Checklist voor de kwaliteit van een toets:
Inhoudsvaliditeit
|
-Dekt de toets de behandelde
leerstof?
-Wordt alle kennis getoetst
op het gewenste beheersingsniveau?
-Worden alle relevante
beheersingsaspecten van een vaardigheid getoetst?
-Dekt de toets of opdracht
alle gewenste leerdoelen in voldoende mate af?
|
Begripsvaliditeit
|
-Toetst de toets wat hij
moet toetsen?
|
Betrouwbaarheid
|
-Is ervoor gezorgd dat bij
de beoordeling verschillende beoordelaars tot hetzelfde resultaat komen?
-Is ervoor gezorgd dat
vergelijkbare prestaties hetzelfde beoordeeld worden?
|
Specificiteit
|
-Is de toets alleen goed te
maken als de leerling de stof beheerst?
|
Moeilijkheid
|
-Past de moeilijkheidsgraad
van de toets bij het niveau van de leerlingen?
|
Discriminerend vermogen
|
-Is ervoor gezorgd dat de
toets onderscheid maakt tussen leerlingen die de stof beheersen en leerlingen
die de stof niet beheersen?
|
Transparantie
|
-Zijn de leerlingen goed op
de toets voorbereid? Hebben ze bijvoorbeeld kunnen deelnemen aan
proeftoetsen?
-Weten de leerlingen wat zij
in de toets te verwachten hebben en waarop zij precies worden beoordeeld?
-Kunnen leerlingen zien wat
in de toets belangrijk is?
Bijvoorbeeld doordat vermeld
wordt welk aantal punten een leerling per vraag kan behalen.
|
Beschikbare tijd
|
-Is de toets te maken in de
beschikbare tijd?
|
Taalgebruik en vormgeving
|
-Is de lay-out duidelijk en
functioneel?
-Zijn eventuele illustraties
duidelijk en functioneel?
-Is er voldoende ondersteuning
in de vorm van illustratiemateriaal?
-Zijn de vragen duidelijk en
ondubbelzinnig?
-Worden (dubbele)
ontkenningen vermeden?
-Is alle (omringende) tekst
bij de vragen nodig?
-Worden onnodig lange zinnen
vermeden?
|