In het hedendaags onderwijs in een kennissamenleving treedt
de leraar op als coach van leerlinggestuurde leerprocessen. In deze tekst nemen
we deze coachende rol van de leraar eens onder de loep. Wat vraagt het van
leraren hun leerlingen te coachen in hun leerproces? Allereerst geven we aandacht
aan het houden van individuele coachgesprekken.
Voor het individuele
coachgesprek tussen docent en leerling hebben we de volgende vijf stappen
opgesteld:
1-Inleiding
2-Reflectie
3-Doelen stellen
4-Strategieën bepalen
5-Samenvatting
1 – DE INLEIDING
Bij de inleiding gaat het om contact maken met de leerling.
|
|
Maak bij de start van het coachgesprek echt contact met
de leerling. Door oprecht interesse te tonen en vertrouwen in de leerling te
stellen is een open en veilig gesprek mogelijk. De leerling kan zich daarin kwetsbaar
opstellen en eerlijk reflecteren. Geef de leerling voldoende ruimte om de
regie te nemen in het stellen van haalbare doelen.
|
Zorg voor een open gesprek door:
-Naar de leerling te luisteren met een open
lichaamstaal.
-Begrip te tonen voor de argumenten en het gevoel van de
leerling, zonder oordeel.
-Te spiegelen op het gedrag van de leerling, ook in de
latere fasen van het gesprek.
|
2 – DE REFLECTIE
Bij de reflectie gaat het om Feedback.
|
|
Blik terug op de afgelopen periode en bespreek de
gestelde doelen en toegepaste strategieën: welke doelen zijn behaald en welke
strategieën waren effectief? Wat heb je geleerd van je eigen leerproces?
|
Stel verdiepende vragen zoals:
-Wat zijn jouw gedachten over……..?
-Wat heb jij nodig om……..?
-Waardoor ging het volgens jou beter/minder goed dan ……..?
-Hoe ga jij om met de planning van je activiteiten?
|
3 - DOELEN
STELLEN
Bij doelen stellen gaat het om Feed up.
|
|
Geef de leerling de regie bij het bepalen van de doelen voor de komende periode. Bepaal met elkaar of er nog doelen uit de voorliggende periode moeten
worden uitgevoerd en welke nieuwe leerdoelen gesteld kunnen worden. Help de leerlingen
te structureren en te prioriteren in doelen in kennis, vaardigheden en
vakoverstijgende vaardigheden.
|
Ondersteun de leerling in het stellen van leerdoelen door:
-Te achterhalen of de leerling de leerdoelen volledig
begrijpt.
-De leerling te laten benoemen welke leeractiviteiten uitgevoerd
moeten worden om een leerdoel te behalen.
-De leerling de succescriteria te laten benoemen wanneer
het leerdoel behaald is.
-De leerling de gestelde leerdoelen te laten
vastleggen.
|
4 - STRATEGIEËN
BEPALEN
Bij strategieën bepalen gaat het om Feed forward.
|
|
Laat de leerling na het stellen van de leerdoelen leerstrategieën kiezen om zich de kennis en vaardigheden goed eigen te maken. Laat de leerling reflecteren
op de effectiviteit van de eerder toegepaste strategieën. Bied waar nodig de
leerling nieuwe strategieën aan.
|
Ondersteun de leerling in het kiezen van strategieën
door:
-De leerling de verschillen tussen strategieën te laten
benoemen.
-De leerling opdrachten mee te geven voor het experimenteren met verschillende strategieën.
-De leerling te laten zoeken naar de meest geschikte strategie
passend bij het leerdoel.
|
5 - DE SAMENVATTING
Bij de samenvatting gaat het om het contract.
|
|
Zorg voor een goede samenvatting van de afspraken van
het gesprek. Controleer of alles aan bod is gekomen en evalueer de opbrengst
van het gesprek.
|
Vat het gesprek samen door:
-De leerling de afspraken over gestelde leerdoelen en gekozen
strategieën te laten benoemen.
-Het gezamenlijk beeld van de gemaakte afspraken te controleren.
-De leerling nog onbesproken onderwerpen te laten benoemen.
- Vanuit het gezichtspunt van coach én leerling het
gesprek te evalueren.
-Met de leerling afspraken te maken over de
verslaglegging van het gesprek.
|