vrijdag 30 april 2021

Matrix of Feedback for Learning

Vier niveau's van feedback
Hattie en Timpeley onderscheiden vier niveaus waarop feedback gegeven kan worden:


1 - Taakgericht
Taakgerichte feedback is gericht op het uitvoeren van de taak. Deze vorm is zeer effectief, omdat de student gerichte informatie krijgt over het presteren bij het werken aan een taak (Hattie en Timperley, 2007). Feedback op taakniveau is helemaal effectief wanneer deze de leerling ook zicht geeft welke effectieve strategieën hij kan inzetten om zijn leerdoel (nog) beter te realiseren.

Voorbeeld:
Doordat je je inleiding met een pakkend voorbeeld bent begonnen, is het boeiender geworden om te lezen.


2 - Procesgericht
Procesgerichte feedback richt zich op het onderliggende proces die aan de taak ten grondslag ligt. Denk daarbij aan de manier waarop de leerling zijn eigen fouten opspoort of in welke volgorde hij komt tot een oplossing van een vraagstuk. Terugkoppeling op dit procesniveau leert leerlingen hoe zij leren en is ook toe te passen bij andere taken of opdrachten.

Voorbeeld:
Je moet je in het vervolg eerst breder oriënteren op een onderwerp, voordat je een hoofdvraag formuleert.


3 - Op zelf-regulatie gericht
Zelfregulerende feedback gaat over de wijze waarop leerlingen hun handelen monitoren en reguleren. Expliciete aandacht voor metacognitieve vaardigheden helpt studenten om hun werk beter aan te pakken. Een leerling leert door deze feedback om zelfstandiger te leren.
Zelfregulatie is het vermogen om aandacht, gevoelens en gedrag te reguleren zodat je effectief aan externe en interne eisen tegemoet kan komen

Voorbeeld:
Lees de volgende keer je antwoorden op de toets eerst nog een keer door, ook al ben je het zat.


4 - Op de persoon zelf gericht
Persoonsgericht feedback is gericht op de ‘persoon’ van de leerling. Denk bijvoorbeeld aan opmerkingen als ‘Wat ben je toch een slim kind’ of negatief ‘Jij bent echt een sloddervos’. Hoewel dit soort feedback vaak wordt gegeven, leidt het veelal nooit tot verbeterde resultaten. Feedback moet zich focussen op hetgeen waar de leerling controle over heeft, zodat hij zich hierop kan ontwikkelen.  

Voorbeeld:
Wat ben je toch een slim kind!



Feed up, feedback en feed forward

Feedback leggen we uit in drie verschillende stappen van een toets, waarbij we gebruik maken van de begrippen feed up, feedback en feed forward:

1 - Doel          – waar werkt de leerling naar toe?    - (feed up)
2 - Toets         – waar staat de leerling nu?              - (feedback)
3 - Gevolg      – wat heeft de leerling nog te doen? - (feed forward) 

Stap 1

Doel 

Waar werkt de leerling naar toe?

(feed up)


 

Je stelt vast wat het doel is van de les.

 

Stap 2

Toets 

Waar staat de leerling nu?

(feedback)
 

 

In deze stap maak je zichtbaar wat al geleerd is. 

Stap 3

Gevolg 

Wat heeft de leerling nog te doen?

(feed forward) 

 

 

In stap 3 bepaal je het gevolg: wat is er nog te leren? En om welke aanpassing van de les vraagt dit?

Deze stappen blijf je herhalen als docent, maar ook als leerling.

Door de les op deze manier te koppelen aan het doel en aan wat nog te leren is, wordt duidelijk waar de leerlingen naartoe werken.



Matrix of Feedback for Learning
De onderdelen feed up, feedback en feed forward, taakgerichtheid, procesgerichtheid en o
p zelf-regulatie gericht zijn werden verder uitgewerkt in de 'Matrix of Feedback for Learning door Cam Brooks, Annemaree Carroll, Robyn M. Gillies en John Hattie. Zij publiceerden in 2019 het concept in de Australian Journal of Teacher Education

Bron: Brooks, C.,Carroll, A., Gilles, R.M., & Hattie, J. (2019). A Matrix of Feedback for Learning. Australian Journal of Teacher Education, 44


De Nederlandse vertaling van de 'Matrix of Feedback for Learning'.



Matrix of Feedback for Learning (Nederlandse vertaling) 

Niveau van leren

Niveau van feedback

Feedup:

 

Waar ga ik naartoe?

