Een aantal bekende
valkuilen, plus manieren om ze te omzeilen:
Wél handig
|
Niet zo handig
|
Oprechte interesse tonen:
'Vertel!
Ik wil het écht weten.'
Uw wijsheid doseren:
'Ik zeg dit
wel tegen je, maar dat zul je zelf ook wel weten.'
Geef uw kind een ik-boodschap. Met
een jij-boodschap zeg je letterlijk: jíj doet iets fout.
"Je bent alwéér
te laat thuis." Om te benadrukken wat het met jezelf doet, kun je beter
zeggen: "Ik lig wakker als je later thuiskomt dan afgesproken." Met
een ik-boodschap zeg je dus: ik zou het graag anders zien. En dat is een heel
andere opening van het gesprek.'
Houd afstand. Ouders doen er goed
aan om duidelijke grenzen te stellen en het proces verder vooral
belangstellend vanaf de zijlijn te bekijken. 'Blijf jezelf, blijf kalm en
vertrouw erop dat je straks je kind weer terugkrijgt.'
Doe net als Socrates. Interesse
tonen, doorvragen en meer luisteren dan zelf vertellen. U zult versteld staan
tot welke inzichten zo'n gesprek kan leiden, als uw puber zich gelijkwaardig
behandeld en gerespecteerd voelt.
Je puber weet het soms beter
Probeer in uw achterhoofd te houden dat er dingen zijn waarvan uw kind soms
meer verstand heeft dan u. Vraag bijvoorbeeld: 'Wat is eigenlijk het verschil
tussen Hyves en Facebook?' of 'Wat maakt een docent in jouw ogen tot een goede
leraar?'
Houd uzelf staande Niet: je
autoriteit laten gelden, maar: staan voor wat je werkelijk voelt, vindt en
denkt. 'Dat straalt pas écht gezag uit. Kinderen herkennen onmiddellijk of je
de regels die je stelt, zelf ook naleeft.'
|
Bevelen
'Ga nu je kamer
opruimen'
Dreigen
'Als je nu niet ophoudt,
dan...'
Preken
'Je weet niet half hoe
goed je het hebt'
Bedelven onder de argumenten
'Je
moet leren omgaan met geld, want uit onderzoek blijkt...'
Oplossingen aandragen
'Als ik jou
was, zou ik...'
Oordelen, bekritiseren
'Wat je
zegt is helemaal niet waar', 'Je bent zo onverantwoordelijk'
Overmatig prijzen
'Het is zó knap
dat je behalve school en sport ook nog een baantje hebt'
Belachelijk maken en schelden
'Typisch
iets voor jou, zo'n stomme reactie'
Analyseren en psychologiseren
'Volgens mij bedoel je eigenlijk iets anders'
Troosten zonder het probleem te
erkennen
'Wat het ook is, het komt allemaal weer goed'
Controleren
'Waarom was je niet
bereikbaar?'
Afleiden, bagatelliseren
'Zullen
we het over iets gezelligs hebben?'
|