woensdag 28 november 2018

Individueel coachgesprek


In het hedendaags onderwijs in een kennissamenleving treedt de leraar op als coach van leerlinggestuurde leerprocessen. In deze tekst nemen we deze coachende rol van de leraar eens onder de loep. Wat vraagt het van leraren hun leerlingen te coachen in hun leerproces? Allereerst geven we aandacht aan het houden van individuele coachgesprekken. 


Voor het individuele coachgesprek tussen docent en leerling hebben we de volgende vijf stappen opgesteld:

1-Inleiding
2-Reflectie
3-Doelen stellen
4-Strategieën bepalen
5-Samenvatting


1 – DE INLEIDING
Bij de inleiding gaat het om contact maken met de leerling.

Maak bij de start van het coachgesprek echt contact met de leerling. Door oprecht interesse te tonen en vertrouwen in de leerling te stellen is een open en veilig gesprek mogelijk. De leerling kan zich daarin kwetsbaar opstellen en eerlijk reflecteren. Geef de leerling voldoende ruimte om de regie te nemen in het stellen van haalbare doelen.

Zorg voor een open gesprek door:

-Naar de leerling te luisteren met een open lichaamstaal.
-Begrip te tonen voor de argumenten en het gevoel van de leerling, zonder oordeel.
-Te spiegelen op het gedrag van de leerling, ook in de latere fasen van het gesprek.



2 – DE REFLECTIE
Bij de reflectie gaat het om Feedback.

Blik terug op de afgelopen periode en bespreek de gestelde doelen en toegepaste strategieën: welke doelen zijn behaald en welke strategieën waren effectief? Wat heb je geleerd van je eigen leerproces?

Stel verdiepende vragen zoals:

-Wat zijn jouw gedachten over……..?
-Wat heb jij nodig om……..?
-Waardoor ging het volgens jou beter/minder goed dan ……..?
-Hoe ga jij om met de planning van je activiteiten?




3 - DOELEN STELLEN
Bij doelen stellen gaat het om Feed up.


Geef de leerling de regie bij het bepalen van de doelen voor de komende periode. Bepaal met elkaar of er nog doelen uit de voorliggende periode moeten worden uitgevoerd en welke nieuwe leerdoelen gesteld kunnen worden. Help de leerlingen te structureren en te prioriteren in doelen in kennis, vaardigheden en vakoverstijgende vaardigheden.

Ondersteun de leerling in het stellen van leerdoelen door:

-Te achterhalen of de leerling de leerdoelen volledig begrijpt.
-De leerling te laten benoemen welke leeractiviteiten uitgevoerd moeten worden om een leerdoel te behalen.
-De leerling de succescriteria te laten benoemen wanneer het leerdoel behaald is.
-De leerling de gestelde leerdoelen te laten vastleggen.



4 - STRATEGIEËN BEPALEN
Bij strategieën bepalen gaat het om Feed forward.


Laat de leerling na het stellen van de leerdoelen leerstrategieën kiezen om zich de kennis en vaardigheden goed eigen te maken. Laat de leerling reflecteren op de effectiviteit van de eerder toegepaste strategieën. Bied waar nodig de leerling nieuwe strategieën aan.

Ondersteun de leerling in het kiezen van strategieën door:

-De leerling de verschillen tussen strategieën te laten benoemen.
-De leerling opdrachten mee te geven voor het experimenteren met verschillende strategieën.
-De leerling te laten zoeken naar de meest geschikte strategie passend bij het leerdoel.



5 - DE SAMENVATTING
Bij de samenvatting gaat het om het contract.

Zorg voor een goede samenvatting van de afspraken van het gesprek. Controleer of alles aan bod is gekomen en evalueer de opbrengst van het gesprek.

Vat het gesprek samen door:

-De leerling de afspraken over gestelde leerdoelen en gekozen strategieën te laten benoemen.
-Het gezamenlijk beeld van de gemaakte afspraken te controleren.
-De leerling nog onbesproken onderwerpen te laten benoemen.
- Vanuit het gezichtspunt van coach én leerling het gesprek te evalueren.
-Met de leerling afspraken te maken over de verslaglegging van het gesprek.