zondag 22 november 2020

Toetsen

Toetsen zijn middelen om de vorderingen van het kind te onderzoeken. Het doel van toetsen is het antwoord op de vraag: hoe staat deze leerling er op dit moment voor en hoe kan hij verder ontwikkelen?

Een goede toets is valide, betrouwbaar en geijkt. Valide wil zeggen dat de toets meet wat hij zegt te meten. Geijkt betekent dat de toets enkele malen is uitgeprobeerd op een representatieve groep.

Een nadeel van toetsen is dat het een momentopname is.

Regelmatige toetsing (met een leerlingvolgsysteem) en procesgerichte feedback zijn bevorderend voor de leerprestaties en voor eigenaarschap bij leerlingen.

Een toets moet de leerling en de docent informatie opleveren, waardoor de leeropbrengst verhoogd kan worden.

 

Summatief toetsen versus Formatief toetsen

Een toets kan een formatieve en/of een summatieve functie hebben.

 

Summatief toetsen

 

Formatief toetsen

Bij een toets met een summatieve functie beslist de docent of een leerling de leerdoelen in voldoende mate heeft verworven.

Een toets met een formatieve functie heeft als doel de leerling (en docent) inzicht te geven in zijn/haar voortgang en om de verdere ontwikkeling bij te sturen.

 

Summatief toetsen geschiedt om leerprestaties te beoordelen. De beoordeling van een summatieve toets is meestal in de vorm van een cijfer.

 

Formatief toetsen wordt doorgaans gedurende het schooljaar of vak ingezet om te weten wat leerlingen nog moeten leren om te voldoen aan gestelde eisen en doelen.

 

Elke toets met een summatieve functie heeft in wezen ook een formatieve functie. De docent wil de leerling immers van informatie voorzien over zijn/haar ontwikkeling na afname van een toets.

 

Formatieve toetsen geven de leerling feedback op zijn/haar voortgang en geven aan wat de leerling nog moet doen (feed forward) om het einddoel (feed up) te bereiken. Op deze manier kan de docent bijsturen op het leerproces van de leerling.

 


Kijk ook even op de onderstaande links:

http://robsegers.blogspot.com/2014/12/summatieve-of-formatieve-toetsen.html

http://robsegers.blogspot.com/2017/10/formatief-evalueren.html


Geen opmerkingen: