Slimmer huiswerk maken, tips voor ouders om huiswerk maken en leren te begeleiden
W e r k p l e k
|
- De
spullen binnen handbereik
o Houd spullen die
nuttig zijn bij het maken van huiswerk dicht bij de hand.
o Handige spullen bij het maken van huiswerk (in lade of
opbergbox):
§ Pennen,
potloden, gum, puntenslijper, papier, lijm, markeerstiften, nietmachine,
schaar, perforator, paperclips, plakband, memoblok, woordenboek,
rekenmachine.
|
- Een
goede huiswerkplek
o Bekijk samen met uw zoon/dochter wat de meest geschikte werkplek
is.
§ Niet
elk kind werkt het beste zittend achter een bureau in een stille ruimte.
Vraag uw zoon/dochter eens hoe hij/zij het liefst studeert. Sommige kinderen
houden van achtergrondgeluid. De favoriete studeer-omgeving kan veranderen
als hij/zij opgroeit en kan variëren afhankelijk van het huiswerktype.
|
|
- Afleiding
in de omgeving
o Zorg ervoor dat uw kind niet wordt afgeleid door tv, social
media of gsm.
§ Voer
bijvoorbeeld een paar regels in die gelden tijdens het maken van huiswerk. De
verleiding is groot om te reageren op een bericht. Maar social media kunnen
ook nuttig zijn bij het maken van huiswerk, om bijvoorbeeld te overleggen en
vragen te stellen.
|
S t r u c t u u r e n
p l a n n i n g
|
- Schrijf
het huiswerk op.
o Zet je huiswerk meteen in een agenda.
|
- Maak
een planning
o Maak tussendoelen bij grote opdrachten.
§ Probeer
een grote opdracht samen met uw zoon/dochter in kleinere stukken op te delen.
Spreek eventueel een kleine beloning af voor het behalen van elk tussendoel.
Uw zoon/dochter richt zich op een kleiner deel, blijft gemotiveerd en leert
te plannen.
|
|
- Voorbeeldplanning
o Verdeel het werk.
§ Voorbeeld
van een planning of huiswerk dat binnen 5 weken af moet zijn.
Week 1: opzoeken van info
op bijv. internet
Week 2: inhoudsopgave
maken
Week 3: eerste versie
maken
Week 4: eerste versie
verbeteren en vormgeven
Week 5: werkstuk doorlezen en afmaken
|
|
- De
overgang naar het huiswerk
o Zorg voor een geleidelijke overgang van vrije tijd /
relaxtijd naar huiswerk.
§ Mogelijke
overgangstaken:
Opruimen van de tafel
waaraan hij gaat werken
Klaarleggen van de huiswerkspullen
|
|
- Een
vast tijdschema
o Rooster elke dag tijd in voor huiswerk en houd hieraan
vast.
§ Houd
bij het opstellen van het schema rekening met het volgende:
De hoeveelheid huiswerk
De buitenschoolse
activiteiten
Het tijdstip waarop uw kind het beste werkt (na school, na
wat vrije tijd, na avondeten?)
|
|
- De
volgorde van de huiswerk opdrachten
o Wissel verschillende soorten huiswerk af.
§ Sommige
opdrachten zijn gemakkelijk, andere moeilijk. Je hebt leerwerk en maakwerk.
Door te beginnen met makkelijk werk en toe te werken naar de uitdagendere
opdrachten bouwt u het zelfvertrouwen van uw kind op. Wat moet eerst? Wissel
leer- en maakwerk af, contoleer of uw zoon/dochter het geleerde nog weet.
Meerdere talen niet achter elkaar leren!
|
H u i s w e r k
m a k e n
|
- Een
goed begin is het halve werk.
o Help uw zoon/dochter met het maken van een goede start en
ga dan weg.
§ Help
uw kind op het juiste spoor door instructies samen te lezen, uitleg te geven,
als uw kind goed aan het werk is kunt u weggaan.
|
- Even
ontspannen
o Bepaal samen met uw zoon/dochter hoe laat er een pauze
genomen wordt.
§ Handig
als uw zoon/dochter het moeilijk vind zicht lagere tijd te concentreren.
Naarmate hij ouder wordt en dichter bij zijn examen komt is het steeds
belangrijker dat hij zich langer kan concentreren.
|
|
- Hoe
moet je leren?
o Tips om het leren voor een proefwerk makkelijker te maken:
§ Zorg
ervoor dat uw zoon/dochter op tijd begint met leren.
§ Overhoor
uw zoon/dochter als het iets moet leren.
§ Laat
uw zoon/dochter belangrijke dingen die hij tegenkomt tijdens het leren
aanstrepen.
