Motivatie is een proces waarbij doelgerichte activiteit wordt gestart en volgehouden.
Het gaat bij motivatie dus op de volgende woorden:
1 - ‘proces’,
2 - ‘doelgericht’,
3 - ‘activiteit’ en
4 - ‘gestart en volgehouden’.
Proces
|
Het gaat om het woord proces omdat motivatie
niet direct geobserveerd kan worden, maar wordt afgeleid uit activiteiten
zoals keuze voor een taak, inspanning en volharding.
|
Doelgericht
|
Het gaat om het woord doelgericht omdat een doel
de aanleiding is voor activiteit en de richting ervan bepaalt.
|
Activiteit
|
Het gaat om het woord activiteit omdat
realiseren van doelen fysieke of mentale activiteit vraagt.
|
Gestart en
volgehouden
|
Het gaat om de woorden gestart en volgehouden
omdat een eerste stap zetten weliswaar moeilijk kan zijn. Echter het
volhouden van een activiteit bepaald of doelen (bijvoorbeeld het slagen voor
een schoolvak of het afronden van een studie) worden gerealiseerd.
|
People will be motivated to achieve the task they value and that they believe they can achieve - Dale Schunk (2004).
Is er sprake van een motivatiegebrek bij de leerling, stel
dan de volgende vragen:
VRAAG 1 - Is de
taak van waarde voor de leerling?
Is deze taak belangrijk voor de leerling? Heeft de docent
vooraf uitgelegd wat het doel is van deze taak? Geef een duidelijke
instructie/uitleg, check wat leerlingen zelf al weten.
Leerlingen krijgen taken die zinvol zijn, gemeten aan hun ontwikkelingsniveau om de angst voor falen te verminderen.
Leerlingen krijgen taken die zinvol zijn, gemeten aan hun ontwikkelingsniveau om de angst voor falen te verminderen.
VRAAG 2 - Mogen leerlingen
zelf keuzes maken?
Heeft de leerling de mogelijkheid gehad om taken te
kiezen die hem ook iets opleveren? Geef leerlingen de ruimte om opdrachten op
hun eigen manier te maken. Waar mogelijk aan te sluiten bij eigen interesses
van leerlingen en een actieve leerhouding te stimuleren. Leerlingen aan te
moedigen in groepen naar eigen keuze te werken en de leerlingen uit te nodigen om
kritisch en creatief na te denken over opdrachten. Zelfwerkzaamheid en keuzevrijheid verhoogt de kans dat de leerling gaat kiezen om over te gaan tot meer moeilijke taken.
VRAAG 3 - Geven we
de leerling een competent gevoel?
Is het niveau van de taken afgestemd op de mogelijkheden en
competenties van de leerling? Laat leerlingen reflecteren op wat ze hebben geleerd
en stel vragen aan de leerlingen. Aan te geven wat er van leerlingen wordt
verwacht en hoe ze dat kunnen bereiken. De taken moeten echter niet te gemakkelijk zijn, omdat dit de tevredenheid of de waarde van de taak vermindert. Herhaald succes bouwt aan de perceptie van competentie van de leerling.