dinsdag 23 december 2014

Puberbrein - Huub Nelis

Jongeren van toen en nu
Overeenkomsten
Verschillen
  • Vrienden zijn belangrijk
  • Onzeker
  • Op zoek naar de eigen identiteit
  • Media & communicatie
  • Maatschappij


Twee macrotrends
  • Jongerencultuur is dominanter geworden
  • Jongeren worden sneller “volwassen”

Gevolg:
  • Volwassenen worden onzeker
  • Jongeren worden overschat

Vier ontwikkelingen
  • Minder verbindingen tussen hersendelen - > geen helikopterview
  • Frontaalkwab in ontwikkeling -> ratio op achterstand
  • Amygdala de overhand -> heftige emoties
  • Stijging van de hormoonspiegels -> kicks

Erken de behoeften van het puberbrein
  • Waardering en erkenning
  • Behoefte aan duidelijkheid en kaders (goede begeleiding)
  • Snel resultaten willen zien
  • Uitdaging en zelfstandigheid
  • Vrijheid en flexibiliteit

1 – Creëer verbinding
  • Je kunt iemand niet dwingen om te leren
  • Motivatie is de basis voor al het leren
  • Verbinding verhoogt motivatie

Motivatie van leerlingen: een positieve leeromgeving activeert Oxytocyne (het “knuffelhormoon”).

Interesse, sociale acceptatie, persoonlijke waardering, complimenteren en belonen.

2 – Positieve benadering
  • Denk voortdurend na hoe je jongeren benadert, in communicatiemiddelen, maar (juist) ook in de 1-op-1 communicatie.
  • En bedenk: Je kan niet niet communiceren wat je denkt!

3 - Bied structuur
  • Jongeren vaak overschat.
  • Bied jongeren structuur, duidelijkheid.

Als ze het niet op school mogen leren, waar dan wel?

4 - Help ze goed keuzes maken
  • Veel jongeren geen idee. Volg je hart?
  • Veel sectoren amper in beeld.
  • Veel dromen, weinig beroepsbeeld.

Hoe ondersteun je jongeren in hun leerproces?
  • Stimuleren en complementeren (trots meegeven).
  • Ook waar andere jongeren bij zijn!
  • Structuren en grenzen geven.
  • Begrip tonen en verbinding maken.
  • Coaching en begeleiding.
  • Persoonlijk, persoonlijk, persoonlijk.

[ Bron: http://www.slideshare.net/DeOnderwijsdagen2009/huub-nelis-puberbrein-binnenstebuiten?qid=f28437b1-b2ca-4671-a23d-e0dcf78df9da&v=default&b=&from_search=1 ]