In zulke meta-studies worden de uitkomsten van verschillende onderzoekingen op een wetenschappelijk verantwoorde wijze zo bewerkt dat ze vergelijkbaar worden en als het ware bij elkaar kunnen worden opgeteld.
Welke interventies werken? Welke factoren bleken bij te dragen aan het verbeteren van leerlingenprestaties?
Nr.
|
Interventies
|
Effectiviteit
|
1
|
Directe feedback: informatief – positief bekrachtigend
|
1.13
|
2
|
Preventie ordeverstorend gedrag
|
0.86
|
3
|
Klassenmanagement – planmatig werken – proactief
|
0.80
|
4
|
Inzicht in eigen schoolprestaties (portfolio/plan
jongere)
|
0.73
|
5
|
Leerkracht – leerling-relatie
|
0.73
|
6
|
Enkelvoudige – directe feedback
|
0.72
|
7
|
Directe feedback bij leerproblemen (doelen)
|
0.65
|
8
|
Professionalisering leerkrachten – training complexe
vaardigheden
|
0.62
|
9
|
Metacognitieve strategieën
|
0.60
|
10
|
Directe & afgestemde instructie
|
0.59
|
Cruciaal voor hogere opbrengsten: effectief omgaan met verschillen
- Uitdagend onderwijs
- Hoge verwachtingen; alle jongeren kunnen leren
- Tijdig signaleren jongeren met aanvullende onderwijsbehoeften
- Deze leerlingen hebben extra instructie nodig (ook de getalenteerden);
- Zorg dat alle leerlingen volwaardig lid van de klas blijven