Aantekeningen
herhalen met post-its
Ook
bruikbaar als je geen digitaal schoolbord hebt.
Voorbereiding;
Ervoor
zorgen dat de leerlingen de aantekening hebben.
Begrippen/kenmerken/enz.
op post-its schrijven.
1.
Leerlingen krijgen een bepaalde tijd (afhankelijk
van de grootte en niveau van aantekening) om naar hun aantekening te kijken en
te leren.
Ondertussen
maak je de aantekening op het bord nog eens na, maar dan zonder de
begrippen/kenmerken/enz. die je op de post-its hebt gezet.
2.
Lln doen hun aantekening weg.
3.
Ik geef verschillende lln ieder één post-it met de begrippen/kenmerken/enz.
4.
De lln plakken de post-it op de juiste plaats in de aantekening op het bord.
Probeer,
wanneer je veel post-its gebruikt, de post-its te verdelen in groepen.
Bijvoorbeeld bij klimaten, eerst de leerlingen die de temperatuurkenmerken
hebben, daarna de soorten begroeiing, enz. Zo voorkom je dat het een chaos
wordt en leren de leerlingen ook de begrippen/kenmerken/enz. te categoriseren.
Regels; De lln plakken alleen hun eigen
post-it op de juiste plaats en laten die van anderen zitten waar ze zijn
opgeplakt (ook al is dat niet de juiste plaats). Wie klaar is met plakken gaat
weer zitten.
5.
Als niet alle post-its op de juiste plaats staan laat je een andere lln de post
it op de juiste plaats plakken en uitleggen waarom die op die plek moet.