk maken wat er bereikt moet worden en welke specifieke acties hiervoor uitgevoerd moeten worden). Het is, volgens David Allen, het meest praktische om hierover vooraf na te denken. Hierdoor stellen we een reeks met acties op die we dan later kunnen uitvoeren zonder weer uitvoerig te hoeven plannen.
David Allen stelt ook dat onze herinnering (memory system) tamelijk inefficiënt werkt en ons zelden helpt te herinneren wat te doen op de tijd en de plaats dat we het kúnnen doen. Daarom werken de "next actions" (volgende acties) per context in het GTD-systeem als een externe hulp die ons ervan verzekert dat we de juiste herinneringen op het juiste moment kunnen opvragen. Er zijn veel aanverwante persoonlijke managementtips en -trucs uitgeschreven in GTD die kunnen helpen bij het invoeren van de werkwijze die door David Allen is beschreven.
Ingredients for a healthy relationship
Accountability
|
Admits mistakes (or when wrong)
Accepts responsibility for behaviours,
attitudes and values.
|
Safety
|
Refusing to intimidate or
manipulate.
Respect physical space
Expressing self non-violently.
|
Trust
|
Accepting each other’s word
Giving the benefit of the doubt.
|
Honesty
|
Communicates openly and truthfully.
|
Cooperation
|
Asking not expecting.
Accepting change.
Making decisions together.
Willing to compromise.
Win win resolutions to conflicts.
|
Support
|
Support each other’s choices.
Being understanding.
Offering encouragement.
Listening non-judgmentally.
Valuing opinions.
|
14 tekenen die wijzen op een relatie die wel gezond is.
De 14 tekenen zijn:
1 - Affectie en interesse
2 - Communicatie
3 - Empathie
4 - Vertrouwen
5 - Flexibiliteit
6 - Geduld
7 - Individualiteit en grenzen
8 - Open- en eerlijkheid
9 - Respect
10 - Ruimte voor groei / ontwikkeling
11 - Ruzies op een gezonde manier oplossen
12 - Samen plezier hebben
13 - Waardering
14 - Wederkerigheid
Afvinklijstje – is het genoemde thema aanwezig of
afwezig binnen je relatie:
Thema |
aanwezig |
afwezig |
Affectie en interesse |
|
|
Communicatie |
|
|
Empathie |
|
|
Vertrouwen |
|
|
Flexibiliteit |
|
|
Geduld |
|
|
Individualiteit en grenzen |
|
|
Open- en eerlijkheid |
|
|
Respect |
|
|
Ruimte voor groei / ontwikkeling |
|
|
Ruzies op een gezonde manier oplossen |
|
|
Samen plezier hebben |
|
|
Waardering |
|
|
Wederkerigheid |
|
|
Een beknopt overzicht van de 14 thema’s:
Affectie en interesse |
Liefde is uiteraard een vereiste in een liefdesrelatie,
maar uit je deze liefde ook? En hoe uit je de liefde? Hoe zit het met jullie
liefdestalen? Er zijn verschillende liefdestalen; ben je op de hoogte van de
taal die jouw lief spreekt in de liefde? Misschien geef jij liever
complimentjes terwijl je partner blij wordt van knuffels en niet zoveel
waarde hecht aan al die lieve woorden. Er is hierin geen goed of fout, zolang
jullie in je behoeften worden voorzien. |
Communicatie |
Open en eerlijk communiceren – ook over moeilijke onderwerpen – is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Veel mensen hebben geleerd om moeilijke gesprekken te vermijden om gedoe te voorkomen en het perfecte plaatje niet te verpesten. Toch is het tegendeel waar: wanneer je open en eerlijk kan communiceren, versterkt je relatie. Jullie kennen elkaars gevoelens en behoeftes immers. Zo kan je onderzoeken hoe je die op elkaar kan laten aansluiten en samen verder kunt groeien. Het is dus oké om discussies te hebben en het niet
altijd met elkaar eens te zijn, zolang je er maar samen aan werkt. |
Empathie |
Jezelf kunnen inleven in een ander brengt je ver in
heel veel situaties. Of het nu gaat om opvoeden, vriendschappen maken of het
onderhouden van een gezonde relatie. Kan jij je helemaal inleven in je
partner, ook al ben je het er niet mee eens? Ben jij écht blij voor de ander
als hij/zij iets heeft behaald? |
Vertrouwen |
Vertrouwen is de belangrijkste bouwsteen van een
relatie. Zonder vertrouwen is er geen fatsoenlijke ‘fundering’ in de relatie
waarmee je emotionele intimiteit kunt opbouwen. De kans om gekwetst te
worden, wordt steeds groter als er geen vertrouwen in elkaar is. Je vraagt je
dan constant af of je je partner wel kan vertrouwen en of hij/zij wel écht
meent wat ‘ie zegt. Bij een goede relatie is er altijd sprake van vertrouwen,
no matter what. |
Flexibiliteit |
Een gezonde relatie vraagt om flexibiliteit en compromissen. Het is belangrijk dat beide partners flexibel zijn bij het maken van de dagelijkse keuzes samen. Als altijd één partner inlevert, krijg je uiteindelijk een ongelijke balans. In een gezonde relatie zijn beide partners bereid om
een compromis te sluiten om samen tot een gelukkig besluit te komen waar
beide zich comfortabel mee voelen. |
Geduld |
Geen zorgen, je hoeft niet altijd uiterst geduldig te zijn om een goede relatie te hebben. Soms ben je nou eenmaal meer gestresst of heb je een nacht slecht geslapen. Toch zijn het de stellen met een gezonde relatie die meer flexibiliteit en steun bieden aan hun partner als de andere even een ‘off’ dag heeft. Zijn jullie zo goed als altijd ongeduldig naar elkaar?
