Actieve verwerking
|
Leerlingen worden aangezet tot actieve verwerking van
het aangeboden materiaal, d.w.z. dat leerlingen worden aangespoord om zelf
met de leerstof aan de slag te gaan en niet enkel op een ‘passieve’ manier de
feedback lezen (en gauw weer vergeten).
|
Adaptief en geïndividualiseerd
|
Feedback wordt aangepast in functie van leerlingenkenmerken.
Dit wordt adaptieve en geïndividualiseerde feedback genoemd. In dergelijke
feedback wordt bijvoorbeeld ingespeeld op de voorkennis van de leerling
m.b.t. een bepaalde inhoud. Of er wordt specifieke feedback gegeven bij veel
voorkomende fouten of andere feedback naargelang het niveau dat de leerling
bereikt, enz.
|
Niveau- en foutanalyse
|
Informatie wordt gegeven over het niveau dat reeds
bereikt werd, de fouten die men gemaakt heeft, waarom bepaalde fouten werden
gemaakt.
|
woensdag 11 juli 2018
Feedback efficiënter maken
Uit onderzoek (Higgins & Hartley, 2002) met
betrekking tot feedback blijkt dat feedback efficiënter werkt naarmate:
Labels:
feedback,
feedback geven,
Hartley,
Higgins,
Higgins & Hartley