vrijdag 23 oktober 2020

Top 20 Bouwstenen - American Psychological Association

In het boek ‘Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ beschreven de auteurs twaalf bouwstenen voor een effectieve didactiek. De kernvraag was: ‘Wat zijn effectieve lessen en hoe maak je die?’.


In 2015 heeft de ‘American Psychological Association’ het document ‘top 20 principles from psychology for pre k–12 teaching and learning coalition for psychology in schools and education’ uitgegeven. Met daarin een twintigtal bouwstenen voor effectieve lessen, gebaseerd op de psychologische inzichten op het gebied van leren en onderwijs.

Met daarin de volgende vragen:

- Hoe denken en leren leerlingen?

- Wat motiveert leerlingen?

- Waarom zijn sociale context, interpersoonlijke relaties en emotionele welzijn belangrijk voor het leren van de leerling?

- Hoe omgaan met het klassenmanagement?

- Hoe beoordeel je de voortgang van leerlingen?

 

Voor meer informatie:

https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty-principles.pdf

 

 

 

Hoe denken en leren leerlingen?

Bouwstenen 1–8




Bouwsteen 1

De overtuigingen of percepties van leerlingen over intelligentie en vermogen beïnvloeden hun cognitief functioneren en leren.

 

Bouwsteen 2

Wat de leerlingen al weten, heeft invloed op hun leerproces.

 

Bouwsteen 3

De cognitieve ontwikkeling en het leren van leerlingen worden niet beperkt door algemene stadia van ontwikkeling.

 

Bouwsteen 4

Leren is gebaseerd op context, dus het generaliseren van leren naar nieuwe contexten is niet spontaan, maar moet worden gefaciliteerd.

 

Bouwsteen 5

Het verwerven van kennis en vaardigheden op lange termijn is grotendeels afhankelijk van de praktijk.

 

Bouwsteen 6

Duidelijke, verklarende en tijdige feedback aan de leerlingen is belangrijk om te leren.

 

Bouwsteen 7

De zelfregulering van leerlingen helpt bij het leren en zelfregulerende vaardigheden kunnen worden onderwezen.

 

Bouwsteen 8

De creativiteit van leerlingen kan worden bevorderd.

 

 

 

Wat motiveert leerlingen?

Bouwstenen 9–12




Bouwsteen 9

Leerlingen hebben de neiging om te genieten van leren en beter te presteren als ze meer intrinsiek dan extrinsiek gemotiveerd om te bereiken.

 

Bouwsteen 10

Leerlingen blijven in het gezicht van uitdagende taken en verwerken informatie dieper wanneer ze meesterschap doelen in plaats van prestatiedoelen.

 

Bouwsteen 11

De verwachtingen van leerkrachten over hun leerlingen beïnvloeden de leermogelijkheden van de cursisten, hun motivatie en hun leerresultaten.

 

Bouwsteen 12

Het stellen van doelen die op korte termijn (proximale), specifiek en matig uitdagend zijn, verhoogt de motivatie meer dan het vaststellen van doelen die op lange termijn (distaal), algemeen en overdreven uitdagend zijn.

 

 

 

Waarom zijn sociale context, interpersoonlijke relaties en emotionele welzijn belangrijk voor het leren van de leerling?

Bouwstenen 13–15




Bouwsteen 13

Leren is gesitueerd binnen meerdere sociale contexten.

 

Bouwsteen 14

Interpersoonlijke relaties en communicatie zijn cruciaal voor zowel het onderwijs- leerproces als de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.

 

Bouwsteen 15

Emotioneel welzijn beïnvloedt onderwijsprestaties, leren en ontwikkeling.

 

 

 

Hoe omgaan met het klassenmanagement?

Bouwstenen 16–17






Bouwsteen 16

Verwachtingen voor het gedrag van de klas en sociale interactie worden geleerd en kunnen worden onderwezen aan de hand van bewezen Bouwsteens van gedrag en effectieve klassikale instructie.

 

Bouwsteen 17

Effectief klassikaal beheer is gebaseerd op  (a) het stellen en communiceren van hoge verwachtingen, (b) consequent voeden van positieve relaties en (c) het bieden van een hoog niveau van ondersteuning van leerlingen.

 

 

 

Hoe beoordeel je de voortgang van leerlingen?

Bouwstenen 18–20




Bouwsteen 18

Formatieve en summatieve beoordelingen zijn zowel belangrijk als nuttig, maar vereisen verschillende benaderingen en interpretaties.

 

Bouwsteen 19

De vaardigheden, kennis en vaardigheden van leerlingen worden het best gemeten met beoordelingsprocessen die zijn gebaseerd op psychologische wetenschap met welomschreven normen voor kwaliteit en eerlijkheid.

 

Bouwsteen 20

Het begrijpen van beoordelingsgegevens is afhankelijk van een duidelijke, passende en eerlijke interpretatie.

 

 

Geen opmerkingen: