dinsdag 26 november 2019

Succesfactoren voor een (h)echt team

Wil je de volgende stap maken in de ontwikkeling van je team? Dan kan het onderstaande model van Martijn Vroemen een belangrijke hefboom voor je team zijn.

Martijn Vroemen is auteur, consultant en de oprichter van Teamchange. In het wiel van Martijn Vroemen worden een zestal succesfactoren uitgelegd, de samenhang van deze zes factoren brengen een (h)echt team dichterbij.


Succesfactoren voor een (h)echt team:



Succesfactoren


Toelichting

Resultaat
1
Heldere doelstellingen

Weten waarom het team bestaat.
Uitdaging
2
Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Voelen dat je er samen voor staat.
Betrokkenheid
3
Open communicatie
Elkaar zonder dubbele bodems informeren wanneer nodig.

Duidelijkheid
4
Wederzijds respect

Elkaar vertrouwen en waarderen.
Diversiteit
5
Flexibel aanpassen
Inspelen op nieuwe mogelijkheden en bedreigingen creatief benaderen.

Ontwikkeling
6
Initiatief tonen
Ook ongevraagd met suggesties komen en meedenken.

Actie




In het onderstaande schema bespreken we de zestal succesfactoren, het gewenst en ongewenst gedrag, welke vragen dat je jezelf en je team kunt stellen en de mogelijke interventies:
Heldere en motiverende doelen

Weten waarom het team bestaat.


Resultaat: UITDAGING
Gewenst gedrag

-eerst denken, dan doen

-evalueren en toetsen

-elkaar stimuleren tot beter


Ongewenst gedrag

-zomaar ergens beginnen

-onduidelijke doelen stellen

-geen terugkoppeling geven

-verborgen agenda´s hanteren

Vragen

-Zit er een visie achter de doelen?

-Is er een diepere betekenis/zingeving?

-Heeft elk individu een persoonlijk belang bij het teamdoel?

-Zijn de doelen meetbaar gemaakt en vertaald in concreet gedrag?

Mogelijke interventies

-De ontnuchterende vraag stellen: “vind je het zinvol wat je hier doet?”

-Een leerling of ouder uitnodigen voor een toelichting

-Individuele belangen uitwisselen (wat haal jíj uit dit team?)

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Voelen dat je er samen voor staat.


Resultaat: BETROKKENHEID
Gewenst gedrag

-Iets van elkaar overnemen

-iets voor elkaar over hebben

-elkaar steunen in zware tijden

-zorg tonen over het resultaat


Ongewenst gedrag

-de ander aan laten modderen

-elkaar afvallen

-ongeïnteresseerd zijn in elkaar

-de schuld afschuiven

Vragen

-Is men daadwerkelijk afhankelijk van elkaar?

-Zitten er wel eens twee te kibbelen en de rest kijkt toe?

-Kan iemand succes hebben terwijl het team faalt?

Mogelijke interventies

-Laat mensen eens vertellen wat een ander doet

-Zet het thema leiderschap op de agenda: wie trekt er aan de touwtjes?

-Definieer met elkaar wat gezamenlijk succes is

Open communicatie

Elkaar zonder dubbele bodems informeren wanneer nodig.


Resultaat: DUIDELIJKHEID
Gewenst gedrag

-elkaar volledig informeren

-elkaar feedback geven

-actief voor je mening uitkomen

-eerlijk zijn


Ongewenst gedrag

-informatie achterhouden

-problemen niet bespreken

-vaag en onduidelijk zijn

-roddelen en klagen over elkaar

Vragen

-Is er feitelijk voldoende informatie op tijd beschikbaar voor iedereen?

-Zijn teamleden transparant over wat ze doen?

-Hoe is de feedback-cultuur?

-Wordt er geroddeld/geklaagd?

Mogelijke interventies

-Doe regelmatig een check-in met elkaar: hoe zitten we erbij?

-Doe een feedback-oefening (of training).

-Zorg dat er regelmatig contact mogelijk is: gebruik online tools en/of social media.

Respect voor verschillen

Wederzijds respect, elkaar vertrouwen en waarderen.


Resultaat: DIVERSITEIT
Gewenst gedrag

-actief luisteren naar elkaar

-de anderen erbij betrekken

-je tolerant opstellen

-ook je waardering uitspreken


Ongewenst gedrag

-lachen om fouten van anderen

-zondebokken aanwijzen

-anderen niet serieus nemen

-je eigen mening opdringen

Vragen

-Hoe is de samenstelling van het team?

-Teamrollen, diversiteit…

-Kent men elkaar? (een beetje meer dan elkaars naam?)

-Hoe wordt er met tegenstellingen, kritiek en conflicten omgegaan?

Mogelijke interventies

-Breng teamrollen in kaart en/of doe een ‘opstelling’ (sociogram)

-Bespreek elkaars competenties en vaardigheden

-Varieer bewust in samenwerkingsduo’s

Flexibel aanpassen

Inspelen op nieuwe mogelijkheden en bedreigingen creatief benaderen.


Resultaat: ONTWIKKELING
Gewenst gedrag

-van fouten leren, evalueren

-iets nieuws uitproberen

-nieuwsgierig zijn

-de waarde van elk idee zien


Ongewenst gedrag

-fouten verdoezelen

-iets nieuws belachelijk maken

-het oude steeds verdedigen

-alsmaar terugkijken

Vragen

-Is men op de hoogte van actuele ontwikkelingen?

-Wat wordt er actief gedaan aan leren en ontwikkelen?

-Vindt er evaluatie plaats? Van wat en hoe?

Mogelijke interventies

-Brainstorming en creativiteitsoefeningen

-Houd een ‘opruiming’ van overbodige afspraken

-Geef onderzoeks-opdrachtjes die de blik naar buiten richten

Initiatief tonen

Ongevraagd met suggesties komen en meedenken. Elkaar helpen uit eigen beweging. Nemen wij spontaan initiatief als we problemen waarnemen?


Resultaat: ACTIE
Gewenst gedrag

-vooruit kijken

-ideeën uitspreken

-voorstellen doen

-verantwoord risico nemen


Ongewenst gedrag
-afwachten en afschuiven

-anderen ontmoedigen

-focus op belemmeringen

-roekeloos handelen

Vragen

-Zie je het team risico’s nemen?

-Is er voldoende speelruimte?

-Doet iedereen wel eens wat extra’s?

-Hoe is het energieniveau?

-Mag / moet je handelen met goedkeuring vooraf of achteraf?

Mogelijke interventies

-Zet het thema invloed op de agenda: ervaart men dat voldoende?

-Onderzoek of er voldoende waardering is voor genomen initiatief

-Bespreek met elkaar welke kaders er zijn en dus welke speelruimte er is.


 Meer informatie op https://www.teamchange.nl/