De Amerikaanse psycholoog, schrijver en wetenschapsjournalist Daniel Goleman heeft meerdere boeken geschreven. Zijn bekendste boek heeft de titel "Emotionele intelligentie" en verscheen in 1995. Emotionele intelligentie (EQ) is een aanvulling van het traditionele IQ.
Goleman introduceerde het begrip Emotionele Intelligentie bij een breder publiek. Hoewel dat idee ook destijds niet nieuw genoemd kon worden, werd het wel op zeer aansprekende wijze door hem verwoord. Volgens Daniel Goleman zorgen een aantal factoren ervoor om emoties te herkennen en zichzelf te motiveren.
Daniel Goleman stelt op basis van zijn onderzoek dat emotionele intelligentie (EQ) voor het succes van de leidinggevende minstens zo belangrijk is als het analytisch vermogen (IQ).
Het 'voelende brein' zoals Daniel Goleman emotionele intelligentie noemt maakt het voor de mens mogelijk om de 'eigen persoon' te controleren en een 'relatie met de ander' op te bouwen.
Emotionele Intelligentie bestaat daarbij uit vijf kernvaardigheden:
1 - Zelfbewustzijn |
Het begrijpen
van de eigen emoties, het hebben van zelfinzicht (sterke en zwakke punten) en
zelfverzekerd zijn vormen de belangrijke pijlers onder het zelfbewustzijn van
de leidinggevende. Mensen met
een hoog zelfbewustzijn hebben het vermogen om de eigen denkwijze,
mogelijkheden en onmogelijkheden te kunnen inschatten en daar conclusies uit
te trekken. |
2 - Zelfbeheersing
(kunnen afzien) |
Controle
hebben over de eigen gevoelens vormt een eerste voorwaarde voor een goede
zelfbeheersing. Daarnaast vormen integriteit, plichtgetrouwheid en consequent
zijn samen met prestatiegerichtheid ingrediënten voor een goede
zelfbeheersing. Mensen met
een hoog EQ kunnen het opbrengen om te werken aan iets wat ze op lange
termijn willen. |
3 - Sociaal
bewustzijn (empathie) |
De leidinggevende
moet over empathisch vermogen beschikken, informele structuren herkennen en
klantgericht zijn om überhaupt richting te kunnen geven aan het team en of de
medewerker. Mensen met
een hoog EQ kunnen zich goed verplaatsen in de gevoelens van anderen. |
4 - Sociale
vaardigheden |
Om richting
te geven het team en de medewerkers moet de leidinggevende beschikken over
vaardigheden als luisteren, beïnvloeden, onderhandelen, communiceren, anderen
te ontwikkelen en het belangrijkst; mensen aan elkaar en aan de zichzelf (de
leidinggevende) weten te binden. Mensen met
een hoog EQ kunnen goed met zowel bekenden als vreemden omgaan. |
5 - Optimisme |
Mensen met
een hoog EQ denken positief over hun eigen mogelijkheden en laten zich niet
snel uit het veld slaan. |
In het boek 'Het nieuwe Leiderschap' werkt Goleman zijn ideeën over het belang van emotionele intelligentie uit. Daniel Goleman geeft concrete handvatten hoe je jezelf tot een goede leidinggevende kunt ontwikkelen. Hoe kun je medewerkers bijsturen zonder ze te schofferen en hoe beïnvloedt je groepsprocessen?
Geen opmerkingen:
Nieuwe opmerkingen zijn niet toegestaan.