Het Spiral Dynamics model omschrijft acht niveaus, uitgedrukt
in waardesystemen met elk een eigen kleur. Deze niveaus klimmen van een
eenvoudige structuur op naar toenemende complexiteit.
Spiral Dynamics wordt vooral toegepast in het
verandermanagement. Verandermanagement is een vorm van management die zich in
het bijzonder bezighoudt met het veranderen van de structuur en/of de werkwijze
van een organisatie. Spiral Dynamics wordt door adviesbureaus gebruikt voor
onder andere persoonlijke ontwikkeling en organisatieontwikkeling.
Niveau 1. Overleven
BEIGE
|
Overleven (BEIGE)
- Dit is het niveau van de groep, gericht op
overleven
Dit is het eerste en tevens het laagste
bewustzijnsniveau en heeft de kleur beige. Het is het niveau van de groep,
die gericht is op overleven. Het richt zich op de noodzakelijke biologische
overlevingsbehoeften. Individuen zijn er niet, men organiseert zich door
groepsgedrag. Men volgt de kudde. De sterkste leden ontfermen zich over de
zwakkeren, beschermen hen en nemen de belangrijkste beslissingen. De rest
volgt hen. In situaties van extreme stress of levensbedreigende
omstandigheden kunnen mensen terugvallen naar dit niveau.
Communicatiekenmerk: mensen in dit niveau
communiceren niet of nauwelijks. Alles wat er gecommuniceerd wordt, richt
zich op het overleven. De primaire levensbehoeften is sterk aanwezig en men
is erop gericht eten, drinken en onderdak als eerste veilig te stellen.
|
Niveau 2. Geborgenheid en Veiligheid
PAARS
|
Geborgenheid en Veiligheid (PAARS)
-Dit is het niveau van de stam, de hechte sociale
eenheid waar de persoon onlosmakelijk mee verbonden is en zich desnoods voor
opoffert.
Dit tweede systeem is het niveau van de basis van de
stam. Het gaat hier om de hechte sociale eenheid waarin mensen zich geborgen
voelen. Desnoods opofferen zij zich op ten behoeve van de groep. Het wordt
gekenmerkt door de kleur paars. Het gaat hier om de veiligheid die mensen
zoeken en die door bijvoorbeeld geloof gevonden wordt. In dit niveau ontstaat
de eerste een sociale eenheid.
Communicatiekenmerk: communicatie vindt
mondeling van hoog naar laag niveau en andersom plaats. De leider spreekt de
waarheid en tegenspraak wordt niet geduld. Het is belangrijk om tot de
veiligheid van de groep te behoren.
|
Niveau 3. Energie en Macht
ROOD
|
Energie en Macht (ROOD)
-Dit is het niveau van de feodale rijken, met een
hiërarchische machtsstructuur. Personen zijn hierin onderdelen van een
machine die gemanipuleerd kan worden door de machtshebber.
Dit is het niveau van verdeel en heers, waarin de
hiërarchische machtsstructuur centraal staat. De kenmerkende kleur is het
krachtige rood. Mensen zijn onderdeel van een systeem en worden geregisseerd
door de hoogste machthebber. Alle sociale verbanden zijn macht-georiënteerd
en af en toe vindt er een nieuwe ordening in hiërarchie plaats.
Communicatiekenmerk: communicatie vindt alleen
van boven naar beneden plaats en is daardoor puur top down. Er is continu
toezicht van hogere niveaus op lagere niveaus. Opdrachten zijn pas effectief
als er sancties tegenover staan. Logica en overreding komen daardoor niet aan
bod.
|
Niveau 4. Orde en Regelmaat
BLAUW
|
Orde en Regelmaat (BLAUW)
-Dit is het niveau van de conventionele
samenleving. Goed en fout zijn hier vaststaand. De dingen zijn zoals ze zijn,
want zo zijn ze. Waarheid is hier voorgegeven door de conventies en tradities.
Dit is het niveau van de conventionele samenleving,
waarin vaststaat wat goed en fout is. De kleur is blauw. Vastgestelde
conventies en tradities worden in ere gehouden en er wordt strikt geleefd
naar regels, procedures en structuur. Het ouderwetse rust, reinheid,
regelmaat waarmee kinderen van oudsher worden opgevoed is ook in dit
niveausysteem belangrijk. In dit niveau komt het concept van uitgestelde
beloning voor het eerst voor; doe je nu goed je best, dan word je daarvoor
later beloond.
