maandag 1 april 2019

Ouderbijdrage

De berichtgeving over de ouderbijdrage in het tweetalig onderwijs zal u niet ontgaan zijn. Minister Slob heeft in reactie op een onderzoek naar de kosten rond tweetalig onderwijs (TTO), aangegeven dat het niet (kunnen) betalen van de ouderbijdrage in de toekomst geen reden mag zijn om leerlingen uit te sluiten. Voor het tweetalig onderwijs, technasia en LOOT en de bekostiging van devices is dit een zorgelijke ontwikkeling.


Ouderbijdrage altijd vrijwillig
Scholen mogen een vrijwillige ouderbijdrage vragen om extra activiteiten en programma’s zoals tweetalig onderwijs te organiseren, maar het niet betalen van deze bijdrage mag nooit leiden tot uitsluiting, schrijven de ministers Slob en Van Engelshoven in een brief aan de Tweede Kamer naar aanleiding van de Schoolkostenmonitor 2018/2019. De VO-raad steunt dit uitgangspunt, maar bepleit dit niet toe te passen op verrijkende onderwijsprogramma’s als tweetalig onderwijs en technasia en op de financiering van digitale leermiddelen, zolang aanvullende middelen hiervoor ontbreken. Scholen moeten duidelijk communiceren dat de ouderbijdrage altijd vrijwillig is en dat scholen ouders hierover duidelijk moeten informeren.

Kansengelijkheid versus rijk gevarieerd onderwijsaanbod
Er is sprake van een lastig dilemma tussen kansengelijkheid aan de ene kant en het in stand houden van een rijk gevarieerd onderwijsaanbod aan de andere kant. De leden van de VO-raad hebben tijdens de Algemene Ledenvergadering van november 2018 twee afspraken geformuleerd: scholen moeten duidelijk communiceren dat de ouderbijdrage vrijwillig is, conform de wettelijke bepalingen hierover, en het niet betalen van de vrijwillige ouderbijdrage mag geen reden zijn voor uitsluiting van activiteiten die onder verantwoordelijkheid van de school worden georganiseerd. Twee zaken zijn echter buiten de afspraken gehouden: onderwijsinhoudelijke programma’s als tweetalig onderwijs, technasia en LOOT en de bekostiging van devices.

Twee grote knelpunten
De Algemene Ledenvergadering constateerde daarnaast dat de sector aanloopt tegen twee grote knelpunten waar een oplossing voor moet komen. Om eigentijds onderwijs en maatwerk te kunnen bieden gaan steeds meer scholen (deels) over op digitaal onderwijs. Tablets en laptops zijn, naast schoolboeken, niet meer weg te denken uit de meeste scholen. Deze apparatuur is voor de wet echter geen leermiddel, waardoor deze niet bekostigd wordt vanuit de overheid. Vaak wordt vanuit scholen een beroep gedaan op ouders om bij te dragen aan de kosten. De ALV roept de minister op te regelen dat laptops en tablets, net als boeken, erkend worden als leermiddelen en kosteloos ter beschikking gesteld worden aan leerlingen/ouders.

Aandacht voor extra onderwijsprogramma’s
Ook vragen de leden van de VO-raad met nadruk aandacht voor extra onderwijsprogramma’s zoals Tweetalig onderwijs (TTO), Technasium en LOOT voor topsporttalenten, die steeds vaker door scholen worden aangeboden en een verrijking vormen voor leerlingen. Scholen zijn bij deze programma’s vaak aangewezen op de bijdragen van ouders omdat deze niet bekostigd worden door de overheid, maar wel veel kosten met zich meebrengen. De scholen zijn bang dat zonder aanvullende investeringen vanuit de overheid het onderwijs voor leerlingen zal verschralen.

Brede brugklassen en overgang naar vo
In het debat werd ook stilgestaan bij brede brugklassen. Veel fracties bepleitten het nut van brede brugklassen in het kader van kansengelijkheid. Minister Slob noemde een lichte groei van het aantal brugklassen en werkt aan voldoende regionaal dekkend aanbod van brede brugklassen. Over de overgang van po-vo en de volgorde van eindtoets en advies spreekt de minister nog met partijen. Voor de zomer komt de minister met de eindevaluatie wet PO.