Het Nederlandse onderwijs is vooral gericht op toetsen en resultaten en het leerdoel ontbreekt vaak.
De Amerikaan Donald Thomas Campbell was filosoof en sociale wetenschapper (1916-1996). Hij staat bekend om zijn werk in de methodiek en zijn onderzoek naar toetsen en resultaten.
De wet van Campbell stelt dat hoe meer we leerlingen afrekenen op cijfermatige maatstaven, hoe meer ze hun best zullen doen om de cijfers op te poetsen, zelfs ten koste van wat ze eigenlijk moesten doen.
Als toetsen en resultaten het streven worden van onderwijzen en les geven, dan raken ze hun waarde kwijt en zullen zij onwenselijke effecten hebben op het gehele leerproces. Nederlandse leerlingen ondervinden zeker wel successen op school, maar deze resultaten zijn vooral verbonden aan het behalen van goede cijfers.
De Nederlandse leerlingen blijkt principieel extrinsiek gemotiveerd te zijn, gericht op het verwerven van goede cijfers en een diploma. Het onderwijs en de lessen zijn hier ook vaak op ingericht.
Zo is het voor de leerling wel duidelijk wat er in de les moet worden gedaan, maar niet wat dat (behalve het halen van een toets) zou moeten opleveren.
Van een cijfer naar een groeiproces dus? Leerlingen zien het nut van cijfers en toetsen beslist, maar zouden graag meer nadruk willen op de ontwikkeling en groei die leerlingen doormaken en minder op het cijfer zelf. Dit komt tegemoet aan de zwakke leerling die met veel moeite van een 5 naar een 6 gaat, maar ook aan de leerling die makkelijk leert, eigenlijk meer uitdaging nodig heeft en van een 8 dus wel een 9 kan maken.