De "hype-cycle" van het Amerikaanse onderzoeks-
en adviesbureau Gartner is de weergave van de verschillende fases die iedere nieuwe technologie
aflegt naar volledige adoptie. Dit model is ook bruikbaar om de verschillende
fases van een nieuwe ontwikkeling uit te leggen.
De vijf fases
van de Hype Cycle
In de weg
die iedere nieuwe technologie / ontwikkeling aflegt naar volledige adoptie,
doorloopt deze altijd vijf fases.
Technologische trigger
|
De
potentiële technologische doorbraak komt in de media met proof-of-concepts en
trekt bijzonder veel aandacht. Er bestaan op dit punt nog geen bruikbare
producten en commerciële inspanningen zijn er nog niet geweest.
|
Top van buitensporige verwachtingen
|
De
technologie bereikt zijn “hype hoogtepunt”. Er verschijnen eerste succesverhalen,
maar mislukkingen worden even breed uitgemeten. Sommige bedrijven gaan met de
technologie aan de slag, anderen niet.
|
Vallei van teleurstellingen
|
De
interesse in de technologie verdwijnt naar aanleiding van mislukte
experimenten en gefaalde implementaties. Bedrijven stappen uit. De enige
bedrijven die verder gaan zijn de bedrijven die investeringen in de
technologie succesvol kunnen vertalen naar behoeftes van de early adopters.
In deze derde fase ligt dus het omslagpunt van hype of blijvertje.
|
Pad van verlichting
|
Bedrijven
weten investeringen winstgevend door te zetten. Het wordt in deze fase dan
steeds duidelijker welke mogelijkheden de techniek biedt. Tweede en derde
versies van de technologie worden gemaakt en de eerste pilots met deze nieuwe
versies worden uitgevoerd. Conservatieve bedrijven blijven nog even op
afstand.
|
Plateau van productiviteit
|
Adoptie op
grote schaal gaat plaatsvinden. Het is voor bedrijven duidelijk of ze iets
met deze techniek kunnen en of zij in staat zijn deze aan te bieden aan hun
klanten. De techniek is relevant geworden, consumenten en klanten hebben
interesse en kopen de technologie.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten