Barak Rosenshine stelt in zijn artikel "Principles of instruction" tien principes van goede instructie voorop, die hij baseerde op onderzoek binnen de cognitieve wetenschap en onderzoek naar de meest effectieve leraren.
Het volledige artikel kan je hier terugvinden. Dit artikel is een absolute must voor elke docent.
Tom Sherrington bespreekt Barak Rosenshine's "Principles Of Instruction" tijdens de researchED 2019.
De auteur Tom Sherrington heeft het boek “Rosenshine’s
principes in action” gepubliceerd, waarin hij de tien principes van Rosenshine
heeft omgezet naar concrete lesvoorbeelden en aanvullende strategieën.
Tom Sherrington laat ook zien hoe je de diverse punten
kunt bundelen in verschillende fasen van een les. Hij brengt de tien principes
onder in vier groepen. Dat ziet er als volgt uit:
A - Reviewing material
|
1. Daily review;
10. Weekly and monthly review.
|
B - Questioning
|
3. Aks questions;
6. Check for student understanding.
|
C - Sequencing concepts and modelling
|
2. Present new material using small steps;
4. Provide models;
8. Provide scaffolds for difficult tasks.
|
D - Stages of practice
|
5. Guide student practice;
7. Obtain a high succes rate;
9. Independent practice.
|