Positieve gezondheid is een benaderingswijze binnen de gezondheidszorg die niet de ziekte, maar een betekenisvol leven van mensen centraal stelt. Het accent ligt op de veerkracht, de eigen regie en het aanpassingsvermogen van de mens en niet op de restricties of de ziekte zelf.
Positieve Gezondheid is de uitwerking in de volgende zes dimensies:
1
|
Lichaamsfuncties
|
Ik voel me gezond en fit.
|
2
|
Mentaal
welbevinden
|
Ik voel me vrolijk
|
3
|
Zingeving
|
Ik heb vertrouwen in mijn eigen toekomst
|
4
|
Kwaliteit van
leven
|
Ik geniet van mijn leven
|
5
|
Meedoen
|
Ik heb goed contact met andere mensen
|
6
|
Dagelijks leven
|
Ik kan goed voor mezelf zorgen
|
De insteek van Positieve Gezondheid is niet gericht op het
probleem of de ziekte, maar is vooral gericht op de kwaliteiten van de persoon.
Met deze bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de
fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan en door zo
veel mogelijk eigen regie te voeren.
Wat kan Positieve gezondheid betekenen voor school?
Positieve gezondheid raakt aan belangrijke doelen van de school. Het gaat het in essentie om vaardigheden die leerlingen nodig hebben voor hun leven en om te leren. Positieve gezondheid sluit naadloos aan bij het ontwikkelen van de 21st century skills.
Positieve gedrag benadrukken op school en kinderen veerkrachtiger maken. Positieve gezondheid stimuleert de school om niet langer te werken vanuit problemen, zoals pesten. Maar om te gaan voor positieve aspecten, zoals plezier hebben, respect voor elkaar, en veiligheid. Ook kan positieve gezondheid mensen anders laten kijken naar regels op school. In plaats van negatief gedrag te verbieden, helpt het concept juist het positieve gedrag benadrukken.
Positieve gezondheid helpt ervoor zorgen dat de school een plek is waar je als leerling met plezier naartoe komt. Het is de plek die je helpt leren hoe je grip houdt op je leven. Waar je leert te reflecteren op hoe het met je gaat, wat er moet gebeuren, en wie je daarbij kan helpen. Het is de plek waar je leert dealen met wat er op je pad komt.
Positieve gezondheid legt de nadruk op het veerkrachtiger maken van kinderen. Bij veerkracht draait om drie belangrijke elementen; het leven begrijpen, grip hebben op het leven en zin kunnen geven aan het leven. Wat wil je nog meer op een school?
Wat kan Positieve gezondheid betekenen voor school?
Positieve gezondheid raakt aan belangrijke doelen van de school. Het gaat het in essentie om vaardigheden die leerlingen nodig hebben voor hun leven en om te leren. Positieve gezondheid sluit naadloos aan bij het ontwikkelen van de 21st century skills.
Positieve gedrag benadrukken op school en kinderen veerkrachtiger maken. Positieve gezondheid stimuleert de school om niet langer te werken vanuit problemen, zoals pesten. Maar om te gaan voor positieve aspecten, zoals plezier hebben, respect voor elkaar, en veiligheid. Ook kan positieve gezondheid mensen anders laten kijken naar regels op school. In plaats van negatief gedrag te verbieden, helpt het concept juist het positieve gedrag benadrukken.
Positieve gezondheid helpt ervoor zorgen dat de school een plek is waar je als leerling met plezier naartoe komt. Het is de plek die je helpt leren hoe je grip houdt op je leven. Waar je leert te reflecteren op hoe het met je gaat, wat er moet gebeuren, en wie je daarbij kan helpen. Het is de plek waar je leert dealen met wat er op je pad komt.
Positieve gezondheid legt de nadruk op het veerkrachtiger maken van kinderen. Bij veerkracht draait om drie belangrijke elementen; het leven begrijpen, grip hebben op het leven en zin kunnen geven aan het leven. Wat wil je nog meer op een school?
Positieve gezondheid en Gezonde School
Op scholen maken veelvuldig gebruik van het onderwerp Gezonde
School. De zes dimensies van positieve gezondheid zijn allemaal uit te werken
in deze Gezonde School-aanpak.
Positieve gezondheid
|
Gezonde School-aanpak
|
1. Lichaamsfuncties
|
-Bewegen.
-Voeding.
-Fysieke klachten, pijn en de beleving ervan.
-De energie die je als kind ervaart, en wat dat je
vertelt over je conditie.
|
2. Mentaal welbevinden
|
-Emoties.
-Eigenwaarde.
-Zelfrespect.
-Eigen regie.
-Veerkracht.
-Gevoel van controle.
|
3. Zingeving
|
Filosofische vragen over het leven, zoals:
-Wat kun je als kind?
-Wat drijft je?
-Lukt het je om je levenssituatie te accepteren zoals
die is?
|
4 - Kwaliteit van leven / dagelijks functioneren
|
-Basisvaardigheden om jezelf te kunnen redden, zoals
aankleden en brood smeren.
-Gezondheidsvaardigheden, zoals tandenpoetsen en eigen
(gezonde en ongezonde) keuzes maken.
-Levensvaardigheden, zoals zorgen voor jezelf en
zorgzaam zijn voor elkaar.
|
5. Meedoen / maatschappelijk functioneren
|
-Sociale en communicatieve vaardigheden.
-Betekenisvolle relaties aangaan.
-Vriendschappen duurzaam onderhouden.
-Omgaan met elkaar.
-Elkaar accepteren zoals je bent.
|
6. Dagelijks leven / kwaliteit van leven
|
-Welbevinden.
-Geluk beleven, genieten.
-Lekker in je vel zitten, in balans zijn.
-Levenslust.
|