Feedback:

 

Hoe sta ik ervoor?

Feedforward:

 

Wat is mijn volgende stap?

 

 

 

 

Nieuweling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In ontwikkeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gevorderd

 

 

Taak

Feedup klinkt als:

 

- “Vandaag leren we …”

- “Als deze taak lukt, ziet het er zo uit… (voorbeeld)”

- “De sleutelcriteria voor succes zijn…”

- “We gaan op zoek naar…”

 

Feedup strategieën:

 

- Maak het minder complex

- Gebruik voorbeelden

- Herken misconcepties

- Gebruik een diagnostische toets om het leerdoel te bepalen

Feedback klinkt als:

 

- “Je begrijpt het leerdoel wel/niet met…”

- “Je hebt de succescriteria wel/niet behaald met…”

- “Je antwoord / opbrengst is wel/niet wat we bedoelen, omdat…”

 

Feedback strategieën:

 

- Vermijd overdreven nadruk op de foutenanalyse

- Feedback geef je direct op het moment

- Laat de feedback aansluiten bij de succescriteria

Feedforward klinkt als:

 

- “Om het leerdoel volledig te begrijpen zou je…”

- “Met de volgende succescriteria … zou je werk sterk verbeteren.”

- “Het toevoegen / weglaten van … zou je werk verbeteren.”

 

Feedforward strategieën:

 

- Gebruik de taal van de succescriteria

- Gebruik scaffolding

- Geef de feedforward tijdig

- Zorg voor uitdaging

- Koppel terug naar het leerdoel

 

 

Proces

Feedup klinkt als:

 

- “De hoofdideeën / concepten in deze taak zijn…”

- “Deze ideeën/concepten staan met elkaar in relatie door…”

- “Cruciale vragen die over deze taak zou kunnen stellen, zijn…”

- “Vaardigheden die je voor deze taak nodig hebt zijn…”

- “Strategieën die je bij deze taak kunt inzetten, zijn…”

 

Feedup strategieën:

 

- Gebruik grafische planningsoverzichten o Gebruik minder scaffolding

- Verhoog de complexiteit

- Gebruik hogere doelen

 

Feedback klinkt als:

 

- “Jouw begrip van de ideeën / concepten van deze taak zijn…” 

- “Jouw denken over deze taak is…” o “Je vertoonde … vaardigheden op … niveau.”

- Je vertoonde … strategieën op … niveau.”

 

Feedback strategieën:

 

- De hoeveelheid feedback mag groeien

- De complexiteit van de feedback mag toenemen

- Gebruik aanwijzingen en hints/signalen

Feedforward klinkt als:

 

- “Om het leerdoel volledig te begrijpen zou je…”

- “Met de volgende succescriteria … zou je werk sterk verbeteren.”

- “Het toevoegen / weglaten van … zou je werk verbeteren.”

 

Feedforward strategieën:

 

- De hoeveelheid feedforward mag groeien

- De complexiteit van de feedforward mag toenemen

- Gebruik aanwijzingen en hints/signalen o Zorg voor uitdaging

 

 

Zelfregulatie

Feedup klinkt als:

 

- “Hoe ga je het leerdoel gebruiken?”

- “Hoe ga je de succescriteria gebruiken?”

- “Op welke andere manieren kun je de vorderingen in je werk bijhouden?”

 

Feedup strategieën:

 

- Verminder het gebruik van voorbeelden

- Richt de aandacht op hogere doelen en de prestatie

Feedback klinkt als:

 

- “Lig je op schema met je werk?”

- “Hoe weet je dat?”

- “Tot welk niveau voldoe je aan de succescriteria?”

- “Lig je op schema met het bereiken van je doel?

- “Hoe weet je dat?”

 

Feedback strategieën:

 

- Stel feedback uit

- De feedback dient wellicht alleen ter verificatie

Feedforward klinkt als:

 

- “Hoe kun je je begrip vergroten?”

- “Hoe kun je je werk verbeteren?”

- “Wat is de volgende stap in jouw leerproces?”

- “Hoe weet je dat?”

 

Feedforward strategieën:

 

- Stel feedback uit

- Maak de lerende minder afhankelijk van het vertrouwen van de leraar

- Vergroot het zelfregulerend vermogen van de lerende

 

 Meer informatie op https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1213749.pdf


Geen opmerkingen: