maandag 27 januari 2020

Lesson Study

Lesson study is een vorm van teamleren. Teamleden werken daarin samen door stelselmatig te werken aan het verbeteren, vernieuwen en/ of verder ontwikkelen van het onderwijs. Lesson Study is een expliciete werkwijze, waarbij docenten samenwerken aan het planmatig ontwerpen en uitvoeren van een les, waarbij het leren van de eigen leerlingen centraal staat. Volgens onderzoek is Lesson Study en het leren van en met collega’s  is zeer effectief.

Lesson study kent de volgende stappen:



1
Oriëntatie op het thema
De Lesson Study-cyclus start met een oriëntatie op het thema en het bepalen van het doel via bijvoorbeeld literatuurstudie, inventarisatie van good practices, exploratie van de praktijktheorie van deelnemende docenten of van expertdocenten.

2
Les ontwerpen
In deze fase wordt een onderzoeksles ontworpen met een didactiek om alle leerlingen te bereiken.

3
Les uitvoeren
Deze les uitgevoerd door een teamlid. Andere teamleden observeren en verzamelen gegevens over onderwijzen en leren aan de hand van observaties, interviews, vragenlijsten, toets-analyses, enz..

De centrale vraag is de leerlingen betrokken worden? Wordt nieuwsgierigheid van de leerlingen geprikkeld? Leren de leerlingen ervan?

4
Les nabespreken
De les nabesproken en worden de verzamelde gegevens gezamenlijk geanalyseerd en de consequenties worden besproken.

5
Bijstellen
De les wordt zo nodig bijgesteld en opnieuw uitgevoerd.

6
Opbrengsten delen
In de laatste fase wordt vastgesteld wat geleerd is door leerlingen en docenten en worden de opbrengsten gedeeld.



De kern van het succes van Lesson Study zit in het samen ontwerpen van een les en in de uitvoering, waarbij alle betrokken collega’s live meekijken. Docenten analyseren op deze wijze kritisch en systematisch de leerprestaties van leerlingen en verbeteren zo hun vakdidactisch handelen.

Een Lesson Study-traject is bij uitstek geschikt om de vaardigheden van docenten als activeren, differentiëren en aandacht voor leerstrategieën verder te ontwikkelen.


De ‘power’ van Lesson Study zit in de volgende facetten:

Samenwerking

Een intensieve samenwerking en praktische uitwisseling tussen teamleden.

Verdieping

Verdieping en reflectie op de pedagogische en (vak)didactische kennis.

De uitwisseling met collega’s en experts in de voorbereiding en nabespreking van de les biedt docenten nieuwe inzichten en reflectie op hun eigen lespraktijk.

Leerlinggerichtheid

Door Lesson Study ontstaat een nieuwe kijk op de leerling.

Leerkrachten leren om te handelen op het leergedrag van leerlingen als een reactie op de instructie en leeractiviteiten.

Onderzoek

Een docententeam ontplooit door Lesson Study een onderzoekende houding.

Leraren worden uitgedaagd om systematisch te werken aan de kwaliteitscirkel.

Leraren stellen doelen op en bij, reflecteren samen op de lessen en de leerprocessen van de leerlingen en stellen de opbrengst voor het team vast.


‘If we always do what we’ve always done, we’ll only get what we’ve already got’ - Henry Ford