Verschillende vormen van onderzoekend leren die te
onderscheiden zijn binnen de literatuur over onderzoekend leren.
Onderzoekend leren bij natuur en techniek
|
Onderzoekend leren kent ook in Nederland vooral
bekendheid binnen het vak Techniek en de bètavakken. Hierbij gaat het meestal
om het uitvoeren van experimenteel onderzoek waarbij leerlingen
wetenschappelijke concepten moeten ‘ontdekken’.
|
Ontwerpend leren
|
Ontwerpend leren is een variant waarbij het ontwerpen
van een product of oplossing voor een probleem centraal staat. Na het
verkennen van het probleem werken de leerlingen aan het bedenken en maken van
een praktisch product.
|
Projectonderwijs
|
In projectonderwijs werken leerlingen aan complexe
taken waarin verschillende vakgebieden geïntegreerd aan bod komen. De
problemen waar leerlingen aan werken ontstaan in het project. De projecten
worden vaak afgesloten met een realistisch eindproduct zoals een zelfgemaakt
product, poster of presentatie aan een publiek. Daarbij worden onderwerpen
vaak vanuit meerdere perspectieven onderzocht. Projectonderwijs probeert een
verbinding te maken tussen de geleefde werkelijkheid buiten de klas en het
leren in de klas. Leerlingen kunnen de vragen die zij in het ‘echte’ leven
tegen komen onderwerpen aan systematisch onderzoek.
|
Probleemgestuurd leren
|
Probleemgestuurd leren lijkt sterk op projectonderwijs.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat het een bepaal type project is, waarbij de
aandacht vooral ligt op het goed leren definiëren van een probleem en het
aanleren van strategieën om een probleem aan te pakken.
De problemen waar leerlingen aan werken zijn complex:
ze kennen niet één unieke oplossing. De leraar begeleidt de leerlingen in het
proces door hen te helpen bij het verhelderen van de probleemstelling, het
herkennen van de belangrijkste feiten, het opstellen van hypotheses,
verzamelen van informatie, het herkennen van kennisleemtes, het opzoeken van
informatie, toepassen van kennis en het evalueren van het proces.
Leerlingen werken samen om te ontdekken wat ze moeten
leren om het probleem op te lossen. Ze zijn bezig met zelfgestuurd leren
waarbij ze kennis toepassen en reflecteren op wat ze geleerd hebben en de
effectiviteit van de eigen oplossing beoordelen.
|