maandag 4 november 2019

Tien eigenschappen van mensen met een extreem steile leercurve

Zeker interessant voor iedereen die met een opleiding of cursus start. Monique Crooij (psycholoog en trainer) beschrijft in haar blog tien eigenschappen die zij steeds terug ziet bij de mensen met een steile leercurve.



Het bewust inzetten van een aantal van de onderstaande eigenschappen vergroot je leercurve.

1)   Het formuleren van een heldere en scherpe focus aan het begin van het programma
2)   De volle verantwoordelijkheid nemen
3)   Uit de comfort-zone willen en kunnen stappen
4)   Een open mind
5)   De persoonlijke missie kennen
6)   Doelen en middelen kunnen onderscheiden
7)   Feedback kunnen ontvangen
8)   Optimisme
9)   Aanwezig zijn, letterlijk en figuurlijk
10) Leraarschap


1) Het formuleren van een heldere en scherpe focus aan het begin van het programma
Mensen met een steile leercurve beginnen met een heldere focus aan het leertraject. Wat wil ik hier uithalen? Wat wil ik dat het me oplevert? Aangezien "wat je aandacht geeft groeit", zetten deze mensen al hun energie in voor de uitkomst die ze voor ogen hebben. Hun leercurve start direct. Dat is net even anders bij de mensen “die er open in gaan”. Niets mis met open staan trouwens, daar kom ik zo nog op. Maar een glasheldere focus, waarom je juist nu, juist hier, aan dit traject meedoet is een instant boost voor groei.

2) De volle verantwoordelijkheid nemen
De mensen die het meest leren tijdens programma's, zijn de mensen die de volle verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gedrag en hun eigen gevoelens, én die daar eerlijk naar willen kijken. Het zijn de mensen die beseffen dat verandering van binnen begint en dat het energieverspilling is om te wijzen naar anderen of naar omstandigheden. Het zijn mensen die de confrontatie aangaan met zichzelf en die je weinig “ja maar'' hoort zeggen. Ze gaan hun uitdaging aan!

3) Uit de comfort-zone willen en kunnen stappen
Leren begint buiten je comfort-zone. Mensen met een steile leercurve snappen dat en stappen uit die zone zodra de training is begonnen. Ze zijn eerlijk over hun gevoelens en durven zich kwetsbaar op te stellen. Ze gaan het experiment aan en durven risico's te nemen. Persoonlijke ontwikkeling is in essentie het structureel uitbreiden van je comfort-zone. Waardoor je zeer veelzijdig gedrag kunt, en durft, in te zetten en je je op je gemak voelt in allerhande situaties en bij allerlei verschillende mensen. Deze mensen wachten niet tot na de training, omdat ze beseffen dat de drempel alleen maar hoger wordt.

4) Een open mind
Mensen die snel groeien hebben een open mind. Ze beseffen dat ze de waarheid niet in pacht hebben. Ze hebben de instelling dat ze altijd en van iedereen iets kunnen leren. Ze zijn geneigd eerder vragen te stellen dan te zenden. Ze zijn nieuwsgierig en bereid hun eigen waarheid los te laten voor een nieuwe waarheid die hun doelen meer dient.

5) De persoonlijke missie kennen
Mensen met een steile leercurve weten waar ze het voor doen. Ze hebben een missie, een visie en een doel op de langere termijn waar het trainingsprogramma aan bijdraagt.

6) Doelen en middelen kunnen onderscheiden
Deze mensen kennen het verschil tussen een doel en een middel. Veel mensen die meedoen met een training streven doelen na die eigenlijk middelen zijn, zoals bijvoorbeeld meer rust, meer zelfvertrouwen, assertiviteit, een betere profilering etc. Deze doelen zijn eigenlijk middelen. Want wat heb je dan? Als je meer rust, zelfvertrouwen, assertiviteit etc. hebt? Juist, dát antwoord, het antwoord op die vraag, dat is het doel waar het om gaat. Mensen met een steile leercurve zijn in contact met dat doel.

7) Feedback kunnen ontvangen
Mensen die zich snel ontwikkelen staan open voor feedback. Ze beseffen dat we als mens allemaal een blinde vlek hebben en dat we anderen nodig hebben om als spiegel te fungeren. Ze vragen uit zichzelf om feedback omdat ze weten dat ze zichzelf daardoor beter leren kennen, en ze daarmee hun mogelijkheden sterk vergroten.

8) Optimisme
Mensen met een steile leercurve hebben een optimistisch wereldbeeld. Ze denken in mogelijkheden, zowel wat betreft hun eigen mogelijkheden als die van anderen. Ze zijn daardoor vergevingsgezind en laten belemmeringen gemakkelijk los. Ze richten hun energie op wat wel kan en wat wel lukt.

9) Aanwezig zijn, letterlijk en figuurlijk
Mensen die snel en veel leren laten zich horen. Ze stellen vragen, twijfelen openlijk, gaan het contact aan met anderen, dagen anderen uit, kortom, ze zijn aanwezig. Niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk. Ze beseffen de waarde van het huidige moment en weten dat het leven alleen in het huidige moment plaatsvindt. Ze weten: hier, in deze training, gebeurt het nu!

10) Leraarschap
Mensen met een steile leercurve zijn inspirerend voor anderen en geven graag door wat en hoe ze zelf geleerd hebben. Ze verkondigen niet zozeer hun eigen nieuwe waarheid, maar delen hun proces en stimuleren en inspireren daardoor anderen ook te groeien en zich te ontwikkelen.