Handelingsgericht werken
|
|
In vier fasen worden zes stappen gezet en bij iedere
stap staan enkele vragen genoteerd:
|
|
Fase 1 – Waarnemen
|
|
1 Verzamelen en analyseren van gegevens in digitaal
groepsoverzicht
(systematisch volgen en analyseren van de
(leer)ontwikkeling van de leerlingen: toetsen, observaties en gesprekken met leerlingen).
Vragen m.b.t. het verzamelen van gegevens over
leerlingen
Welke gegevens over de leerlingen in een groep worden
momenteel verzameld?
Het betreft zowel gegevens over de leervorderingen van
de leerlingen als gegevens over de sociaal-emotionele ontwikkeling en
werkhouding van de leerlingen.
• Hoe verzamelen, analyseren en registreren de leraren
deze gegevens?
• Wat doen zij in hun eigen praktijk met deze gegevens?
• Vindt een analyse van de leeropbrengsten plaats?
2 Signaleren van leerlingen die qua leerontwikkeling,
gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling en/of werkhouding de komende periode
extra aandacht nodig hebben (leerachterstand, leervoorsprong, werkhouding,
gedrag en sociaal-emotionele problematiek).
Vragen m.b.t. het signaleren van leerlingen met specifieke
onderwijsbehoeften
• Hoe en door wie worden leerlingen met specifieke
onderwijsbehoeften gesignaleerd?
• Wat zijn de kenmerken van de leerlingen die
gesignaleerd worden?
• Zijn er ijkpunten (mijlpalen of criteria) voor het
signaleren van leerlingen?
• Worden ook excellente leerlingen gesignaleerd?
|
|
Fase 2 – Begrijpen
|
|
3 Benoemen van de pedagogische en/of didactische
onderwijsbehoeften van de leerlingen die gesignaleerd zijn (pedagogisch en/of
didactisch).
Vragen m.b.t. het benoemen van onderwijsbehoeften van
leerlingen die gesignaleerd zijn
• Worden de onderwijsbehoeften benoemd van de
leerlingen die gesignaleerd zijn?
Zowel in pedagogisch als in didactisch opzicht?
• Door wie en op welke wijze?
• Hebben de leraren zicht op de onderwijsbehoeften van
de leerlingen?
|
|
Fase 3 – Plannen
|
|
4 Op een haalbare en effectieve manier clusteren van
leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften
Vragen m.b.t. het clusteren van leerlingen met
vergelijkbare onderwijsbehoeften
• Hoe komen de leraren in de groep tegemoet aan verschillen
in onderwijsbehoeften tussen leerlingen? Hoe gaan zij in de les om met
verschillen tussen leerlingen?
• Zijn er (sub)groepjes leerlingen die extra instructie
en verwerking ontvangen óf meer uitdaging of verdieping?
5 Doelgericht opstellen van een (groeps)plan op basis
van de gekozen clustering
Vragen m.b.t. het opstellen van een (groeps-)plan
• Op welke wijze komen de leraren planmatig tegemoet
aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen in een groep? Handelingsplannen,
groepsplannen, anders?
Zijn de doelen duidelijk die de komende periode nagestreefd
worden? Hoe zien de opgestelde plan(nen) eruit? Hoe vaak worden ze per
schooljaar opgesteld?
|
|
Fase 4 – Realiseren
|
|
6 Uitvoeren van het (groeps)plan en na afloop evalueren
of de doelen bereikt zijn en wat de resultaten zijn
Vragen m.b.t. het uitvoeren en evalueren (groeps-)plan
• Worden de opgestelde plan(en) daadwerkelijk
uitgevoerd? Op welke wijze?
• Hoe verlopen de instructie, de organisatie en het
klassenmanagement in de groep?
• Slagen de leraren erin om hun onderwijs af te stemmen
op de verschillen in onderwijsbehoeften?
• Op welke wijze wordt geëvalueerd of de gestelde
doelen bereikt zijn?
|
Vragen m.b.t. groepsbesprekingen
• Hoe vindt in school overleg tussen leraren plaats over
de leerlingen in een groep?
• Wie zijn aanwezig bij dit overleg? Wie heeft de regie?
• Wat staat op de agenda van deze besprekingen?
• Op welke wijze werken de leraren, zowel in pedagogisch
als didactisch opzicht, met elkaar samen?
• Voeren de leraren gesprekken met leerlingen? Met welk
doel en op welke wijze?