Martijn Vroemen is auteur, consultant en de oprichter van
Teamchange. In het wiel van Martijn Vroemen worden een zestal succesfactoren uitgelegd,
de samenhang van deze zes factoren brengen een (h)echt team dichterbij.
Succesfactoren voor een (h)echt team:
Succesfactoren
|
Toelichting
|
Resultaat
|
|
1
|
Heldere doelstellingen
|
Weten waarom het team bestaat.
|
Uitdaging
|
2
|
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
|
Voelen dat je er samen voor staat.
|
Betrokkenheid
|
3
|
Open communicatie
|
Elkaar zonder dubbele bodems informeren wanneer nodig.
|
Duidelijkheid
|
4
|
Wederzijds respect
|
Elkaar vertrouwen en waarderen.
|
Diversiteit
|
5
|
Flexibel aanpassen
|
Inspelen op nieuwe mogelijkheden en bedreigingen creatief benaderen.
|
Ontwikkeling
|
6
|
Initiatief tonen
|
Ook ongevraagd met suggesties komen en meedenken.
|
Actie
|
In het onderstaande schema bespreken we de zestal succesfactoren,
het gewenst en ongewenst gedrag, welke vragen dat je jezelf en je team kunt
stellen en de mogelijke interventies:
Heldere en motiverende doelen
Weten waarom het team bestaat.
Resultaat: UITDAGING |
Gewenst gedrag
-eerst denken, dan doen -evalueren en toetsen -elkaar stimuleren tot beter
Ongewenst gedrag
-zomaar ergens beginnen -onduidelijke doelen stellen -geen terugkoppeling geven -verborgen agenda´s hanteren |
Vragen
-Zit er een visie achter de doelen?
-Is er een diepere betekenis/zingeving?
-Heeft elk individu een persoonlijk belang bij het
teamdoel?
-Zijn de doelen meetbaar gemaakt en vertaald in
concreet gedrag?
|
Mogelijke interventies
-De ontnuchterende vraag stellen: “vind je het zinvol
wat je hier doet?”
-Een leerling of ouder uitnodigen voor een toelichting
-Individuele belangen uitwisselen (wat haal jíj uit dit
team?)
|
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Voelen dat je er samen voor staat.
Resultaat: BETROKKENHEID |
Gewenst gedrag
-Iets van elkaar overnemen
-iets voor elkaar over hebben
-elkaar steunen in zware tijden
-zorg tonen over het resultaat
Ongewenst gedrag
-de ander aan laten modderen
-elkaar afvallen
-ongeïnteresseerd zijn in elkaar
-de schuld afschuiven
|
Vragen
-Is men daadwerkelijk afhankelijk van elkaar?
-Zitten er wel eens twee te kibbelen en de rest kijkt
toe?
-Kan iemand succes hebben terwijl het team faalt?
|
Mogelijke interventies
-Laat mensen eens vertellen wat een ander doet
-Zet het thema leiderschap op de agenda: wie trekt er
aan de touwtjes?
-Definieer met elkaar wat gezamenlijk succes is
|
Open communicatie
Elkaar zonder dubbele bodems informeren wanneer nodig.
Resultaat: DUIDELIJKHEID |
Gewenst gedrag
-elkaar volledig informeren
-elkaar feedback geven
-actief voor je mening uitkomen
-eerlijk zijn
Ongewenst gedrag
-informatie achterhouden
-problemen niet bespreken
-vaag en onduidelijk zijn
-roddelen en klagen over elkaar
|
Vragen
-Is er feitelijk voldoende informatie op tijd
beschikbaar voor iedereen?
-Zijn teamleden transparant over wat ze doen?
-Hoe is de feedback-cultuur?
-Wordt er geroddeld/geklaagd?
|
Mogelijke interventies
-Doe regelmatig een check-in met elkaar: hoe zitten we
erbij?
-Doe een feedback-oefening (of training).
-Zorg dat er regelmatig contact mogelijk is: gebruik
online tools en/of social media.
|
Respect voor verschillen
Wederzijds respect, elkaar vertrouwen en waarderen.
Resultaat: DIVERSITEIT |
Gewenst gedrag
-actief luisteren naar elkaar
-de anderen erbij betrekken
-je tolerant opstellen
-ook je waardering uitspreken
Ongewenst gedrag
-lachen om fouten van anderen
-zondebokken aanwijzen
-anderen niet serieus nemen
-je eigen mening opdringen
|
Vragen
-Hoe is de samenstelling van het team?
-Teamrollen, diversiteit…
-Kent men elkaar? (een beetje meer dan elkaars naam?)
-Hoe wordt er met tegenstellingen, kritiek en
conflicten omgegaan?
|
Mogelijke interventies
-Breng teamrollen in kaart en/of doe een ‘opstelling’ (sociogram)
-Bespreek elkaars competenties en vaardigheden
-Varieer bewust in samenwerkingsduo’s
|
Flexibel aanpassen
Inspelen op nieuwe mogelijkheden en bedreigingen creatief
benaderen.
Resultaat: ONTWIKKELING |
Gewenst gedrag
-van fouten leren, evalueren
-iets nieuws uitproberen
-nieuwsgierig zijn
-de waarde van elk idee zien
Ongewenst gedrag
-fouten verdoezelen
-iets nieuws belachelijk maken
-het oude steeds verdedigen
-alsmaar terugkijken
|
Vragen
-Is men op de hoogte van actuele ontwikkelingen?
-Wat wordt er actief gedaan aan leren en ontwikkelen?
-Vindt er evaluatie plaats? Van wat en hoe?
|
Mogelijke interventies
-Brainstorming en creativiteitsoefeningen
-Houd een ‘opruiming’ van overbodige afspraken
-Geef onderzoeks-opdrachtjes die de blik naar buiten
richten
|
Initiatief tonen
Ongevraagd met suggesties komen en meedenken. Elkaar helpen uit eigen beweging. Nemen wij spontaan initiatief als we problemen
waarnemen?
Resultaat: ACTIE |
Gewenst gedrag
-vooruit kijken
-ideeën uitspreken
-voorstellen doen
-verantwoord risico nemen
Ongewenst gedrag
-afwachten en afschuiven
-anderen ontmoedigen
-focus op belemmeringen
-roekeloos handelen
|
Vragen
-Zie je het team risico’s nemen?
-Is er voldoende speelruimte?
-Doet iedereen wel eens wat extra’s?
-Hoe is het energieniveau?
-Mag / moet je handelen met goedkeuring vooraf of
achteraf?
|
Mogelijke interventies
-Zet het thema invloed op de agenda: ervaart men dat
voldoende?
-Onderzoek of er voldoende waardering is voor genomen
initiatief
-Bespreek met elkaar welke kaders er zijn en dus welke
speelruimte er is.
|