dinsdag 14 januari 2020

Een taakplanner voor leerlingen met faalangst

In elke klas zijn er leerlingen die dan lijden onder faalangst of minder presteren dan ze kunnen. Faalangst is de angst om te falen, te kort te schieten of om aan bepaalde verwachtingen van jezelf of anderen niet te kunnen voldoen. Leerlingen die in paniek schieten zodra je een taak opgeeft? Alleen een berg zien waar ze niet over geraken? 

Leer leerlingen met faalangst in drie stappen plannen:

Stap 1: Herinner je succeservaringen (gebaseerd op het verleden)

Leerlingen met faalangst reageren emotioneel als je een taak opgeeft. “Ik kan dit niet!” roepen ze meteen. Ze vergeten dat ze goede resultaten behaalden voor gelijke taken. Die successen opsommen, geeft hen weer vertrouwen in zichzelf.


Stap 2: Verdeel de opdracht in kleine blokjes (het heden)

Leerlingen met faalangst hebben moeite met zelfstandig en realistisch plannen. Sommigen studeren veel en ontspannen weinig. Anderen vertonen uitstelgedrag.

Laat de leerling met faalangst daarom de opdracht opdelen in kleinere blokjes, die ze stap voor stap afwerken. Eerst iets dat hen vlot afgaat, dan iets uitdagender, enzovoort. Met na elk blokje een verplichte pauze (zoals bij de Pomodoro-techniek).

En ‘genoeg is genoeg’. Faalangstige leerlingen zijn vaak perfectionistisch en moeten leren om de taak na een bepaalde tijd los te laten.


Stap 3: Stel prioriteiten (de toekomst)

Leerlingen met faalangst gaan helemaal op in een moeilijke taak. Ze kennen er buitenproportioneel gewicht aan toe: “Als ik dit verknoei, slaag ik nooit voor dit vak.” En ze vergeten soms dat ze ook nog ander huiswerk hebben. Leer hen prioriteiten stellen. Welke taken staan er deze week in hun agenda? Op hoeveel punten staan die? En hoe staan ze ervoor voor dat vak?



Gebruik de onderstaande taakplanner en leer leerlingen met faalangst in drie stappen zelfstandig en realistisch plannen.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TAAKPLANNER
Schiet jij in paniek als de docent een taak opgeeft? Zie je alleen een berg waar je niet over geraakt? Deze taakplanner geeft je in drie stappen grip op de opdracht.

V r o e g e r

Stap1.
HERINNER JE SUCCESSEN

N u

Stap 2.
DEEL DE TAAK OP IN BLOKJES

L a t e r

Stap 3.
STEL PRIORITEITEN

Welke taken heb ik al gemaakt die écht goed gingen? Waarop ben ik trots?



O …………………………..


O …………………………..


O …………………………..


O …………………………..


O …………………………..


O …………………………..


O …………………………..


O …………………………..


Wat moet ik nu precies doen? Kan ik die grote taak opdelen in mini-taken?

TAAK:

25 min. ……………………..

5 min. Pauze

25 min. ……………………..

5 min. Pauze

25 min. ……………………..

5 min. Pauze

25 min. ……………………..

5 min. Pauze

25 min. ……………………..

5 min. Pauze

25 min. ……………………..

Klaar

Welke taken moet ik deze week / maand allemaal doen? Wat is het meest belangrijk?



1. …………………………..


2. …………………………..


3. …………………………..


4. …………………………..


5. …………………………..


6. …………………………..


7. …………………………..


8. …………………………..



 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------