Communicatiekenmerk: communicatie vindt plaats
van hoog naar laag en horizontaal. De controlefreak moet nu eenmaal weten wat
er gedaan moet worden. Consequente en consistente communicatie zijn van groot
belang. Intuïtie of het gevoel zijn in dit niveau (nog) onbelangrijk.
|
Niveau 5. Succes en Prestige
ORANJE
|
Succes en Prestige (ORANJE)
-Dit is bij uitstek het niveau van de
individualistische, kapitalistische samenleving. Waarheid wordt gevonden door
logische redenaties en empirisch onderzoek, waarna de juiste conclusie
overblijft. Het is een individualistisch niveau; de mens ervaart en beschouwt
zichzelf bij uitstek als een individu, een eiland op zichzelf.
Bij uitstek is dit het niveau van de
individualistische, kapitalistische samenleving. Oranje is de kleur die bij
dit systeem past. De waarheid ligt in logische redenaties en (empirisch)
onderzoek, waarna de juiste conclusie overblijft. Mensen zien zichzelf bij
uitstek als individuen. Alles draait in dit niveau om succes. Macht staat
gelijk aan prestige en positie binnen de structuur, die wordt verworven door
succesvol opereren.
Communicatiekenmerk: in dit niveau wordt van
hoog naar laag, laag naar hoog en horizontaal gecommuniceerd. Mensen hebben
interesse in elkaar en willen weten of het persoonlijke voordeel voor hun
carrière gaat opleveren. Communicatie richt zich vaak op onderhandeling.
|
Niveau 6. Gemeenschapszin
GROEN
|
Gemeenschapszin (GROEN)
-Groen is het niveau van het relativisme: je kan
het zo zien, maar je kan het ook anders zien, en zo heeft iedereen zijn eigen
waarheid. De archetypische wereldverbeteraar die met iedereen het beste
voorheeft, maar geen keuzes kan maken en conflicten uit de weg gaat.
Groen is het niveau van menselijkheid en het sociale
netwerk, waarin de mens een onderdeel van uitmaakt. In dit systeem heeft de
mens behoefte aan innerlijke rust en wil hij in vrede leven met anderen. In
dit niveau hechten mensen veel waarde aan hun sociale omgeving en veel minder
aan hun eigen status. Men neemt beslissingen als groep in z’n geheel. Wel
krijgt elk individu de mogelijkheid om tot volle ontplooiing te komen. Daarin
stimuleert men elkaar.
Communicatiekenmerk: er is veel communicatie in
alle richtingen, waarbij de nadruk ligt om tot consensus te komen. Zo niet,
dan gaat de discussie verder. Ook is men gevoeligheid voor emoties en de
behoeften van anderen.
|
Niveau 7. Synergie en Samenwerking
GEEL
|
Synergie en Samenwerking (GEEL)
-Op dit niveau heeft relativisme plaats gemaakt
voor systeemdenken: het besef dat alles onderling verbonden is, en dat de
mens hier een actieve rol in speelt.
Op dit niveau draait het om systeemdenken; het besef
dat alles onderling met elkaar verbonden is. Dit systeemniveau heeft de kleur
geel. Gezamenlijk komt men tot een betere oplossing, dan dat zij individueel
dit hadden aangepakt. Het klassieke ‘1 + 1 = 3’ is hier van toepassing.
Tolerantie is een belangrijk sleutelwoord. Mensen moeten met elkaar in een
systeem samenwerken om tot goede beslissingen te komen. Elke individuele
beslissing wordt meegenomen en daardoor is het mogelijk om projectmatig te
werken.
Communicatiekenmerk: naar behoefte vindt er
communicatie plaats en het is belangrijk dat informatie zoveel mogelijk op de
juiste plekken terechtkomt, waardoor het gemakkelijk te achterhalen is. Denk
hierbij aan managementinformatiesystemen, waarbij informatie wordt gedeeld
met verschillende mensen en afdelingen.
|
Niveau 8. Holistisch
TURQUOISE
|
Holistisch (TURQUOISE)
-Het hoogste niveau is holistisch. De wereld
wordt gezien als een interactief, onderling systeem.
Dit is het hoogste systeemniveau. Het gaat om een
holistisch leefsysteem waarin de wereld wordt gezien als een interactief,
onderling verbonden systeem. Dit niveau kenmerkt zich door de kleur
turquoise. Op dit niveau wordt energie gericht op opoffering. Er is niet zozeer
vertrouwen in een hogere macht, maar vooral vertrouwen in de mens. Mensen
organiseren zich om zo de wereld te koesteren en te vernieuwen vanaf
macroniveau. Energie spreidt zich uit over alle deelnemers. Creatieve ideeën
verspreiden zich razendsnel en mensen inspireren elkaar, wanneer ze eenmaal
in de flow zitten.
Communicatiekenmerk: communicatie is in alle
lagen belangrijk; consensus en bekwaamheid worden samengevoegd ten behoeve
van het algemeen belang. Men staat open voor elk nieuw idee van anderen, zonder
elkaar te bekritiseren.
|