Het bewust inzetten van een aantal van de onderstaande eigenschappen
vergroot je leercurve.
1) Het formuleren van een heldere en scherpe focus aan
het begin van het programma
2) De volle verantwoordelijkheid nemen
3) Uit de comfort-zone willen en kunnen stappen
4) Een open mind
5) De persoonlijke missie kennen
6) Doelen en middelen kunnen onderscheiden
7) Feedback kunnen ontvangen
8) Optimisme
9) Aanwezig zijn, letterlijk en figuurlijk
10) Leraarschap
1) Het formuleren van een heldere en scherpe focus aan
het begin van het programma
|
Mensen met een steile leercurve beginnen met een
heldere focus aan het leertraject. Wat wil ik hier uithalen? Wat wil ik dat
het me oplevert? Aangezien "wat je aandacht geeft groeit", zetten
deze mensen al hun energie in voor de uitkomst die ze voor ogen hebben. Hun
leercurve start direct. Dat is net even anders bij de mensen “die er open in
gaan”. Niets mis met open staan trouwens, daar kom ik zo nog op. Maar een
glasheldere focus, waarom je juist nu, juist hier, aan dit traject meedoet is
een instant boost voor groei.
|
2) De volle verantwoordelijkheid nemen
|
De mensen die het meest leren tijdens programma's, zijn
de mensen die de volle verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gedrag en
hun eigen gevoelens, én die daar eerlijk naar willen kijken. Het zijn de
mensen die beseffen dat verandering van binnen begint en dat het
energieverspilling is om te wijzen naar anderen of naar omstandigheden. Het
zijn mensen die de confrontatie aangaan met zichzelf en die je weinig “ja
maar'' hoort zeggen. Ze gaan hun uitdaging aan!
|
3) Uit de comfort-zone willen en kunnen stappen
|
Leren begint buiten je comfort-zone. Mensen met een
steile leercurve snappen dat en stappen uit die zone zodra de training is
begonnen. Ze zijn eerlijk over hun gevoelens en durven zich kwetsbaar op te
stellen. Ze gaan het experiment aan en durven risico's te nemen. Persoonlijke
ontwikkeling is in essentie het structureel uitbreiden van je comfort-zone.
Waardoor je zeer veelzijdig gedrag kunt, en durft, in te zetten en je je op
je gemak voelt in allerhande situaties en bij allerlei verschillende mensen.
Deze mensen wachten niet tot na de training, omdat ze beseffen dat de drempel
alleen maar hoger wordt.
|
4) Een open mind
|
Mensen die snel groeien hebben een open mind. Ze
beseffen dat ze de waarheid niet in pacht hebben. Ze hebben de instelling dat
ze altijd en van iedereen iets kunnen leren. Ze zijn geneigd eerder vragen te
stellen dan te zenden. Ze zijn nieuwsgierig en bereid hun eigen waarheid los
te laten voor een nieuwe waarheid die hun doelen meer dient.
|
5) De persoonlijke missie kennen
|
Mensen met een steile leercurve weten waar ze het voor
doen. Ze hebben een missie, een visie en een doel op de langere termijn waar
het trainingsprogramma aan bijdraagt.
|
6) Doelen en middelen kunnen onderscheiden
|
Deze mensen kennen het verschil tussen een doel en een
middel. Veel mensen die meedoen met een training streven doelen na die
eigenlijk middelen zijn, zoals bijvoorbeeld meer rust, meer zelfvertrouwen,
assertiviteit, een betere profilering etc. Deze doelen zijn eigenlijk middelen.
Want wat heb je dan? Als je meer rust, zelfvertrouwen, assertiviteit etc.
hebt? Juist, dát antwoord, het antwoord op die vraag, dat is het doel waar
het om gaat. Mensen met een steile leercurve zijn in contact met dat doel.
|
7) Feedback kunnen ontvangen
|
Mensen die zich snel ontwikkelen staan open voor
feedback. Ze beseffen dat we als mens allemaal een blinde vlek hebben en dat
we anderen nodig hebben om als spiegel te fungeren. Ze vragen uit zichzelf om
feedback omdat ze weten dat ze zichzelf daardoor beter leren kennen, en ze
daarmee hun mogelijkheden sterk vergroten.
|
8) Optimisme
|
Mensen met een steile leercurve hebben een optimistisch
wereldbeeld. Ze denken in mogelijkheden, zowel wat betreft hun eigen
mogelijkheden als die van anderen. Ze zijn daardoor vergevingsgezind en laten
belemmeringen gemakkelijk los. Ze richten hun energie op wat wel kan en wat
wel lukt.
|
9) Aanwezig zijn, letterlijk en figuurlijk
|
Mensen die snel en veel leren laten zich horen. Ze
stellen vragen, twijfelen openlijk, gaan het contact aan met anderen, dagen
anderen uit, kortom, ze zijn aanwezig. Niet alleen letterlijk, maar ook
figuurlijk. Ze beseffen de waarde van het huidige moment en weten dat het
leven alleen in het huidige moment plaatsvindt. Ze weten: hier, in deze training,
gebeurt het nu!
|
10) Leraarschap
|
Mensen met een steile leercurve zijn inspirerend voor
anderen en geven graag door wat en hoe ze zelf geleerd hebben. Ze verkondigen
niet zozeer hun eigen nieuwe waarheid, maar delen hun proces en stimuleren en
inspireren daardoor anderen ook te groeien en zich te ontwikkelen.
|