Lesson study kent de volgende stappen:
1
|
Oriëntatie op het thema
|
De Lesson Study-cyclus start met een oriëntatie op het thema en het
bepalen van het doel via bijvoorbeeld literatuurstudie, inventarisatie van
good practices, exploratie van de praktijktheorie van deelnemende docenten of
van expertdocenten.
|
2
|
Les ontwerpen
|
In deze fase wordt een onderzoeksles ontworpen met een didactiek om
alle leerlingen te bereiken.
|
3
|
Les uitvoeren
|
Deze les uitgevoerd door een teamlid. Andere teamleden
observeren en verzamelen gegevens over onderwijzen en leren aan de hand van
observaties, interviews, vragenlijsten, toets-analyses, enz..
De centrale vraag is de leerlingen betrokken worden? Wordt nieuwsgierigheid van de leerlingen geprikkeld? Leren de leerlingen ervan?
|
4
|
Les nabespreken
|
De les nabesproken en worden de verzamelde gegevens gezamenlijk
geanalyseerd en de consequenties worden besproken.
|
5
|
Bijstellen
|
De les wordt zo nodig bijgesteld en opnieuw
uitgevoerd.
|
6
|
Opbrengsten delen
|
In de laatste fase wordt vastgesteld wat geleerd is door leerlingen
en docenten en worden de opbrengsten gedeeld.
|
De kern van het succes van Lesson Study zit in het samen
ontwerpen van een les en in de uitvoering, waarbij alle betrokken collega’s
live meekijken. Docenten analyseren op deze wijze kritisch en systematisch de
leerprestaties van leerlingen en verbeteren zo hun vakdidactisch handelen.
Een Lesson Study-traject is bij uitstek geschikt om de vaardigheden
van docenten als activeren, differentiëren en aandacht voor leerstrategieën
verder te ontwikkelen.
De ‘power’ van Lesson Study zit in de volgende facetten:
Samenwerking
|
Een intensieve samenwerking en praktische uitwisseling
tussen teamleden.
|
Verdieping
|
Verdieping en reflectie op de pedagogische en
(vak)didactische kennis.
De uitwisseling met collega’s en experts in de
voorbereiding en nabespreking van de les biedt docenten nieuwe inzichten en
reflectie op hun eigen lespraktijk.
|
Leerlinggerichtheid
|
Door Lesson Study ontstaat een nieuwe kijk op de
leerling.
Leerkrachten leren om te handelen op het leergedrag van
leerlingen als een reactie op de instructie en leeractiviteiten.
|
Onderzoek
|
Een docententeam ontplooit door Lesson Study een
onderzoekende houding.
Leraren worden uitgedaagd om systematisch te werken aan
de kwaliteitscirkel.
Leraren stellen doelen op en bij, reflecteren samen op
de lessen en de leerprocessen van de leerlingen en stellen de opbrengst voor
het team vast.
|
‘If we always do what we’ve always done, we’ll only get what we’ve already got’ - Henry Ford