Dan creëer je vanzelf een bepaalde dynamiek en ga je veel meer letten op de
‘negatieve’ dingen van je partner. Precies niet wat je wilt in een gezonde
relatie. |
Individualiteit en grenzen |
Als je verliefd bent, is het makkelijk om helemaal op te gaan in elkaar. Het is heerlijk om dag-in-dag-uit van elkaar te genieten. Niks mis mee als dat even zo is, maar als dat op de lange termijn zo doorgaat, ontstaat de kans dat je in zekere zin afhankelijk van elkaar wordt en als het ware in elkaar versmelt. Doe je al die dingen omdat jij het leuk vindt of omdat je partner dat zo graag wilt? Vergeet niet de dingen te doen die jij belangrijk vindt (hobby’s, vrienden etc.). Wanneer je goed in je vel zit en voldoende tijd besteedt aan jezelf (hallo zelfliefde en persoonlijke ontwikkeling!) zul je vanzelf een betere partner zijn in je relatie. Je houdt van elkaar, maar hebt elkaar dan niet nodig. In een gezonde relatie zijn overeenkomsten welkom, maar
worden de verschillen ook gerespecteerd. |
Open- en eerlijkheid |
De één voelt zich meer op z’n gemak met alles in geuren en kleuren aan elkaar vertellen dan de ander, die meer is gesteld op z’n privacy. Praat de één graag over dromen, hoop en elk detail van een werkdag? Dan is het uiteraard fijn als hierin een match is. Maar nóg belangrijker is dat er altijd ruimte is om hier eerlijk over te kunnen zijn. Partners die hun emoties verbergen, brengen de basis
van hun relatie in gevaar: vertrouwen. Dus: wees vooral eerlijk over jouw
behoeftes en onderzoek hoe je samen een gezonde relatie onderhoudt! |
Respect |
Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch is het een onmisbaar onderdeel van een gezonde relatie. Het respecteren van de familie van je lief, maar ook het geloof en de vrienden. Respectvol ben je ook in hoe je tegen elkaar praat, de keuzes van de ander serieus neemt en de ander niet kleinerend toespreekt. Ben je het respect in de ander eenmaal bent verloren,
dan is het een lange weg om dat weer op te bouwen. |
Ruimte voor groei / ontwikkeling |
Je hebt het ongetwijfeld weleens gehoord: je kan niet van een ander houden, zonder dat je van jezelf houdt. Dat betekent niet dat je helemaal ‘af’ moet zijn voor je een relatie aangaat. Sterker nog: in relaties kan je heel veel van elkaar leren over jezelf. Toch is jezelf en daarmee ook jullie relatie ontwikkelen een must als je een gezonde en duurzame relatie wilt aangaan/onderhouden. Dat jij meer tijd alleen of met een nieuwe hobby wilt
spenderen, betekent niet het einde van je relatie. Het betekent dat je elkaar
de ruimte gunt voor groei. |
Ruzies op een gezonde manier oplossen |
Hoe goed je relatie ook is, discussies, onenigheden of ruzies horen er soms bij. Wat het verschil is tussen een ongezonde en een gezonde relatie, is hoe deze worden opgelost. Wordt er niet meer over gesproken maar is het met een potje goedmaakseks zo weer voorbij? Dan is de kans groot dat de irritaties worden opgekropt. Praten en samen tot een oplossing komen, dat is wat er
gebeurt in een gezonde relatie. |
Samen plezier hebben |
Samen plezier en een positieve gezamenlijke emotie hebben
binnen een relatie is een voorwaarde voor een evenwichtige liefdesrelatie. |
Waardering |
Veel onderzoeken wijzen het uit: het tonen van
waardering in een relatie zorgt dat we ons gelukkiger en veiliger voelen in
de relatie. Hoe meer dankbaarheid we van onze lovers voelen, hoe meer we ons
gewaardeerd voelen voor wie we zijn binnen een relatie. Dat doet de relatie
veel goed! Misschien dus iets vaker een dankwoord schenken aan je lief
wanneer die iets voor je doet? |
Wederkerigheid |
In een gezonde relatie doe je dingen voor je partner
omdat je dat oprecht wilt en niet omdat je er iets voor terug verwacht. “Ik
heb zijn kleding gewassen, dus verwacht ik dat hij mij binnenkort wegbrengt
naar dat teamuitje.” Nee, bij een goede relatie doe je dingen voor elkaar
omdat je de ander wilt helpen: het gaat om geven en nemen. Met liefde.
Hoeveel dat is, ligt aan jullie. Zolang je het bespreekt en je er beiden
comfortabel bij voelt. |
Visie op relaties
Niet ik-gericht … |
je bent hier niet op de wereld voor jezelf. |
Bijdrage aan … |
in een (partner)relatie ben je niet verantwoordelijk voor het geluk van je
partner. Je kunt wél een bijdrage
leveren aan het geluk van je partner. |
Wederkerigheid … |
als je gericht bent op het geluk van je partner en jouw
partner is dat andersom, dan kun je écht samenleven. |