- Inspirerend en visionair onderwijs ontwikkelen, samen met de stakeholders en alle betrokkenen.
- De samenleving hierbij betrekken.
- Hooggekwalificeerde leraren aantrekken, die zijn toegerust om met diversiteit (op diverse gebieden) om te gaan.
- Ervoor zorgen dat leraren zich blijvend kunnen ontwikkelen op een professioneel niveau.
- Het curriculum dynamisch maken: dat wil zeggen dat het is afgestemd op het individu.
- Stimuleren dat scholen elkaar in netwerken verder helpen.
- Het dwangmatige idee van ‘meten is weten’ (en het idee dat scholen daarop via marktwerking kunnen worden afgerekend) omzetten tot ‘meten om te ontwikkelen’.
- Mensen (in hun diversiteit) binden aan onderwijs door hen mogelijkheden te geven zich te ontwikkelen en een leven lang te leren.
donderdag 18 december 2014
Aansluiten bij de diversiteit van leerlingen
In The Fourth Way (2009) beschrijven Hargreaves en Shirley hoe het onderwijs beter kan aansluiten bij de diversiteit van leerlingen: