vrijdag 1 mei 2020

Digitaal mondeling toetsen

Bijna alle leerlingen van Nederland volgen op dit moment onderwijs vanuit huis.
Een mondelinge toets digitaal afnemen, kan een doelmatig middel zijn om de voortgang van je leerlingen op afstand te monitoren. 

Er zijn verschillende redenen waarom toetsen worden ontworpen: 

- Om te meten of leerlingen geleerd hebben wat ze moesten leren, 
- Of de instructie goed was en of leerlingen meer instructie nodig hebben.
- Sturing geven aan (helpen met) leren
- Vaststellen (beoordelen) of een leerling zijn lesstof of vaardigheden voldoende beheerst.

Meer informatie op:
https://robsegers.blogspot.com/search?q=toetsen+op+afstand

Toetsen levert dus veel inzicht en begrip op. De toets moet wel in lijn liggen met het beoogde leerresultaat en met de lessen. Datgene wat behandeld is in de (online) lessen kan ook getoetst worden. En datgene wat getoetst wordt moet ook te maken hebben met de uiteindelijke doelen.



En nu gaan we digitaal mondeling toetsen. Zorg er wel voor dat je dit goed afstemt binnen je school, met de schooldirectie, de leden van je team en de ouders of verzorgers van leerlingen. Maak ook gebruik van een online programma (bijvoorbeeld Google Meet) waarmee de leerlingen bekend zijn.

Vooraf duidelijke afspraken maken:

Een rustige ruimte opzoeken 
Vraag de leerling of hij in een rustige ruimte kan zitten waar hij niet gestoord kan worden.
Vraag ouders of verzorgers om hierbij te helpen. 

Controleren van de ruimte i.v.m. ongeoorloofde hulpmiddelen
Houd in gedachte dat een leerling ongeoorloofde hulpmiddelen kan inzetten. Een manier om dit te controleren, is door de leerling te vragen de ruimte te laten zien via de camera op zijn device. Je ziet meteen of er schoolboeken, een telefoon of een extra laptop in de buurt ligt. Vraag de leerling deze te verwijderen.

Bij een haperende verbinding
Houd er tijdens het gesprek rekening mee dat de verbinding tussentijds kan haperen of kan wegvallen. Start je het gesprek weer op, vraag de leerling dan opnieuw om de ruimte te laten zien via de camera. 

Gebruik van (digitale) bronnen, websites of (externe) verwijzingen
Mag de leerlingen bepaalde (digitale) bronnen, websites of (externe) verwijzingen gebruiken? Geef dit van tevoren duidelijk aan en controleer of de leerling deze gebruikt.