§ Laat
uw zoon/dochter een korte samenvatting maken van een tekst die hij moet
leren.
§ Laat
uw zoon/dochter het leren van proefwerken spreiden over meerdere dagen. Hoe
meer herhaling hoe beter.
§ Iets
wat uit het hoofd geleerd moet worden een paar keer herhalen, zo onthoudt uw
kind het beter.
§ Motiveer
uw zoon/dochter zelf vragen te stellen over een leerles. Dan kan hij zelf
nagaan wat de leerkracht zou kunnen vragen.
§ Vraag
uw zoon/dochter wat hij geleerd heeft en praat hier samen over.
|
|
- Woordjes
leren
o Tips om woordjes te leren:
§ Laat
uw zoon/dochter de te leren woordjes op een blaadje of schrift schrijven, in
de lengte gevouwen, en de Nederlandse woorden op de andere helft.
§ Laat
de woorden uittypen.
§ Neem
de woordjes op, eerst NL dan de vertaling.
§ Woordjes
leren gaat beter 4x 15 minuten dan 1x een uur.
§ TIP:
gebruik de website www.wrts.nl
|
|
- Niet
voorzeggen
o Wanneer uw zoon/dochter even vastloopt, stel dan vragen die
hem naar het antwoord leiden.
§ Door
uw vragen zal uw zoon/dochter stap voor stap het probleem oplossen en
vertrouwen krijgen in het eigen kunnen.
|
|
- Houd het interessant
o Probeer huiswerk te koppelen aan de interesses van uw kind.
§ Bijvoorbeeld
bij het kiezen van een onderwerp voor een werkstuk, opstel of spreekbeurt.
Het werk gaat sneller en is leuker als iets interessant is.
|
|
- Doe
het ook digitaal
o Een leuke en leerzame manier om te leren.
§ Werken
met de computer is effectief, leerzaam en stimuleert de zelfstandigheid.
|
U w r o l a l s
o u d e r
|
- Wie
maakt er hier het huiswerk?
o Leer uw zoon/dochter zijn eigen verantwoordelijkheid nemen.
§ Sommige
kinderen vergeten of stellen het maken uit tot het te laat is. Ga het
probleem als ouder dan niet oplossen, maar help uw zoon/dochter dit zelf te
doen. Als uw zoon/dochter het vergeten is, zal hij/zij dit zelf aan de docent
moeten vertellen.
|
- Geef
het goede voorbeeld
o Ga zelf ook aan de slag als uw zoon/dochter huiswerk maakt.
|
|
o Wees beschikbaar als coach
§ Taken
van de coach:
Hulp bij het begrijpen van
opdrachten.
Samen met uw kind werken
aan een voorbeeldsom.
Checken of het gemaakte
huiswerk af is.
Overhoren.
|
|
- Blijf
positief
o Geef uw positieve instelling ten opzichte van leren door
aan uw zoon/dochter.
|
|
- Draai de rollen eens om
o Uw zoon/dochter aanmoedigen om aan u les te geven, geeft
zelfvertrouwen.
§ Stel
vragen als: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe.
|
|
- Time-out
o Weet wanneer uw zoon/dochter moet stoppen met huiswerk
maken.
§ Als
uw zoon/dochter moe of gefrustreerd raakt is het tijd om even te stoppen en
iets anders te gaan doen. Zorg ervoor dat uw zoon/dochter zich voor het
slapen nog kan ontspannen, laat uw zoon/dochter daarom niet doorwerken tot
bedtijd.
|
|
- Bekijk
het nagekeken werk zo nu en dan
o Kijk sommige huiswerkopdrachten na en reageer positief op
de prestaties.
|
|
- Beloon
vooruitgang
o Geef uw zoon/dochter kleine beloningen voor het bereiken
van doelen.
§ U
kunt iets leuks in het vooruitzicht stellen, zo wordt het huiswerk ineens een
stuk leuker. Stel ook doelen op de lange termijn, zoals voor een rapport met
onvoldoendes.
|
|
- U
hoeft het niet allemaal zelf te doen
o Herken situaties waarin hulp van anderen noodzakelijk is.
§ Als
u niet voldoende kennis heeft van de leerstof kan dit leiden tot frustraties,
soms is het dan beter om even niet te helpen. Als uw zoon/dochter na een
tijdje merkt dat hij het niet alleen kan zal hij uw hulp meer accepteren en waarderen.
U kunt ook hulp van een leerkracht of mentor inroepen. Huiswerkbegeleiding is
een optie
of hulp van een oudere broer of zus.
|