Feedback leggen we uit in drie verschillende stappen van een toets, waarbij we gebruik
maken van de begrippen feed up, feedback en feed forward:
1 - Doel –
waar werkt de leerling naar toe? - (feed up)
2 - Toets –
waar staat de leerling
nu? -
(feedback)
3 - Gevolg – wat
heeft de leerling nog te doen? - (feed forward)
Stap 1 |
Doel Waar werkt de leerling naar toe? (feed up) |
Je stelt vast wat het doel is van de les. |
Stap 2 |
Toets Waar staat de leerling nu? (feedback) |
In deze stap maak je zichtbaar wat al
geleerd is. |
Stap 3 |
Gevolg Wat heeft de leerling nog te doen? (feed forward) |
In stap 3 bepaal je het gevolg: wat is er nog te leren? En om welke aanpassing
van de les vraagt dit? Deze stappen blijf je herhalen als
docent, maar ook als leerling. Door de les op deze manier te koppelen
aan het doel en aan wat nog te leren is, wordt duidelijk waar de leerlingen
naartoe werken. |
De onderdelen feed up, feedback en feed forward, taakgerichtheid, procesgerichtheid en op zelf-regulatie gericht zijn werden verder uitgewerkt in de 'Matrix of Feedback for Learning door Cam Brooks, Annemaree Carroll, Robyn M. Gillies en John Hattie. Zij publiceerden in 2019 het concept in de Australian Journal of Teacher Education.
De Nederlandse vertaling van de 'Matrix of Feedback for Learning'.
Niveau van
leren |
Niveau van
feedback |
Feedup:
Waar ga ik
naartoe? |
Feedback:
Hoe sta ik
ervoor? |
Feedforward:
Wat is
mijn volgende stap?
|
Nieuweling
In
ontwikkeling
Gevorderd
|
Taak |
Feedup
klinkt als: - “Vandaag
leren we …” - “Als deze
taak lukt, ziet het er zo uit… (voorbeeld)” - “De
sleutelcriteria voor succes zijn…” - “We gaan op
zoek naar…” Feedup strategieën: - Maak het
minder complex - Gebruik
voorbeelden - Herken
misconcepties - Gebruik een
diagnostische toets om het leerdoel te bepalen |
Feedback
klinkt als: - “Je
begrijpt het leerdoel wel/niet met…” - “Je hebt de
succescriteria wel/niet behaald met…” - “Je
antwoord / opbrengst is wel/niet wat we bedoelen, omdat…” Feedback
strategieën: - Vermijd
overdreven nadruk op de foutenanalyse - Feedback
geef je direct op het moment - Laat de
feedback aansluiten bij de succescriteria |
Feedforward
klinkt als: - “Om het
leerdoel volledig te begrijpen zou je…” - “Met de
volgende succescriteria … zou je werk sterk verbeteren.” - “Het
toevoegen / weglaten van … zou je werk verbeteren.” Feedforward strategieën: - Gebruik de
taal van de succescriteria - Gebruik
scaffolding - Geef de
feedforward tijdig - Zorg voor
uitdaging - Koppel
terug naar het leerdoel |
Proces |
Feedup
klinkt als: - “De
hoofdideeën / concepten in deze taak zijn…” - “Deze
ideeën/concepten staan met elkaar in relatie door…” - “Cruciale
vragen die over deze taak zou kunnen stellen, zijn…” - “Vaardigheden die je voor deze taak nodig hebt zijn…” - “Strategieën die je bij deze taak kunt inzetten, zijn…” Feedup
strategieën: - Gebruik
grafische planningsoverzichten o Gebruik minder scaffolding - Verhoog de
complexiteit - Gebruik
hogere doelen |
Feedback
klinkt als: - “Jouw begrip van de ideeën / concepten van deze taak zijn…” - “Jouw denken over
deze taak is…” o “Je vertoonde … vaardigheden op … niveau.” - Je
vertoonde … strategieën op … niveau.” Feedback strategieën: - De
hoeveelheid feedback mag groeien - De
complexiteit van de feedback mag toenemen - Gebruik
aanwijzingen en hints/signalen |
Feedforward
klinkt als: - “Om het
leerdoel volledig te begrijpen zou je…” - “Met de
volgende succescriteria … zou je werk sterk verbeteren.” - “Het
toevoegen / weglaten van … zou je werk verbeteren.” Feedforward strategieën: - De
hoeveelheid feedforward mag groeien - De
complexiteit van de feedforward mag toenemen - Gebruik
aanwijzingen en hints/signalen o Zorg voor uitdaging |
|
Zelfregulatie |
Feedup
klinkt als: - “Hoe ga je
het leerdoel gebruiken?” - “Hoe ga je
de succescriteria gebruiken?” - “Op welke
andere manieren kun je de vorderingen in je werk bijhouden?” Feedup strategieën: - Verminder
het gebruik van voorbeelden - Richt de
aandacht op hogere doelen en de prestatie |
Feedback
klinkt als: - “Lig je op
schema met je werk?” - “Hoe weet
je dat?” - “Tot welk
niveau voldoe je aan de succescriteria?” - “Lig je op
schema met het bereiken van je doel? - “Hoe weet
je dat?” Feedback
strategieën: - Stel
feedback uit - De feedback
dient wellicht alleen ter verificatie |
Feedforward
klinkt als: - “Hoe kun je
je begrip vergroten?” - “Hoe kun je
je werk verbeteren?” - “Wat is de
volgende stap in jouw leerproces?” - “Hoe weet
je dat?” Feedforward
strategieën: - Stel
feedback uit - Maak de
lerende minder afhankelijk van het vertrouwen van de leraar - Vergroot
het zelfregulerend vermogen van de lerende |
Geen opmerkingen:
Nieuwe opmerkingen zijn niet toegestaan.