woensdag 21 april 2021

Emotionele Intelligentie - Daniel Goleman

De Amerikaanse psycholoog, schrijver en wetenschapsjournalist Daniel Goleman heeft meerdere boeken geschreven. Zijn bekendste boek heeft de titel "Emotionele intelligentie" en verscheen in 1995. Emotionele intelligentie (EQ) is een aanvulling van het traditionele IQ.


Goleman introduceerde het begrip Emotionele Intelligentie bij een breder publiek. Hoewel dat idee ook destijds niet nieuw genoemd kon worden, werd het wel op zeer aansprekende wijze door hem verwoord. Volgens Daniel Goleman zorgen een aantal factoren ervoor om emoties te herkennen en zichzelf te motiveren.

Daniel Goleman stelt op basis van zijn onderzoek dat emotionele intelligentie (EQ) voor het succes van de leidinggevende minstens zo belangrijk is als het analytisch vermogen (IQ).

Het 'voelende brein' zoals Daniel Goleman emotionele intelligentie noemt maakt het voor de mens mogelijk om de 'eigen persoon' te controleren en een 'relatie met de ander' op te bouwen.

 De Amerikaanse psycholoog Daniel Goleman introduceerde in 1995 het begrip Emotionele Intelligentie. Volgens Daniel Goleman zorgen een aantal factoren ervoor om emoties te herkennen en zichzelf te motiveren.

 

Emotionele Intelligentie bestaat daarbij uit vijf kernvaardigheden:

1 - Zelfbewustzijn

Het begrijpen van de eigen emoties, het hebben van zelfinzicht (sterke en zwakke punten) en zelfverzekerd zijn vormen de belangrijke pijlers onder het zelfbewustzijn van de leidinggevende. 

Mensen met een hoog zelfbewustzijn hebben het vermogen om de eigen denkwijze, mogelijkheden en onmogelijkheden te kunnen inschatten en daar conclusies uit te trekken.

 

2 - Zelfbeheersing (kunnen afzien)

Controle hebben over de eigen gevoelens vormt een eerste voorwaarde voor een goede zelfbeheersing. Daarnaast vormen integriteit, plichtgetrouwheid en consequent zijn samen met prestatiegerichtheid ingrediënten voor een goede zelfbeheersing.

Mensen met een hoog EQ kunnen het opbrengen om te werken aan iets wat ze op lange termijn willen.

 

3 - Sociaal bewustzijn (empathie)

De leidinggevende moet over empathisch vermogen beschikken, informele structuren herkennen en klantgericht zijn om überhaupt richting te kunnen geven aan het team en of de medewerker.  

Mensen met een hoog EQ kunnen zich goed verplaatsen in de gevoelens van anderen.

 

4 - Sociale vaardigheden

Om richting te geven het team en de medewerkers moet de leidinggevende beschikken over vaardigheden als luisteren, beïnvloeden, onderhandelen, communiceren, anderen te ontwikkelen en het belangrijkst; mensen aan elkaar en aan de zichzelf (de leidinggevende) weten te binden.

Mensen met een hoog EQ kunnen goed met zowel bekenden als vreemden omgaan.

 

5 - Optimisme

Mensen met een hoog EQ denken positief over hun eigen mogelijkheden en laten zich niet snel uit het veld slaan.

 

In het boek 'Het nieuwe Leiderschap' werkt Goleman zijn ideeën over het belang van emotionele intelligentie uit. Daniel Goleman geeft concrete handvatten hoe je jezelf tot een goede leidinggevende kunt ontwikkelen. Hoe kun je medewerkers bijsturen zonder ze te schofferen en hoe beïnvloedt je groepsprocessen?

Geen opmerkingen: