Summatieve
toetsen
|
Toetsen kunnen bijvoorbeeld een selectiefunctie,
kwalificerende functie of een prognostische functie hebben.
Deze toetsen
worden afgenomen na een bepaalde periode om te beoordelen in hoeverre een
leerling de beoogde leerdoelen in voldoende mate beheerst. Op basis van de
score op een dergelijke toets wordt een (deel van de) zak-/slaagbeslissing
genomen. Men zegt in dit geval dat de toets een summatieve functie heeft.
|
Formatieve
toetsen
|
Formatieve toetsen daarentegen hebben als doel de
leerkracht en leerlingen te informeren over de mate waarin de leerstof beheerst
wordt.
Op basis van de resultaten op deze toetsen kan worden besloten om het
onderwijs aan de groep of de individuele leerling aan te passen. Formatieve
toetsen hebben daarom een didactische functie. Wat inhoudt dat ze informatie
verschaffen over het onderwijsleerproces en hier sturing aan geven.
Mede vanwege deze
didactische functie wordt van formatieve toetsen beweerd dat deze een
positieve invloed kunnen hebben op de leeropbrengst van leerlingen. Er is
alleen sprake van formatieve toetsing wanneer de resultaten worden gebruikt
voor het geven van feedback en/of het aanpassen van de instructie.
|
Summatieve
of formatieve functie
|
Een toets is niet per definitie formatief of summatief.
Het gaat erom hoe de toetsresultaten gebruikt worden, met andere woorden; de
functie van de toetsresultaten. Wanneer het resultaat op een toets meetelt
bij het maken van een (deel van de) slaag- / zak-beslissing vervult deze een
summatieve functie.
Dezelfde toets kan echter ook een formatieve functie
vervullen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer er feedback gegeven wordt
aan de leerling, die de leerling kan gebruiken in het vervolgtraject van het
onderwijs. Een ander voorbeeld is een docent die toetsresultaten gebruikt
om de effectiviteit van zijn of haar instructie te evalueren. Wanneer
bijvoorbeeld uit de toetsresultaten blijkt dat het merendeel van de klas een
onderdeel van de leerstof niet heeft begrepen, kan de leerkracht concluderen
dat hij/zij extra aandacht aan dat deel van de leerstof moet besteden.
|